tanforum AT lists.kfki.hu
Subject: Tanárok vitafóruma
List archive
- From: "tte" <tte AT fok.hu>
- To: "Tanfórum" <tanforum AT sunserv.kfki.hu>, "Törifórum" <toriforum AT fok.hu>
- Subject: [Tf] KT- a szakmai oldal a kerettantervrol
- Date: Thu Jul 13 16:33:03 2000
- List-id: Tanrok vitafruma <tanforum.lists.kfki.hu>
Mivel tobben erdeklodtek, s ugy gondolom, kozerdeku, kozreadom a
Kozoktataspolitikai Tanacs legutobbi ulesen mit kepviselt a szakmai
szervezetek oldala
- Napirend elott: az uj iskolai emleknapokrol
- A kerettantervrol
(Az ules mas temakat is targyalt.)
Hosszu!
Ha valaki maganlevelben keri, elkuldom az ekezetes valtozatot.
Egyebkent jo pihenest annak, aki teheti!
Miklo'si Laszlo'
Tortenelemtanarok Egylete
tte AT fok.hu
http://www.tte.szemtanu.hu
* * *
KT - 2000. julius 11.
Napirend elott
1. Tanev rendje:
Kotelezettseget jelent-e az alabbi jogi szoveg? (A tanev rendjenek az
emleknapokra vonatkozo reszenek idezese.)
(A kormanyzati oldal: igen!)
M.L.:
Azt hallottuk, kotelezo a holokauszt aldozatainak emleknapja / A kommunista
diktaturak aldozatainak emleknapjara valo megemlekezes.
Pedig a 2000. apr. 18-i KT-ulesen igeretet kaptunk: Nem lesz kotelezo az
emleknapok megtartasa. A KT akkor kiemelte, ezt megnyugvassal hallja.
Az oktatasi miniszter keresere alakult, az iskolai emleknapokat elokeszito
bizottsagok munkajuk kezdeten egyhangulag leszogeztek: NE legyen kotelezo
egyik emleknapra valo emlekezes sem. A bizottsagok ebben a szellemben
dolgoztak, ezt alaptetelnek tekintettek.
Mi a valtozas oka?
Kivetelnek tekintsuk a megtett igerettol, megallapodastol valo miniszteriumi
elallast vagy netan a korabbitol eltero gyakorlat kezdetenek?
Kerettanterv
Kerdes:
1. Tortent-e elmozdulas az elozo ezzel a temaval foglalkozo ules ota?
Elfogadta-e a kormany a Nemzeti alaptantervrol szolo rendelet modositasat?
(Valasz: Igen, a 2000. majus 18-i kozlonyben jelent meg)
Modositottak-e a kerettanterv rendeletet? Elfogadtak-e?
(Valasz: Folyamatban van.)
(Vegleg) Elvetettek-e a nyilvanos szakmai vitak lehetoseget?
(Valasz: Igen.)
2. Jonak tartja-e a Tarca azt - az egyes esetekben folytatott - korabbi
gyakorlatot, hogy a beerkezett velemenyeket is kozreadta az egyes kerdesek
megvitatasahoz?
(Valasz: Jelenleg dolgoznak ezekkel az anyagokkal, a beerkezett velemenyeket
kesobb feldolgozott formaban adjak majd kozre.)
3. Nem kellene-e egyes fontos kereszttantervi elemeket a kerettantervben az
egyes tantargyaknal megjelentetni (pl.: az informatika alkalmazasa, a
konyvtarhasznalat alkalmazasa az egyes targyakban)?
(Valasz: De igen, a Tarca is ezt tamogatja.)
4. Hogyan kell ertelmezni a kerettanterv kovetelmenyeit? (az ismeretek,
kepessegek viszonya, mi a kovetelmeny a kimeno evfolyamok szamara: a
kepessegek, az ismeretek vagy mindketto?)
(Valasz: Mindketto lenyeges; fontosak a kepessegfejlesztesi kovetelmenyek,
elso helyre is tettek.)
5. Hol tart a kimeneti szabalyozo eszkozok (vizsgakovetelmenyek)
fejlesztese?
(Valasz: dolgoznak rajta, egyeztetese oszre varhato)
6. Feltuntetik-e - az OM honlapjan olvashato gyakorlatnak megfeleloen - a
kerettanterv vegleges valtozatan a keszitok (a munkacsoportok tagjainak)
nevsorat?
(Valasz: Nem, ennek egy rendelet mellekleteben nincs helye. Nem szerepelt a
NAT-nal sem.)
Velemeny:
Altalanos megjegyzesek:
Elozetes megjegyzes:
Az Oldal a rendelet aprilisi vitajakor is jelezte: nehez elvalasztani az
akkor targyaltakat az altalunk abban az idoben meg nem ismert 1. szamu
melleklettol, a tantargyi reszletektol.
Ez forditva is ervenyes: a tantargyi szempontu megkozeliteskor is egyes
esetekben
a korabbiakra kell visszautalnunk.
1. Alapallas:
A szakmai oldal az elmult uleseken is kifejezte:
Szakmai szempontbol teljes az egyetertes:
A kozoktatasi torveny vonatkozo modositasat kovetoen a kerettantervet a
kozoktatasi rendszer alapveto szabalyozasi eszkozenek tekintjuk
A szakmanak hosszu idon keresztul alkalmazhato szabalyozasra lenne
szuksege
Ez ugy erheto el, ha a jelentos tobbseg szamara elfogadhato a szabalyozas
Ehhez nyilvanos szakmai vitak rendezesere van szukseg.
Valamennyi szakmai szervezet egyetert:
A tenyleges szakmai egyeztetest a testuleti velemeny kialakitasat
megnehezitette, esetenkent lehetetlenne tette a rendelkezesre allo ido.
Igy a velemenykeres akar formalisnak is tunhet.
A kerettantervet az utobbi honapokban szamos biralat erte:
az elvet elutasito
a megvalositast tobbe-kevesbe elutasito, igen sulyos gondokat felveto
egyes reszleteket elfogado, masokat elveto allaspontok.
2. A szakmai oldal szamos szakmai szervezet velemenyet (+ egyes keszitoi
velemenyeket is) ismeri, de nem valamennyit. A realis kep kialakitasa
erdekeben helyesnek tartottuk volna a beerkezett velemenyek a KT tagjaihoz a
vita elott - akar sulyozottan - torteno eljuttatasat.
3. A kormanyzati oldal az iment azt emlitette, hogy a pedagogus szakmai
szervezetek is kepviseltettek magukat a tantargyi bizottsagokban.
Ezt pontositanunk kell: A munkacsoportokban valoban voltak (vannak) szakmai
szervezetek vezetoi, vezetosegi tagjai is. A munkacsoportok tagjai
esetenkent
- helyesen - igen kulonbozo velemenyek kepviseloi. Egyetlen olyan peldat sem
tudunk, egy-egy szakmai szervezetet felkeresere: delegaljon, tegyen
javaslatot a szakmai munkacsoportban valo reszvetelre. A munkacsoportok
valamennyi tagja maganszemelykent kapta a felkerest, a szakmai szervezetek
vezetosegi tagjai is.
Reszletes megjegyzesek
1. Oraszam: Kerdeses, megoldhato-e mindenki megelegedesere
Fontos a megoldas modja
a kozerdek keresese
egyes erdekervenyesito torekvesek ervenyesulese
atgondoltsag
Kerdes: hol van a „tantargy” lelektani minimalis oraszama, „minimalis
tomege”
Nehany jellegzetes - kiragadott - pelda:
Az enek szakosok serelmezik, hogy szakkozepiskolaban valasztani kell az
enek-zene es a vizualis neveles kozott. (A szakkozepiskolai oraszamok
bizonyos mas esetekben is nehezen megoldhato gondot jelentenek.)
Az informatika szakosok mar sztrajk szervezesen is gondolkodtak attol valo
elkeseredesukben, hogy targyuk tanithatosagat, letet veszelyben latjak
Az atgondolatlansag egy erdekes peldaja: mikozben a kormanyzat egyfelol
kiemeli a 20. szazad tortenelemtanitasanak s ennek a jelenre vonatkozo
hatasainak fontossagat
(a holokauszt aldozatainak valamint a kommunista diktaturak aldozatainak
emleknapja),
ezzel egy idoben heti ket orara csokkenti a 8. evfolyamon a tortenelemorak
szamat.
2. Ellentmondasok:
2.1. Atjarhatosag, attekinthetoseg
A kormanyzati oldal is jelezte: mennyire fontos az atjarhatosag.
A kerettanterv bevezetesenek indoklasakor fontos szempont volt az
iskolaszerkezet attekinthetobbe tetele, az atjarhatosag biztositasa.
A 6 es 8 osztalyos gimnaziumok (magyarbol es tortenelembol), valamint a
szakkozepiskolak eltero utja ennek ellentmond, megerositi, konzervalja az
eltero megoldast.
2.2. Szakmai megujulas igerete
Tobb szakmai szervezet is kiemeli: orommel veszi, tamogatja, hogy a
kerettanterv bizonyos esetekben szakmai megujulast iger (Pl.: Magyartanarok
Egylete, TTE):
Peldaul tortenelembol, magyarbol a celok es feladatok, az altalanos
fejlesztesi kovetelmenyek: modszertani, szakmai megujulast igernek. Egyes
modern tartalmi elemek is megjelennek az ismeretek kozott.
Ugyanakkor:
a celok es feladatokban megfogalmazottak a tananyag konkretizalasakor nem
valosulnak meg (pl.: irodalom: szerzok, muvek, temak nem harmonizalnak
egymassal)
a modern tartalmi elemek tobbnyire kiegeszito reszkent jelennek meg
a kepessegfejlesztesre nem jut ido az adott ismeretanyag mellett
2.3. A keszseg- es kepessegfejlesztes prioritasa az ismeret elleneben
Ez - sajnos - latvanyosan kudarcot szenvedett.
Ezt egy szakmai forumon a Tarca egyik vezetoje is kudarckent emlitette!
Azt tartjuk, meg most sem keso!
Megerne egy nyilvanos szakmai vitat: Mikeppen csokkentsuk az ismereteket az
egyes targyakbol?
3. A kerettanterv mufajabol adodo problemak:
A helyi autonomia, az iskolai onallosag, a tanari szabadsag hatterbe
szorulasa
Kereszttantervi megoldasok (tantargykozi teruletek) hatterbe szorulasa,
esetleges jellege (konyvtarhasznalat) Az egyes tantargyak kozotti
kapcsolatok hatterbe szorulnak („koncentracio”, V.o.: „muveltsegi
teruletben”) - ezen javitani lehetne!
4. Rejtett tanterv:
Az ismeret fontosabb a kepessegfejlesztesnel, az utobbira - bar ez is a
kerettanterv fontos eleme - a gyakorlatban kevesse lesz lehetoseg
Bar szerepelnek egyes uj tantargyak, ezek nemegyszer hatterbe szorulnak,
netan eltunnek: Gazdasagi ismeretek (Orvendetes kivetelnek tunik a
Tarsadalomismeret, reszben a Mediaismeret)
Egyes targyakban a szinesito elemkent megjeleno modern ismeretanyagokra
nem lesz ido (pl.: tortenelem)
A tantargyi jelleg megerositese kiszorithatja a kereszttantervi elemeket
(konyvtar, informatika?)
A kerettanterv latszolag a Nemzeti alaptantervre epit - gyakorlatilag
eppen ezzel ellentetesen szabalyoz (logika, ertekek)
5. Muveltsegeszmeny:
A tortenelemtantargy alapjan tobb elemeben egy arisztokratikus, kizarolag a
hagyomanyokra epito, kevesse nyitott muveltsegkep elemei bontakoznak ki: mar
also tagozaton is a tortenelem kizarolag haboruk, forradalmak, allamferfiak
tortenete - kiserlet sem tortenik az eletkori sajatossagokhoz, a kisdiakok
erdeklodesehez kozelebb allo megkozelitesek (pl.: eletmodtortenet)
beemelesere. A felso tagozaton is a hagyomanyos allamtortenet jelenik meg.
Ez a gimnaziumi anyag „lebutitott” valtozata, igy ezt 2x tanulhatjak a
diakok. Egyes kiralyok uralkodasanak evszamai fontosak, a mindennapi elet
nem. Megfelel-e a heterogen osszetetelu, sokszor olvasasi es tanulasi
nehezsegekkel kuszkodo gyerekeknek a hagyomanyos
- gimnaziumi logikaju - tananyag? Megvalosithato-e igy az eletkori
sajatossagoknak megfelelo, elmenyszeru tortenelemtanitas? A legerdekesebb
elem: a szakiskolaban is e szerint a logika szerint kell haladni. Amit a
diak nem tudott megtanulni jobb korulmenyek kozott az altalanos iskolaban,
ugyanazon logika szerint tegye ujra! (Motivacio!??)
Az informatika szerepe egyaltalan nincs aranyban a targy fontossagaval:
biztosithato-e az adott feltetelekkel valamennyi magyar diak - leendo
munkavallalo - alapveto erdeke: mindenki szamara alapvetoen fontos a
nyelvtudas es a szamitogep alkalmazasanak biztos ismerete.
Ismeteljuk:
Alapveto erdekunk egy hosszu tavon mukodokepes rendszer kialakitasa. Megerne
a nyilvanos szakmai egyuttgondolkodast. A szakmai oldal adott esetben
szivesen tamogatja ezt.
- [Tf] KT- a szakmai oldal a kerettantervrol, tte, 07/13/2000
- [Tf] kolcsonkonyv, Chi, 07/18/2000
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.