tanforum - Re: [Tf] cikk az origon

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] cikk az origon

  • From: "Fodor Zsolt" <fodor AT gyakg.u-szeged.hu>
  • To: "A TANFORUM tukrozese" <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Tf] cikk az origon
  • Date: Fri Nov 30 00:06:01 2001

Tisztelt Kollegak!

> csak egy jámbor kérdés: ha ezt a felmérést mondjuk az
> orvos/jogász/közgazdász/villanymérnök/sportújságíró/stb. hallgatók
> között végeznék, lenne-e szignifikáns különbség az "eredményekben"?

Ez bennem is felvetodott. Valoszinuleg ilyen szempontbol nincs
kulonbseg az egyetemistak kozott. Azt nem tudom megitelni, hogy
milyenek, de lenyeges elterest nem sejtek.

Nagyobb tarsasagban tobbszor tapasztaltam, hogy az egyetemhez
kozeli korosztaly sokkal radikalisabb, talan ugy helyesebb, hogy
szelsosegesebb velemenyt kepvisel minden temakorben, mint a
tapasztaltabbak.

> Másképp: miért éppen a "rasszista pedagógus"-kép sulykolása a kiemelten
> fontos?

Forditsunk egy kicsit a kerdesen.

Helyette a kisse mas:
Miert lenyeges, hogy milyenek a pedagogusok?
kerdest tegyuk fel.

A pedegogus keze ala odakerul minden ember!
Ha a diakok atlagosan 12 evig jarnak iskolaba, evente 36 heten at,
hetente atlagosan 25 oraban. Ez tobb, mint 10000 (tizezer) tanorat
jelent. A diak - ha tetszik neki, ha nem, - csak ott van oran. Ha ezt
egyvegteben tudna le, orakozi szunetek nelkul, akkor 337,5 napot
jelentene. Azert irom ilyen hosszan, hogy kihangsulyozzam.

Egyetlen mas szakma kepviselojevel sem tolt el ennyi idot az
ember a legfogekonyabb koraban. A pedagogus mindenkeppen hat
a gyerekre. Akkor is, ha jo, akkor is, ha rossz. Akkor is, ha a
gyerek elismeri, akkor is, ha nem. Tehat nem mindegy, milyen
pedagogusok kerulnek ki az egyetemrol, foiskolarol.

Eppen ezert en _nagyon_ fontosnak tartanam annak vizsgalatat,
milyen vegzosok tudasszintje, milyen aranyban akarnak a palyan
elhetezkedni. Ezt akar ossze is lehet vetni mas szakokkal. A
felmeres ne azert legyen fontos, mert sajat igazat akarja valaki
bizonyitani, hanem mert le akarjak merni, hogy hol tartunk. Sot!
Tenni akarnak azert, hogy jo iranyban mozduljunk. A
legszuksegesebb tennivalokat a nyitott szemmel jaro ertelmes
emberek ugyis tudjak, de tenyleg nem artana egy felmeres, amely
a felszinnel lentebb lat, persze nem csupan a rasszizmus
szempontjabol.

Szemelyes kitero:
En is voltam egyetemista, sot, elso eves, de meg "golya" is. Az
elso elmenyem egy idos professzor (?) tortenete volt.
<idezet>
"Panaszkodtak nekem minap a kollegak, hogy a felvetelizok
tudasa es viselkedese jelentos kivannivalot hagy maga utan.
<megjegyzes>1987-et irunk!</megjegyzes>
Erre azt feleltem: Ne feledjetek, hogy ezeket a diakokat azok a
tanarok tanitottak, akiket mar mi tanitottunk."
</idezet>

Ezt hiszem ebben minden benne van. Az illetekesek sajna nem
gondolnak bele, hogy a most vegzett ilyen vagy olyan
egyetemistak kozul altalaban csak a megszallottak maradnak a
palyan, valamint azok, akik ugyan nem megszallottak, de masutt
nem tudnak munkat talalni. (Illetve talan azok is, akik anyagilag
nincsenek rakenyszerulve.) /Bocs, senkit nem akartam
megbantani./ A masra sem jok pedig a palyan lesznek 30 ev mulva
is! Tehat egy-egy hibas folyamat eredmenye, _egy_ hibas_
dontes_ legalabb 30 evig erezteti hatasat.

Tisztelettel: Fodor Zsolt