fiztan - 1617. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1617. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1617. level
  • Date: Sat, 13 Jan 2024 14:33:01 +0100

1617. levél

*1. **Aktuális*

· *Varázsóra a Zsolnayban* *Sebestyén Zoltánnal*

január 14. 14 óra Megrázó kísérletek

január 20. 15 óra, január 21. 14 óra, Nem élhetünk mágnesesség nélkül!

január 27. 15 óra, január 28. 14 óra Varázsoljunk fénnyel!

Helyszín: Pécs, *Zsolnay Negyed | Látogatóközpont 24-es terem**
https://www.zsolnaynegyed.hu/latnivalok/varazsora
<https://www.zsolnaynegyed.hu/latnivalok/varazsora> *

· *január 17., szerda, 10:00 – 14:30* *Nyílt nap *a Neumann János
Egyetem *GAMF *Műszaki és Informatikai Karán!

https://gamf.uni-neumann.hu/nyilt-nap-a-neumann-janos-egyetem-gamf-muszaki-es-informatikai-karan/

· *január 20. (szombat) 9:00 – 14:00 óra között* *SZTE TTIK Kari
Nyílt Nap
<https://sci.u-szeged.hu/kozepiskolaknak/nyilt-napok/szte-ttik-kari-nyilt-nap-231213>*

Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar, Biológia
Intézet (6726 Szeged, Közép fasor 52.)
https://sci.u-szeged.hu/kozepiskolaknak/nyilt-napok/szte-ttik-kari-nyilt-nap-231213

· *január 30. 1500* (kedd) *Kísérletek, amelyeket látni kell! 2024 -
rendhagyó fizikaórára Härtlein Károllyal és **Sarkadi Tamás*
<https://fat.physics.bme.hu/Sarkadi_Tamas>*sal*

Helyszín: Műegyetem, F-épület F29-es tanterem
<http://jedlik.phy.bme.hu/f29/f-29.html>

Kedves Kollégák!

Hagyományainknak megfelelően csak az előre bejelentkező csoporttal érkezők
számára biztosítunk a tanteremben ülőhelyet, a többiek az érkezésükkor a
szabad helyekre ülhetnek le. A busszal érkezők számára Egyetem campusán
ingyenes parkolóhelyet biztosítunk. A csoportot vezető kolléga kérem, hogy
a levélben írja meg a csoport létszámát, a kísérőtanárok számát és az
iskola nevét. A kapcsolattartás érdekében egy telefonszámot is kérnék. A
tanterem 372 fő befogadására alkalmas.

http://goliat.eik.bme.hu/~hartlein/experiments/

· *2024. augusztus 26-30* *4th World Conference on Physics Education*
2024, Krakkó, Lengyelország <https://indico.cern.ch/event/1162407/>.
*Nemzetközi
fizika oktatási konferencia *a Nemzetközi Fizikai Tanítási Kutatócsoport
(GIREP), a Nemzetközi Fizikai Oktatási Konferencia (ICPE), a Jagelló
Egyetem Fizikai, Csillagászati és Alkalmazott Számítástechnikai Kara és
Krakkó, Lengyelország szervezésében*. *

*Fontosabb időpontok: *

Absztrakt benyújtása: 2024. február 29

Elfogadási értesítés: 2024. április 15

Early bird regisztráció: 2024. május 15

Rendes regisztráció: 2024. június 15

Késői regisztráció: 2024. július 10

A konferencia honlapja:
https://indico.cern.ch/event/1162407/page/31947-important-dates

További részletek a mellkletben olvashatók:* flyer 4th WCPE Krakow August
2024.pdf *

*2. **Pályázatok, versenyek*

· Az Országos Szilárd Leó Fizikaversenyre az iskolák *január
15-ig* jelentkezhetnek
a sukosd AT reak.bme.hu címre küldött e-mailben a következő linken található
Jelentkezési Lap (EXCEL fájl) kitöltésével és elküldésével:
https://sukjaro.hu/SzilardVerseny/JelentkezesiLap.xlsx

A versenyfelhívás: https://www.szilardverseny.hu/

· Országos Szakképző Iskolai Közismereti Tanulmányi Verseny - A
versenyre történő nevezés határideje: *január 15. *
https://suliszerviz.com/oszktv/396-oszktv2023nyito

· Példaképem a tanárom díj 2023/24. A pályázatra jelölés leadásának
határideje: *január 31.*

https://www.kutdiak.hu/hu/2023/09/24/peldakepem-a-tanarom-dij-2023-24/

*3. **Órára:*

· Kutatási témák középiskolás diákok számára a 2023/24-es tanévre a
Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézetében:
*szte_fizikai_intezet_kutatasi_temak_kozepiskolasoknak_2023_241.pdf
*

· Intézménylátogatási lehetőségek középiskolásoknak az SZTE TTIK
Fizikai Intézetében

https://www.physx.u-szeged.hu/fizika-intezet/kozepiskolaknak/intezmenylatogatasi

· Kardos Gergely - Hangok a fizikában, fizika a hangokban (SCIENCE
Szieszta) https://www.youtube.com/watch?v=u9HD-5aLlF0&t=2395s

· Dr. Remes Péter: Az első magyar űrutazás története (SCIENCE
Szieszta) https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=OjZMOWCSGE0

· Gördülő energia - Ingyenes, országjáró "fizika-show" Tóth Pállal,
az MVM támogatásával, oktatási intézmények számára. Jelentkezni messenger
üzenetben lehet.
https://www.facebook.com/groups/397859773587430/user/100063501999162/

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· *január 8. 18:00* Az Inforádió Aréna következő vendége *Kiss László*
Széchenyi- és Prima Primissima-díjas csillagász, a HUN-REN Csillagászati és
Földtudományi Intézet főigazgatója
https://infostart.hu/arena/2024/01/08/kiss-laszlo-szechenyi-es-prima-primissima-dijas-csillagasz-a-hun-ren-csillagaszati-es-foldtudomanyi-intezet-foigazgatoja
...és a Peregrine űrszondáról:
https://www.csillagaszat.hu/hirek/uj-amerikai-urszonda-indult-a-hold-rejtelyes-osi-vulkani-domjaihoz/

· Dr. Vinkó József: Fekete lyukak - A valósággá vált képzelet
(SCIENCE Szieszta) https://www.youtube.com/watch?v=bFJ2gdypkso

· A Szímői Jedlik Ányos Társaság
<A Szímői%20Jedlik%20Ányos%20Társaság>
https://www.zemne.sk/hu/najdete-v-obci/organizacie/218-spolocnost-anyosa-jedlika-v-zemnom

· Felfedező - a tudomány világáról Duda Ernő, Karikó Katalin,
Kondorosi Éva valamint Krausz Ferenc,

https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2024-01-05_02-33-13&enddate=2024-01-05_03-10-00&ch=mr1

· Magyar csillagászok friss eredményei Kiss László tolmácsolásában

https://www.youtube.com/watch?v=_necfTCjhLU

· Felfedező - a tudomány világáról –

– Magyar kutatók részvételével egy különleges, ősi exobolygó rendszert
fedeztek fel a Thess és a Cheops űrtávcsövek segítségével *– Kiss László*
csillagász, akadémikus, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont
főigazgatója

– Gábor Dénes díjat kapott a Semilab Kft. optikai részlegének
vezetője, *Nádudvari
György* fizikus. A Semilab-et 1989-ben az egyik akadémiai intézetből kivált
fizikusok hozták létre, azóta is kizárólagos magyar tulajdonú cég, és
nemzetközi óriási sikere van a félvezető méréstechnikában. Nádudvari György
általa vezetett sikeres fejlesztés sztoriját is elmeséli

– Endokrinológia mindenkinek – Igaz Péter endokrinológus (Semmelweis
Egyetem Belgyógyászati és onkoterápiás Klinika) most megjelent könyve
kapcsán a hormonrendszer csodáiról, hitekről és tévhitekről beszélgetünk

https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2024-01-12_02-31-59&enddate=2024-01-12_03-10-00&ch=mr1

· Érdemes időnként körülnézni itt is:
https://korkorosgazdasag.hu/category/egypercesek/

· Krausz Ferenc örül, hogy három ország és Szeged is magáénak érzi a
Nobel-díját
https://u-szeged.hu/sztehirek/2024-januar/krausz-ferenc-orul-hogy?objectParentFolderId=19396

*5. **EZ + AZ*

· Bármilyen üvegfelület holografikus kijelzővé válhat a Zeiss jövőbe
mutató megoldásának köszönhetően
https://raketa.hu/zeiss-multifunkcios-okosuveg/

· Az amerikai és európai közreműködéssel négy hónapja felbocsátott
japán röntgencsillagászati műhold beüzemelése rendben halad – egy bosszantó
kivétellel.
https://www.urvilag.hu/tavoli_vilagok_kutatoi/20240113_xrism_majdnem_minden_stimmel

· Viszlát, szilícium, jöhetnek a grafénchipek
https://index.hu/techtud/2024/01/12/felvezeto-grafen-szen-szilicium-elektron-orajel-terahertz-uj-korszak/

· A pezsgő szuperszonikus lökéshulláma
https://index.hu/tudomany/2023/12/30/pezsgo-dugo-szuperszonikus-lokes-szilveszter/

· A NASA 2026-ra halasztotta asztronautái holdraszállását
https://www.ma.hu/tudomany/396449/A_NASA_2026ra_halasztotta_asztronautai_holdraszallasat

2024. január 13. tapodyeva AT gmail.com

  • 1617. level, Moróné Tapody Éva, 01/13/2024