tanforum - Re: ECDL kontra erettsegi

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: ECDL kontra erettsegi

  • From: "Zsako Laszlo" <zsako AT ludens.elte.hu>
  • To: tanforum AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: ECDL kontra erettsegi
  • Date: Mon May 3 10:36:34 1999
  • Comments: Sender has elected to use 8-bit data in this message. If problems arise, refer to postmaster at sender's site.

Kedves Listatagok!

> Egy elm'leti k'rd'st szeretn'k felvetni. El lehet-e fogadtatni az ECDL
> vizsg t informatika 'retts'ginek? Vagyis a nyelvvizsga mint j ra "t"st
> kapna az a di k, aki ECDL vizsg t tett 's informatika 'retts'gire
> jelentkezik. gy tudom ezek nincsenek szab lyozva. Az 'retts'gi
> k"vetelm'nyeit a szaktan r adja meg az adott iskol ban (GEV ...), a
> v'gs sz¢t az 'retts'gi eln"k mondja ki az adott t'telsorra. Ebben a
> helyzetben szerintem javasolhatja az iskola, hogy a ECDL vizsg val
> rendelkez di k tov bbi vizsga n'lk?l 'retts'gi jegyet kapjon. Mi a
> v'lem'nyetek r¢la?
> [...]

Kulon kell valasztani a kerdest. van egy elfogadott 200?-ben
bevezetendo erettsegi koncepcio (ami addig biztosan tobbszoa
modosulni fog). Annak (szerencsere) semmi koze az ECDL-hez.
Addig az erettsegi tematika elegge szabadon allithato ossze, de meg
nem hallotamm olyat sem, hogy az erttsegit barki is OKJ-s
vizsgaval(ami magasabb szintu, mint az ECDL) helyetetsitett volna.

A vizsgarendszer egyes elemei nem egymast helyettesitok.

1. Az ECDL vizsga egy altalanos szamitogephasznaloi jogositvany,
ebbol a szempontbol kb. arra jogosit, hogy a tulajdonosa hasznalhat
szamitogepet. Kormanyzati torekves (az elozo is, a mostani is), hogy
a koztisztviselok, kozhivatalnokok tegyek le ezt a vizsgat.

2. Az OKJ vizsgak szakmai vegzettseget igazolnak, megszerzesuk
szamitastechnikai allasok betoltesere jogosit (az ECDL nem!). Igy
egyertelmuen a kozepfoku es a szakmai felsofoku szakkepzeshez
tartoznak.

3. Az erettsegi maga is ketfele celu:

3A. Altalanos muveltseget igazolo. Itt olyan iformatikai
muveltsegkepet kellene szamonkerni, amelyre egy atlagos magyar
ertelmiseginek szuksege lenne. Ez nem az ECDL es nem az OKJ!!!

3B. Egyetemi-foiskolai informatikai kepzes felvetelijet helyettesito,
felvetelibe pontszamkent beszamithato, ... A felsooktatas csak az
olyan erettsegit fogja figyelembe venni, aminek megszerzese igazolja,
hogy az illeto azon a szakteruleten kepes lehet megfelelo minosegu
egyetemi tanulasra.

Egyebkent erdekes: meg senki nem vetette fel, hogy autovezetoi
jogositvannyal keruljon be valaki a BME kozlekedesmernooki karara,
vagy elsosegelynyujto tanfolymmal az orvosi egyetemre. Sot azt sem,
hogy ezek erettsegi tantargyak legyenek.

A felreertesek elkerulese erdekeben: nem vagyok ECDL ellenes, sot az
elmult 5-6 ev egyik leghasznosabb oktatasi-minosegbiztositasi
kezdemenyezesenek tartom, s szeleskoru elterjeszteset tamogatom.
DE A MAGA HELYEN!

Zsako Laszlo