tanforum - Re: [Tf] Beragtam

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] Beragtam

  • From: "Dorozsmai Karoly" <kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] Beragtam
  • Date: Sun Oct 21 19:13:01 2001
  • Comments: Sender has elected to use 8-bit data in this message. If problems arise, refer to postmaster at sender's site.

Udvozletem!

HunyadiMatyasGimnazium irta (20 Oct 01, 13:10) "Re: [Tf]
Beragtam" subject-u leveleben:

> A vallását az egyén személyesen "és" közösségben éli meg. Ne felejtsétek
> el a vallászabadság is egyéni és közösségi vallásgyakorlat szabadságáról
> szól. Ha sérül a vallási közösség (pl. egyházak ) joga, azzal az egyén
> joga is sérül! Tehát nem választható el teljesen a két téma egymástól.

Riki, ugyes! Nagyon!

De IMO nem allja meg a helyet!

Az egyhazi iskolak plusz finanszirozasa (maradjunk szigoruan
ennel a temanal!!) pozitiv diszkriminacio es mint ilyen elvi
alapon is megkerdojelezheto. Ami viszon e thread-ban talán
fontosabb: SEMMI köze a szabad vallásgyakorláshoz
mindennek! Semmilyen közösség joga nem sérül, ha egy
közfeladat (nem vallásgyakorlás! közoktatás!) ellátásával
kapcsolatban egy szükebb közösség nem részesül kivételes
elbánásban! (Ügyesen fogalmaztál, sokszor át kellett olvasni,
hoyg e cseles kapcsolatokat megértsem! :) Kössz a szellemi
tornáért!)

Továbbá: 50 éves sérelmekre vonatkotatni ezeket szintén
vitathato dolog! (Jujjjjj, de úriasszonyosan finom vagyok!) Még
tovább menve: egy olyan piacon (közoktatás -- bizony hogy
piac!), amely mára erõsen túlkinálati, adóforintokból miért
preferálnak egyes szereplõket (egyhazi iskolak)? Erre az
utolsó kérdésre hiba (bûn!) történelmieskedõ válszt adni!

> Átfedések pedig lesznek!

Nem, szét kell választani... (Az ilyen "átfedés" -- Riki, ne
haragudj, nem Téged akarlak megsérteni, de nem hagyhatom
ki, hogy lírjam -- nem átfedés;rosszabb: csúsztatás!)

> De a vallási közösségek által mûködtetett intézményekrõl igen.

Helyesen: bizonyos intezmenyekrol! Mi a velemenyed, mit
szolnal, ha a kekre festett iskolak tobb penzt kapnanak
fentartasra. Ezt szova tennek tobben, mire te, egy kekre
mazolt iskolabol azt irnad, ez igenis helyes, hiszen 1000 evig a
piros szin volt az emberek kedvence... Bizarr!!! Maradjunk
abban, egyes intezmenyek preferalasa adopenzbol HIBA!

> Arra nem gondolsz, hogy a vallásos
> emberek épp úgy adófizetõ magyar állampolgárok, mint pl. Dorozsmai
> Károly aki a saját adóját irigyli az egyházi iskoláktól.

Koszonom Riki, ez ledves volt...! (OK, utólag látom,
félreolvastál valamit...) Senkitol sem irigylem -- a
diszkriminaciot viszont serelmesnek, hibanak, bunnek tartom!
Miert nem kapnak a vilagi iskolak fejpenzen felul fejenkent
20kHUF-ot? Miert kapnak kevesebbet? MIert diszkriminaljak
oket! Ez torvenyserto!

> (Megjegyzem magyarországon szerintem arányában több a hívõ
> vagy vallásos ember -szemben az ateista v. semleges
> meggyõzõdésûekkel-, mint amennyi arányában az egyházi intézmények
> és a "semleges" világnézetû intézmények aránya.)

Ez a megjgyzes csak veszekedes szitasara jo: nem
megalapozhato, nem is szabad tudni megalapozni, mert
serelmes az embereket ilyen szempont szerint kategorizalni.
(Nagyon nagy baj fog kezdõdni, amikor elkezdik az embereket
ezek szerint a dolgok szerint osztályozni. Aznap, amikor ez
elkezdõdik, utánanézek, miként lehet mondjuk a becsületes
kannibálok földjére örökre kivándorolni! Nem akarom, hogy
hazám legyen egy olyan ország, ahol kategorizálják
honfitársaimat vallásuk szerint. Ez egyszer már megtörtént. A
kategorizálás sárga csillagok felvarrásával kezdõdött. Senki
nem szólt elég harsányan, csak pislogtak apáonk, õket ez
nem érinti... Millió honfitásunk fizetett az életével. SOHA
többet!!! Ne tessék tehát ilyeneket emlegetni. Rossz emlékû
dolog ez!)

Mindezeken tul sem nem e listara, sem nem e temaba valo ez
a kategorizálás, becsülgetés! Flame-ra viszont nagyon jo...!

HunyadiMatyasGimnazium irta (20 Oct 01, 14:25) "Re: [Tf]
Beragtam" subject-u leveleben:

> Mert évek hátrányát kell behozniuk, tehát ha az "eleve hátrányos"-nál
> végre elõnyösebb helyzetbe kerülnek, akkor lesz lehetõségük felvenni a
> versenyt a nem "eleve hátrányos" helyzetbõl induló állami intézményekkel.

Ez az. Csakhogy a pozitiv megkulonbozttessel mindig legalabb
annyi a baj, mint a haszon... Az "évek hátránya" fájdalmas
lehet annak, akinek az -- de nem érv!

> Bár több Egyházi iskola az "eleve hátrányos" helyzetben is
> versenyképesen tudott oktatni, mert szívvel lélekkel, és rengeteg
> önzetlen munkával dolgoztak.

Ha ez igaz, akkor mindenki elott eppen nekik kellene (kellett
volna) tiltakozni a megkulonboztetes ellen, hiszen ez elmossa,
ketsegesse teszi kivallosagukat. (Ami valoszinuleg ugy van --
eszem agaban sincs ketelkedni. Nem ismerem oket. Apam a
piristakhoz jart, o nem volt elragadtatva toluk, szivtelennek,
kemenynek, szeretettelenek tartotta oket, pedig akkor is, ma
is gyakorlo, hivo katolikus... Sokmindenre megtanitottak, de
emlekei szerint nem nagyion szerettek a diakokat. Csak
hajszoltak... [Ezek az ötvenes évek voltak...] MInd1 -- amit
irsz, hogy az egyhazi iskolak ma kivalloak, biztosan igy van,
ezt Te belulrol ismered amig en egyaltalan nem! Viszont az
egyhazi iskolak ma divatos iskolak, a divatos isi jo
diakanyaggal doglozhat es jo tanarokat alkalmazahat, ezek
eleve kulcsai lehetnek a sikernek... Nem kell finnyaskodi, a
tanitasi, nevelesi kapacitast is el kell adni, mint a mosoport. Ez
is piac. Az egyhazi iskolak ma ab ovo jobb helyzetbol indulnak,
erre "rakodik" a felemlegetett pozitiv megkulonboztetest.. Most
akkor vilagi iskolaban tanitokent ezt mikent kellene
ertekelnunk?)

Összegezve: a thread IMO a pozitiv diszkriminaciorol szol,
szerintem a tobbi eleg bajos, nem megfoghato, sok erzelmi
felhanggal atszot, szemelyeskedesre alkalmat ado. Ezeket
ellenzem... (Ez persze csak egy velemeny. Remelem, nem
agressziv -- de csak sajat velemeny...)

> A mai MSzP pedig a régi MSzMP utódja!!! (Ne tévesszen meg senkit
> az, hogy van egy mai MSzMP is!) Ugyanis a volt "egypárt" vagyonát
> és "pártegységét" azaz tagságát a mai MSzP vette át és vitte
> tovább!

Riki, jol besetaltal a csapdaba... :) Most akkor egyesek majd
felemlegetik, hogy Te meg konkvisztadoroknak, indian-
meszarloknak, gyerekeket megronto pápáknak, mágjahalált
osztogato szerzeteseknek, hitleri zsidógyilkolást szó nélkül
tûrõ korszerû katolikus egyháznak fogod a pártját, mert
"jogutód" vagy... Pedig ez is, az is hamis. Leegyszerûsitõ... A
ma az a ma. A tgnap hat rá, de nem ugyanaz. A világ --
szerencsére -- nem áll meg, változik... Fejlõdik vagy nem, de
nem ugyanaz ma, mint tegnap!

Takács János irta (20 Oct 01, 21:19) "[Tf] Re: hûha PJG"
subject-u leveleben:

> Sok olyan velemeny jelent, jelenhet meg, ami
> termeszetszeruleg nem egyezik mindenki velemenyevel, de a
> kulonbozosegnek es a mas velemenynek mas formaban is hangot
> lehet adni. Ez a levlistak nagyszerusege.

Mélységesen egyetértek! Szinte semmiben sem értek egyet pl.
Riki-vel, de akármit megtennék, hogy szót kapjon! Mint bárki
más is. Az állatkodás talán nem idevaló (mintha ez tanári lista
lenne?) Azt azért megjegyezném, hogy a legelsõnek megjelent
levél szerzõjérõl hasonló a véleményem minz a
csirkeeszûséget említõ kollegáé [csak õ bátrabb volt nálam és
elmodta, a címeres ökörség az címeres ökörség!] Vagyis:
minde vélemény kapjon hangot! Ez elvi dolog, ez nagyon
fontos! Ha nem kap hangot más vélemény, a világ unalmas (és
nagyon veszélyes) lehet, erre az elõzõ levelemben is utaltam!

Egy (másik) levlista netikettje írja le ezt a mondatot, fontos: "A
véleményt támadjuk érvekkel, nem pedig a véleményt kifejtõt!"

Maradjunk ennyiben!

--
Üdvözlettel: Dorozsmai Károly
kdorozs AT fay-bp.sulinet.hu