fiztan - 1655. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1655. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1655. level
  • Date: Fri, 7 Jun 2024 11:21:44 +0200

1655. levél

*1. **Aktuális*

· *június 11 kedd 11:00 Palcsu László* (HUN-REN ATOMKI? *A napciklus
nyomai gleccsermintákban*

Helyszín: HUN-REN ATOMKI, nagyelőadó (Debrecen, Bem tér 18/c)

https://www.atomki.hu/events/view/803

· *június 14-én (pénteken) 14 órától* az SZTE Fizikai Intézet
"Fizikus-mérnöki kérdezz-felelek" címmel online fórumot tart a
fizikus-mérnöki szak iránt érdeklődő középiskolások számára. A program
előzetes regisztrációhoz kötött. A regisztrációról és a program további
részleteiről a következő linken tájékozódhat:
https://www.physx.u-szeged.hu/hirek/szte-fi-2024-junius/fizikus-mernoki-kerdezz

· *június 17-én 10.45-től* a YouTube-on élőben, online streamen
keresztül követheti a nagyközönség Karikó Katalin, Krausz Ferenc és Gérard
Mourou, a három Nobel-díjas előadását. https://aok.pte.hu/en/hirek/hir/16855

A közvetítés itt látható majd: https://www.youtube.com/watch?v=mOQDpuFSNVE

· *június 26. 10:00-12:30– Iránymutatás a pedagógus
teljesítményértékelési rendszer indításával kapcsolatosfeladatokhoz *-
díjmentes online szakmai nap. *Petróczi Gábor* tanügyigazgatási szakértő,
részletesen kifejti a rendszer működését, és a hozzá kapcsolódó
feladatokat.

Információk és regisztráció:
https://kozneveles.menedzserakademia.hu/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2I8Amy7tk7o8HatfI15kGLwNlXeXrvfj6bkSVaXqOxQo9TzvGy8Qlqdsc_aem_ATrvDQaMY3_J4pxrfpnbVYwszsqiMSNLBeQKIcJ-ioSpF3nmojJGoC23w5Mocq5bSkXCPmsLw8QyAvCWLgo7ZvJ2

*2. **Pályázatok, versenyek, táborok*

· Fizikás táborok – egy csokorra való a mellékletben *Táborok.docx*

· Május 31-én és június 1-én, a BME Q épületében zajlott a 33.
Országos Tudományos És Innovációs Olimpia (2023/2024-es tanév) döntője.
https://otio.hu/ ;
https://kormany.hu/hirek/atadtak-a-33-orszagos-tudomanyos-es-innovacios-olimpia-dijait

Erről szól a Felfedező csütörtöki adásának második fele is
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2024-06-06_14-32-07&enddate=2024-06-06_15-10-00&ch=mr1

· Befejeződött a XI*. Földi János országos természettudományi verseny*,
melyre ebben a tanévben 29 iskola 113 tanulója nevezett. A beszámoló és az
eredmények a https://kisfiz.hu/ oldalon érhetők el.

*3. **Órára: *

· Optikai lencsékhez kiváló:
https://www.facebook.com/reel/448361614316773

· Hőáramláshoz, hőtanhoz: Az erdélyi Medve-tó a világ legnagyobb
heliotermikus tava. A heliotermia a tömény sósvizű tó fölött lévő, alig pár
centis édesvizű réteg miatt jön létre, amit két édesvizű patak táplál.
Ennek a természetes ötvözetnek köszönhetően* ez a tó máshogyan
„viselkedik”, mint a többi*. További részletek:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Heliotermia;
https://hu.wikipedia.org/wiki/Medve-t%C3%B3

· Döményné Ságodi Ibolya és Tasnádi Péter: Légköri jelenségek a
fizika tanításban
https://pedagoguskepzes.elte.hu/images/anyagok/iv13/3_Domenyne_Sagodi_Ibolya_Tasnadi_Peter_Legkori_jelensegek_a_fizika_tanitasaban.pdf

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· A menekülő alma mater - a kolozsvári egyetem Szegedre költözésének
története

https://mediaklikk.hu/video/a-menekulo-alma-mater-a-kolozsvari-egyetem-szegedre-koltozesenek-tortenete/

· Mi haszna van az űrkutatásnak? - Dr. Both Előd előadása

https://www.youtube.com/watch?v=I0t5crP9Gp8

*5. **EZ + AZ*

· Tulipánfából készül az új japán műhold

https://hu.euronews.com/2024/05/30/magnolia-japan-muhold

· A szélturbinafalak kerülhetnek az utak mellé, hogy ott termeljék az
energiát

https://raketa.hu/szelturbinafal-alternativ-energia-airiva

2024. június 7.
tapodyeva AT gmail.com

  • 1655. level, Moróné Tapody Éva, 06/07/2024