tanforum - Válasz a tervezetre

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Válasz a tervezetre

  • From: "Bedő Ferenc" <bedof AT mail.matav.hu>
  • To: <Tanforum AT lists.kfki.hu>
  • Cc: "Rozgonyi-Borus Ferenc" <rbf AT gyakg.u-szeged.hu>
  • Subject: Válasz a tervezetre
  • Date: Thu Oct 14 16:28:40 1999

Tisztelt Lista! Kedves Ferenc!
A kerettanterv tervezethez szeretnék néhány megjegyzést tenni.
Én úgy értelmezem, hogy ez az előírt minimum, vagyis az itt megnevezett
témakörökkel, az adott évfolyamokon a meghatározott óraszámmal kötelező
foglalkozni. Ha rosszul értelmezem szóljatok!

A célmeghatározás gondolatai szerintem jók.

A tartalmi részhez általánosságban annyit tennék hozzá, hogy a minimumként
megtanít-ható tananyag előírásakor vigyázni kell arra, hogy ha azt a
kerettanterv elő fogja írni ak-kor azt minden iskolában tanítani kell. (A
hálózati ismeretekre gondolok.) Igen ám, de megvannak-e ehhez a technikai
feltételek mindenhol? (Tudom hogy nincsenek.) Csak elméletben tanítani
valamit az 1-4, vagy az 5-6 osztályokban nem nagyon érdemes.
(Ha valaki kíváncsi rá szívesen elküldöm a Zala megyei általános iskolák
technikai feltét-eleiről szóló felmérés eredményeit. Nagyon heterogén,
vannak jól felszerelt iskolák is de általában nem ez a jellemző.)

Részletes megjegyzéseim:

1-4/4 - 5-6/3 pontokhoz:
Én az 1-4. és az 5-6. évfolyamon való hálózati alapismeretek tanítását - a
kötelező tanítá-sának előírását - meggondolandónak vélem. Pedig szerintem is
fontos lenne.
Tudom vannak olyan vélemények is hogy elő kell írni, akkor majd megteremtik
rá a fel-tételeket. Ez nem működik.

1-4/5 - 5-6/2 pontokhoz:
Aki ismer, tudja rólam, milyen viszonyban vagyok a Logóval. A rendeletben
való előírá-sát mégsem tartom szerencsésnek. (Inkább győzködjük tovább
közösen azokat a kollé-gákat akik még nem azzal csinálják, hogy azzal
érdemes. ;-))

1-4/2 ponthoz:
Ennek egy részét inkább fordítsuk másra, pl.: rajzolóprogramok és
szövegszerkesztő programok használatára.
A múltkor is kezdtem boncolgatni az informatika tanításán belül az
ismeretátadás és a készségfejlesztés/képességfejlesztés viszonyát. Ebben a
korban az említett szerkesztők használatának nagyon hasznos
képességfejlesztő hatása van.
Nem a tervezethez fűzött megjegyzés, csak ide tartozónak vélem:
A tantárgy tanításának fő célja szerintem a jövőben is használható
készségek, képességek és szemléletmód kialakítása. Mindezt sok önálló
tanulói munkára építő, életközeli és gyakorlatias problémákat megragadó
tevékenységek segítségével érhetjük el.
Ezért nem szerencsés az informatikán belül "tananyag"-ot emlegetni, jobban
illik ide, a tartalmi és tevékenységrendszer elnevezés.
Általános véleményem az 1-4 és 5-6 részhez, hogy olyan témaköröket érdemes
előírni ami lehetőséget ad a sok-sok gyakorlati tevékenységre és az
ismeretátadás mellett inkább a képességfejlesztést szolgálja.
És ebben a korban majd különösen óvatosan kell majd bánni a konkrét
követelmények meghatározásával.

7-8/2 ponthoz:
Véleményem szerint lehetőleg grafikus rendszerrel kezdve. (Szívem szerint
már nem ta-nítanék DOS parancsokat.)

7-8/4 ponthoz:
Nem kell ám minenkinek az a kettes számrendszer, csak mi vájtfülűek tartjuk
olyan fon-tosnak. Persze én is tanítom.
Olyan ez mint néhány általam nyugodtan elhagyhatónak vélt tananyag, (DOS,
primtényezős felbontás a matekban, ?) jól felépíthető, logikus, olyan jól
tanítható - de tulajdonképpen felesleges.

7-8/6 ponthoz:
Itt sem írnék elő konkrét programnyelvet, már csak azért sem, mert a Logo
itt is jól használható. Egy konkrét programnyelv ne legyen kötelezően előírt
tanannyag.
Az 5. és 6. témakört egybe venném.

7-8/7 ponthoz:
A már említett okok miatt itt kevesebb kötelező órát írnék elő, mert ahol
nincs ott annyi is elég lesz az elméleti megtanításhoz. De ha nincs is
hálózat, vagy internetkapcsolat, azért elméletben mégis illik foglalkozni
vele.

7-8/8 ponthoz:
Konkretizálnám.
(Szövegszerkesztés.
Ábrakészítés, rajzolás.
Bevezetés a táblázatkezelésbe.
Bevezetés az adatbáziskezelésbe.)

A 9-10. évfolyam szerintem jó, meg kívülállóként nem igazán akarok
beleszólni.
Tudom, hogy nehéz kérdés a programozástanítás ebben a korban, de a 11-12.
évfolyam-hoz hasonlóan azért választható formában előírnám. (Máris
beleszóltam.)

Bocs a hosszó levélért.
Üdv mindenkinek:

Bedő Ferenc
bedof AT mail.matav.hu

  • Válasz a tervezetre, Bedő Ferenc, 10/14/1999