fiztan - 1667. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1667. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1667. level
  • Date: Sun, 11 Aug 2024 14:44:46 +0200

1667. levél

*1. **Aktuális*

· *augusztus 9-17. Egy hét a c**sillagok alatt* csillagászati
rendezvénysorozat sok-sok helyszínen: https://egyhetacsillagokalatt.hu/

· A Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karán
augusztus *29-én **9:45-15:00* kerül megrendezésre a *MINMAFI -** Modern
módszerek az informatika, matematika és fizika oktatásában konferencia,*
amelynek célja az informatika, matematika és fizika oktatás területén a
középiskolákban alkalmazható korszerű módszerek és eszközök megtárgyalása.

*Helyszíne:* Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Kar

6000 Kecskemét, Izsáki út 10. Főépület Deák Ferenc terem

Regisztrált vendégek számára a konferencián való részvétel ingyenes

További részleteket a mellékletben olvashatunk *Neumann János Egyetem.docx*

· *Varázsóra a Zsolnayban*

augusztus 20. 15 óra Megrázó kísérletek

augusztus 21. 15 óra Legkedvesebb kísérletek

augusztus 22. 15 óra Megrázó kísérletek

augusztus 23. 15 óra Legkedvesebb kísérletek

augusztus 27. 15 óra Megrázó kísérletek

augusztus 28. 15 óra Nem élhetünk mágnesesség nélkül!

augusztus 29. 15 óra Legkedvesebb kísérletek

augusztus 30. 15 óra Nem élhetünk mágnesesség nélkül!

Helyszín: Pécs, *Zsolnay Negyed | Látogatóközpont 24-es terem*

https://www.zsolnaynegyed.hu/latnivalok/varazsora

· *október 31-ig látogatható** a Közlekedési Múzeum* *Mivel megyünk?
- Energiamix a közlekedésben című kiállítása*

A tárlat az Északi Járműjavító 6000 m²-es csarnokában, négy szekción
keresztül járja körül, hogy mely korszakokban, milyen energiahordozók
felhasználásával jutott előre az emberiség és eközben hogyan nőtt
közlekedési eszközeink hatásfoka.

Helyszín: Északi Járműjavító (1011 Budapest, Kőbányai út 24-28.)

https://kozlekedesimuzeum.hu/hu/kiallitohelyek/eszaki-jarmujavito-dizelcsarnok

*2. **Pályázatok*

· Megjelent a *Természet Világa Diákpályázat* kiírása

*A pályaművek benyújtásának határideje: 2025. március 15.*

https://www.termvil.hu/2024/08/05/xxxiv-diakpalyazat-felhivasa/

· A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum *fotópályázat*ot hirdet
MIVEL MEGYÜNK? címmel. A pályaműveket a rendezveny AT kozlekedesimuzeum.hu
címre várják augusztus 31-ig.
https://kozlekedesimuzeum.hu/hu/hirek/a-magyar-muszaki-es-kozlekedesi-muzeum-fotopalyazatot-hirdet

*3. **Órára: *

· *Kedvenc fénytani kísérleteim
<https://fizika.tbg.hu/2024-04-23-_vi/> – Dr. Borbély Venczel *előadása (A
Teleki Blanka Gimnázium Fizika – MTA Alumni programja keretében)
https://fizika.tbg.hu/2024-04-23-_vi/

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· Száva István: A Menlo-parki varázsló. Edison élete

A nagyszerű könyvet nem tudom, lehet-e kapni, de könyvtárból
kölcsönözhető, pdf-ben is olvasható:
https://pubhtml5.com/mrvg/abed/Sz%C3%A1va_Istv%C3%A1n_-_A_Menlo-parki_var%C3%A1zsl%C3%B3/211

Száva István több nagyszerű életrajzi könyvét is ajánlotta Bekőné Wekszli
Mária kolléganő, köszönöm neki.

A hiúz a Napba néz (Galilei élete)

Az ég törvénye (Kepler élete)

Apa és fia (a két Bolyairól)

Tengereken és évmilliókon át (Darwin)

Egyedül a halál ellen (Semmelweis)

A szirakuzai óriás. (Arkhimedesz
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Arkhim%C3%A9d%C3%A9sz>)

+ a nem fizikusokról, matematikusokról szóló könyvei

https://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A1va_Istv%C3%A1n_(%C3%ADr%C3%B3)

· Ezt a könyvet pedig Härtlein Károly ajánlotta: FARADAY MIHÁLY -
Akin Károlytól. (1868)

https://n9.cl/0d80pu

Érdekesség a szerzőről: *Akin Károly* (Buda
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Buda_(t%C3%B6rt%C3%A9nelmi_telep%C3%BCl%C3%A9s)>
, 1830 <https://hu.wikipedia.org/wiki/1830>. január 15.
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Janu%C3%A1r_15.> – Fiume
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Fiume>, 1893
<https://hu.wikipedia.org/wiki/1893>. október 31.
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Okt%C3%B3ber_31.>) fizikus, a Magyar
Tudományos Akadémia
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_Tudom%C3%A1nyos_Akad%C3%A9mia> levelező
tagja. *A levelezőlap feltalálója. *
https://hu.wikipedia.org/wiki/Akin_K%C3%A1roly

· Példaképlet - a Prima Primissima új műsora, amelyben
sikerről, példaképekről, életük meghatározó, akár sorsfordító
pillanatairól, kételyekről és nagy felismerésekről is beszélgetnek a Prima
Primissima és Junior Prima díjas vendégek.

1. adás: Kiss László https://www.youtube.com/watch?v=4tT3cscAv3o&t=523s

2. adás Härtlein Károly:
https://www.youtube.com/watch?v=KD40mgXhW4k&t=706s

· Ferencz Orsolya űrkutatásért felelős miniszteri biztos az Aréna
vendége:
https://infostart.hu/arena/2024/06/21/ferencz-orsolya-urkutatasert-felelos-miniszteri-biztos

*5. **EZ + AZ*

· Legkorábban 2025 tavaszán repülhet Kapu Tibor az Axiom Mission-4
tagjaként a Nemzetközi Űrállomásra
https://spacejunkie.hu/legkorabban-2025-tavaszan-repulhet-kapu-tibor-az-axiom-mission-4-tagjakent-a-nemzetkozi-urallomasra/#google_vignette

· Paks II: két nap alatt a partra emelték a Dunán érkezett
zónaolvadék-csapda elemeit
https://magyarepitok.hu/mi-epul/2024/08/paks-2-ket-nap-alatt-a-partra-emeltek-a-dunan-erkezett-zonaolvadek-csapda-elemeit

· 150 éve, augusztus 13-án halt meg *Anders Jonas* * Ångström* svéd
fizikus https://tudosnaptar.kfki.hu/historia/egyen.php?namenev=angstrom

· eDICT: kvantumeszközök hitelesítése – úton a megbízható
kvantumtitkosítás alkalmazása felé
https://www.innoteka.hu/cikk/edict_kvantumeszkozok_hitelesitese_uton_a_megbizhato_kvantumtitkositas_alkalmazasa_fele.3020.html

· 14 év után befejezi tevékenységét a NASA NEOWISE űrtávcsöve

https://spacejunkie.hu/14-ev-utan-befejezi-tevekenyseget-a-nasa-neowise-urtavcsove/

https://www.urvilag.hu/tavoli_vilagok_kutatoi/20240811_vegleg_elhallgatott_a_neowise

2024. augusztus 11. tapodyeva AT gmail.com

  • 1667. level, Moróné Tapody Éva, 08/11/2024