Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - [Tf] KT- a szakmai oldal a kerettantervrol

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

[Tf] KT- a szakmai oldal a kerettantervrol


Chronological Thread 
  • From: "tte" <tte AT fok.hu>
  • To: "Tanfórum" <tanforum AT sunserv.kfki.hu>, "Törifórum" <toriforum AT fok.hu>
  • Subject: [Tf] KT- a szakmai oldal a kerettantervrol
  • Date: Thu Jul 13 16:33:03 2000
  • List-id: Tanrok vitafruma <tanforum.lists.kfki.hu>

Mivel tobben erdeklodtek, s ugy gondolom, kozerdeku, kozreadom a
Kozoktataspolitikai Tanacs legutobbi ulesen mit kepviselt a szakmai
szervezetek oldala

- Napirend elott: az uj iskolai emleknapokrol
- A kerettantervrol

(Az ules mas temakat is targyalt.)

Hosszu!
Ha valaki maganlevelben keri, elkuldom az ekezetes valtozatot.

Egyebkent jo pihenest annak, aki teheti!

Miklo'si Laszlo'
Tortenelemtanarok Egylete
tte AT fok.hu
http://www.tte.szemtanu.hu


* * *

KT - 2000. julius 11.


Napirend elott


1. Tanev rendje:

Kotelezettseget jelent-e az alabbi jogi szoveg? (A tanev rendjenek az
emleknapokra vonatkozo reszenek idezese.)
(A kormanyzati oldal: igen!)
M.L.:
Azt hallottuk, kotelezo a holokauszt aldozatainak emleknapja / A kommunista
diktaturak aldozatainak emleknapjara valo megemlekezes.
Pedig a 2000. apr. 18-i KT-ulesen igeretet kaptunk: Nem lesz kotelezo az
emleknapok megtartasa. A KT akkor kiemelte, ezt megnyugvassal hallja.
Az oktatasi miniszter keresere alakult, az iskolai emleknapokat elokeszito
bizottsagok munkajuk kezdeten egyhangulag leszogeztek: NE legyen kotelezo
egyik emleknapra valo emlekezes sem. A bizottsagok ebben a szellemben
dolgoztak, ezt alaptetelnek tekintettek.
Mi a valtozas oka?
Kivetelnek tekintsuk a megtett igerettol, megallapodastol valo miniszteriumi
elallast vagy netan a korabbitol eltero gyakorlat kezdetenek?

Kerettanterv

Kerdes:

1. Tortent-e elmozdulas az elozo ezzel a temaval foglalkozo ules ota?
 Elfogadta-e a kormany a Nemzeti alaptantervrol szolo rendelet modositasat?
(Valasz: Igen, a 2000. majus 18-i kozlonyben jelent meg)
 Modositottak-e a kerettanterv rendeletet? Elfogadtak-e?
(Valasz: Folyamatban van.)
 (Vegleg) Elvetettek-e a nyilvanos szakmai vitak lehetoseget?
(Valasz: Igen.)

2. Jonak tartja-e a Tarca azt - az egyes esetekben folytatott - korabbi
gyakorlatot, hogy a beerkezett velemenyeket is kozreadta az egyes kerdesek
megvitatasahoz?
(Valasz: Jelenleg dolgoznak ezekkel az anyagokkal, a beerkezett velemenyeket
kesobb feldolgozott formaban adjak majd kozre.)

3. Nem kellene-e egyes fontos kereszttantervi elemeket a kerettantervben az
egyes tantargyaknal megjelentetni (pl.: az informatika alkalmazasa, a
konyvtarhasznalat alkalmazasa az egyes targyakban)?
(Valasz: De igen, a Tarca is ezt tamogatja.)

4. Hogyan kell ertelmezni a kerettanterv kovetelmenyeit? (az ismeretek,
kepessegek viszonya, mi a kovetelmeny a kimeno evfolyamok szamara: a
kepessegek, az ismeretek vagy mindketto?)
(Valasz: Mindketto lenyeges; fontosak a kepessegfejlesztesi kovetelmenyek,
elso helyre is tettek.)

5. Hol tart a kimeneti szabalyozo eszkozok (vizsgakovetelmenyek)
fejlesztese?
(Valasz: dolgoznak rajta, egyeztetese oszre varhato)

6. Feltuntetik-e - az OM honlapjan olvashato gyakorlatnak megfeleloen - a
kerettanterv vegleges valtozatan a keszitok (a munkacsoportok tagjainak)
nevsorat?
(Valasz: Nem, ennek egy rendelet mellekleteben nincs helye. Nem szerepelt a
NAT-nal sem.)

Velemeny:

Altalanos megjegyzesek:
Elozetes megjegyzes:
Az Oldal a rendelet aprilisi vitajakor is jelezte: nehez elvalasztani az
akkor targyaltakat az altalunk abban az idoben meg nem ismert 1. szamu
melleklettol, a tantargyi reszletektol.
Ez forditva is ervenyes: a tantargyi szempontu megkozeliteskor is egyes
esetekben
a korabbiakra kell visszautalnunk.

1. Alapallas:
A szakmai oldal az elmult uleseken is kifejezte:
Szakmai szempontbol teljes az egyetertes:
 A kozoktatasi torveny vonatkozo modositasat kovetoen a kerettantervet a
kozoktatasi rendszer alapveto szabalyozasi eszkozenek tekintjuk
 A szakmanak hosszu idon keresztul alkalmazhato szabalyozasra lenne
szuksege
 Ez ugy erheto el, ha a jelentos tobbseg szamara elfogadhato a szabalyozas
 Ehhez nyilvanos szakmai vitak rendezesere van szukseg.
Valamennyi szakmai szervezet egyetert:
A tenyleges szakmai egyeztetest a testuleti velemeny kialakitasat
megnehezitette, esetenkent lehetetlenne tette a rendelkezesre allo ido.
Igy a velemenykeres akar formalisnak is tunhet.
A kerettantervet az utobbi honapokban szamos biralat erte:
 az elvet elutasito
 a megvalositast tobbe-kevesbe elutasito, igen sulyos gondokat felveto
 egyes reszleteket elfogado, masokat elveto allaspontok.
2. A szakmai oldal szamos szakmai szervezet velemenyet (+ egyes keszitoi
velemenyeket is) ismeri, de nem valamennyit. A realis kep kialakitasa
erdekeben helyesnek tartottuk volna a beerkezett velemenyek a KT tagjaihoz a
vita elott - akar sulyozottan - torteno eljuttatasat.
3. A kormanyzati oldal az iment azt emlitette, hogy a pedagogus szakmai
szervezetek is kepviseltettek magukat a tantargyi bizottsagokban.
Ezt pontositanunk kell: A munkacsoportokban valoban voltak (vannak) szakmai
szervezetek vezetoi, vezetosegi tagjai is. A munkacsoportok tagjai
esetenkent
- helyesen - igen kulonbozo velemenyek kepviseloi. Egyetlen olyan peldat sem
tudunk, egy-egy szakmai szervezetet felkeresere: delegaljon, tegyen
javaslatot a szakmai munkacsoportban valo reszvetelre. A munkacsoportok
valamennyi tagja maganszemelykent kapta a felkerest, a szakmai szervezetek
vezetosegi tagjai is.
Reszletes megjegyzesek

1. Oraszam: Kerdeses, megoldhato-e mindenki megelegedesere

Fontos a megoldas modja
 a kozerdek keresese
 egyes erdekervenyesito torekvesek ervenyesulese
 atgondoltsag
Kerdes: hol van a „tantargy” lelektani minimalis oraszama, „minimalis
tomege”
Nehany jellegzetes - kiragadott - pelda:
 Az enek szakosok serelmezik, hogy szakkozepiskolaban valasztani kell az
enek-zene es a vizualis neveles kozott. (A szakkozepiskolai oraszamok
bizonyos mas esetekben is nehezen megoldhato gondot jelentenek.)
 Az informatika szakosok mar sztrajk szervezesen is gondolkodtak attol valo
elkeseredesukben, hogy targyuk tanithatosagat, letet veszelyben latjak

Az atgondolatlansag egy erdekes peldaja: mikozben a kormanyzat egyfelol
kiemeli a 20. szazad tortenelemtanitasanak s ennek a jelenre vonatkozo
hatasainak fontossagat
(a holokauszt aldozatainak valamint a kommunista diktaturak aldozatainak
emleknapja),
ezzel egy idoben heti ket orara csokkenti a 8. evfolyamon a tortenelemorak
szamat.
2. Ellentmondasok:
2.1. Atjarhatosag, attekinthetoseg
A kormanyzati oldal is jelezte: mennyire fontos az atjarhatosag.
A kerettanterv bevezetesenek indoklasakor fontos szempont volt az
iskolaszerkezet attekinthetobbe tetele, az atjarhatosag biztositasa.
A 6 es 8 osztalyos gimnaziumok (magyarbol es tortenelembol), valamint a
szakkozepiskolak eltero utja ennek ellentmond, megerositi, konzervalja az
eltero megoldast.
2.2. Szakmai megujulas igerete
Tobb szakmai szervezet is kiemeli: orommel veszi, tamogatja, hogy a
kerettanterv bizonyos esetekben szakmai megujulast iger (Pl.: Magyartanarok
Egylete, TTE):
Peldaul tortenelembol, magyarbol a celok es feladatok, az altalanos
fejlesztesi kovetelmenyek: modszertani, szakmai megujulast igernek. Egyes
modern tartalmi elemek is megjelennek az ismeretek kozott.
Ugyanakkor:
 a celok es feladatokban megfogalmazottak a tananyag konkretizalasakor nem
valosulnak meg (pl.: irodalom: szerzok, muvek, temak nem harmonizalnak
egymassal)
 a modern tartalmi elemek tobbnyire kiegeszito reszkent jelennek meg
 a kepessegfejlesztesre nem jut ido az adott ismeretanyag mellett
2.3. A keszseg- es kepessegfejlesztes prioritasa az ismeret elleneben
Ez - sajnos - latvanyosan kudarcot szenvedett.
Ezt egy szakmai forumon a Tarca egyik vezetoje is kudarckent emlitette!
Azt tartjuk, meg most sem keso!
Megerne egy nyilvanos szakmai vitat: Mikeppen csokkentsuk az ismereteket az
egyes targyakbol?
3. A kerettanterv mufajabol adodo problemak:
 A helyi autonomia, az iskolai onallosag, a tanari szabadsag hatterbe
szorulasa
 Kereszttantervi megoldasok (tantargykozi teruletek) hatterbe szorulasa,
esetleges jellege (konyvtarhasznalat) Az egyes tantargyak kozotti
kapcsolatok hatterbe szorulnak („koncentracio”, V.o.: „muveltsegi
teruletben”) - ezen javitani lehetne!
4. Rejtett tanterv:
 Az ismeret fontosabb a kepessegfejlesztesnel, az utobbira - bar ez is a
kerettanterv fontos eleme - a gyakorlatban kevesse lesz lehetoseg
 Bar szerepelnek egyes uj tantargyak, ezek nemegyszer hatterbe szorulnak,
netan eltunnek: Gazdasagi ismeretek (Orvendetes kivetelnek tunik a
Tarsadalomismeret, reszben a Mediaismeret)
 Egyes targyakban a szinesito elemkent megjeleno modern ismeretanyagokra
nem lesz ido (pl.: tortenelem)
 A tantargyi jelleg megerositese kiszorithatja a kereszttantervi elemeket
(konyvtar, informatika?)
 A kerettanterv latszolag a Nemzeti alaptantervre epit - gyakorlatilag
eppen ezzel ellentetesen szabalyoz (logika, ertekek)
5. Muveltsegeszmeny:
A tortenelemtantargy alapjan tobb elemeben egy arisztokratikus, kizarolag a
hagyomanyokra epito, kevesse nyitott muveltsegkep elemei bontakoznak ki: mar
also tagozaton is a tortenelem kizarolag haboruk, forradalmak, allamferfiak
tortenete - kiserlet sem tortenik az eletkori sajatossagokhoz, a kisdiakok
erdeklodesehez kozelebb allo megkozelitesek (pl.: eletmodtortenet)
beemelesere. A felso tagozaton is a hagyomanyos allamtortenet jelenik meg.
Ez a gimnaziumi anyag „lebutitott” valtozata, igy ezt 2x tanulhatjak a
diakok. Egyes kiralyok uralkodasanak evszamai fontosak, a mindennapi elet
nem. Megfelel-e a heterogen osszetetelu, sokszor olvasasi es tanulasi
nehezsegekkel kuszkodo gyerekeknek a hagyomanyos
- gimnaziumi logikaju - tananyag? Megvalosithato-e igy az eletkori
sajatossagoknak megfelelo, elmenyszeru tortenelemtanitas? A legerdekesebb
elem: a szakiskolaban is e szerint a logika szerint kell haladni. Amit a
diak nem tudott megtanulni jobb korulmenyek kozott az altalanos iskolaban,
ugyanazon logika szerint tegye ujra! (Motivacio!??)

Az informatika szerepe egyaltalan nincs aranyban a targy fontossagaval:
biztosithato-e az adott feltetelekkel valamennyi magyar diak - leendo
munkavallalo - alapveto erdeke: mindenki szamara alapvetoen fontos a
nyelvtudas es a szamitogep alkalmazasanak biztos ismerete.


Ismeteljuk:

Alapveto erdekunk egy hosszu tavon mukodokepes rendszer kialakitasa. Megerne
a nyilvanos szakmai egyuttgondolkodast. A szakmai oldal adott esetben
szivesen tamogatja ezt.







  • [Tf] KT- a szakmai oldal a kerettantervrol, tte, 07/13/2000

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page