fiztan - 1605. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1605. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1605. level
  • Date: Sat, 2 Dec 2023 13:00:08 +0100

1605. levél

*1. **Aktuális*

· Átadták az idei Prima Primissima Díjakat.

A *magyar oktatás és köznevelés* kategóriában *Katz Sándor* középiskolai
matematika-fizika szakos tanár;

A *magyar tudomány* kategóriában *Kiss L. László* fizikus, csillagász kapta
a rangos kitüntetést.

https://www.portfolio.hu/gazdasag/20231201/atadtak-az-idei-prima-primissima-dijakat-ime-a-dijazottak-655323

Gratulálunk a díjazottaknak!

· *december 1-jén* (pénteken) újranyit a Csodák Palotája Budapest
III. kerületében, Csillaghegyen. 1039 Budapest, Mátyás király út 24.
https://www.csopa.hu/hirek/december-1-jen-ujranyit-a-csodak-palotaja/

· *december 4. 18:00-19:30* Mesterséges intelligencia- az ELTE
Filozófia Intézet "Világnézetünk Alapjai" beszélgetéssorozata.

Helyszín: Kelet Kávézó és Galéria (1114 Budapest, Bartók Béla út 29. )

· *december 4. - december 5.* Bevezetés a légi robotikába - A Zágrábi
Egyetem munkatársai kétnapos angol nyelvű workshopot tartanak az ELTE
Informatikai Kar meghívására.

https://www.elte.hu/content/bevezetes-a-legi-robotikaba.e.16886

· *december 5*. *19 óra* Dr. Novák Pál: A Facebook és a Tiktok
etikája

A részvétel díjmentes, de regisztrációhoz kötött. Az előadáson készpénzes
becsületkassza fog működni. A résztvevők önkéntesen felajánlott támogatását
az előadó a Gyermekhíd Alapítványnak ajánlja fel.

Helyszín: Pécs, Széchenyi tér 7-8, Művészetek és Irodalom Háza | Fülep
Lajos-terem

https://www.pmh.hu/programok/a-facebook-es-a-tiktok-etikaja-dr.-novak-pal-eloadasa

· *december 7. 17 óra* Atomoktól a csillagokig - *Bécsy Bence
<https://atomcsill.elte.hu/NEW/events/categories/eloadok/becsy-bence/>
(Oregon State University):*
*A természetben fellelhető gravitációshullám-detektor – avagy kozmikus
órákkal a Világegyetem legnagyobb fekete lyukjai nyomában
<https://atomcsill.elte.hu/NEW/events/a-termeszetben-fellelheto-gravitacioshullam-detektor/>*

Helyszín: ELTE TTK lágymányosi északi tömbje (1117 Budapest, Pázmány Péter
sétány 1/A), 083 Eötvös terem

Élő közvetítés: www.galileowebcast.hu

*· **december 8. 16:00 **Mikulás* *Fizika Härtlein Károllyal*

Helyszín: Műegyetem, F29 - Zemplén Győző
<http://jedlik.phy.bme.hu/f29/zemplen/> terem (a FIZIKA szentélye) (Budapest,
Budafoki Út 8, 1111 <http://jedlik.phy.bme.hu/f29/f-29.html>)
http://jedlik.phy.bme.hu/mikulas/

Élő közvetítés: www.galileowebcast.hu

· *december 8-án 16.00-17.30. és 9-én 11.00-12.30.* *Ignácz Ferenc*
mesteroktató következő kísérletes előadása: KísérletEst. *Látványos
kísérletek a rezgések és hullámok témaköréből” *

Helyszín: Szeged, Dóm tér 9., Budó Ágoston terem

Mellékelten küldöm az első előadás nyomtatható plakátját. *Ignácz
Ferenc.png*
https://www.physx.u-szeged.hu/fizika-intezet/kozepiskolaknak/kiserletest-tematikus

Amennyiben csoporttal érkeznek, kérjük Önöket, hogy legyenek szívesek
előzetesen Ignácz Ferenc mesteroktatónak jelezzék az
ignacz AT physx.u-szeged.hu e-mail címen, hogy melyik napon jönnek
csoportjukkal, valamint azt is, hogy körülbelül hány fővel.

*2. **Órára:*

· Magfizikához: Nukleáris létesítmények Magyarországon
https://www.haea.gov.hu/web/v3/OAHPortal.nsf/web?openagent&menu=07&submenu=7_1

*3. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· Bevezetés a részecskefizikába - Dr. Trócsányi Zoltán - Pulicorn
Podcast https://www.youtube.com/watch?v=3CRApQ-ZsUc

· Földre hozott csillagok: a fúziós energiatermelés - Élő
csillagászat 7. évad 7. rész https://www.youtube.com/watch?v=65gikTsCvGA

· A Magyar Tudomány decemberi száma már olvasható. Benne egyebek
mellett:

Magyar Nobel-díjasok, 2023

Duda Ernő: A hírvivő célba ért

Jakab Ferenc: A sikerhez vezető út tudással, kitartással és
elhivatottsággal van kikövezve – Karikó Katalin Magyarország első női
Nobel-díjasa

Varjú Katalin, Dombi Péter, Szabó Gábor: Nobel-díj az attofizikáért

Tematikus összeállítás • Fiatal Kutatók Akadémiája: A fiatal kutatók
helyzete és képviselete Magyarországon

Hetényi György PhD (Lausanne-i Egyetem Földtudományi Intézet, Lausanne,
Svájc): Valljuk be, mennyi mindent nem tudunk… A szarvasi földrengésekről

https://mersz.hu/dokumentum/matud202312__1

· A Magyar Kémikusok Lapja decemberi száma is sok olvasnivalót kínál:
https://www.mkl.mke.org.hu/

· Milyen hatást gyakorol a mesterséges intelligencia a fiatal kutatók
életére? – Videó a tanácskozásról
https://mta.hu/tudomanyunnep2023-felvetelek/milyen-hatast-gyakorol-a-mesterseges-intelligencia-a-fiatal-kutatok-eletere-elo-kozvetites-a-tanacskozasrol-1000-oratol-113373

2023. december 2.
tapodyeva AT gmail.com

  • 1605. level, Moróné Tapody Éva, 12/02/2023