Sympa Menu

fiztan - 1366. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1366. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1366. level
  • Date: Sat, 1 May 2021 19:42:27 +0200

1366. levél

*1. **Aktuális*

*· *A Magyar Tudományos Akadémia194. Közgyűlésének néhány előadása,
élőben:

*május 3-án, hétfőn körülbelül 10.10 órától *A Magyar Tudományos
Akadémia194. Közgyűlésének keretein belül *Karikó Katalin* kutatóbiológus,
biokémikus, az mRNS-alapú vakcinák technológiájának szabadalmaztatója, a
mainzi BioNTech alelnöke, a Pennsylvaniai Egyetem professzora tart
előadást, mely a MTA Youtube-csatornáján követhető élőben.
https://www.youtube.com/channel/UCJxAiEUoJ4CzPU968Qu6jjg/featured

*május 4., 13:00* Lovász László: Nagy hálózatok: elmélet és gyakorlat
https://www.youtube.com/channel/UCJxAiEUoJ4CzPU968Qu6jjg/featured

· *május 7. péntek 10.00-13.00* Az MTA Fizikai Tudományok Osztálya

Részecskefizikai Tudományos Bizottságának előadóülése

*Megújul a Nagy Hadronütköztető – A nagyenergiás fizika fő irányai*

A Nagy Hadronütköztető egy több mint kétéves továbbfejlesztés után idén
ősszel indul újra. Az előadóülésen áttekintjük a kapcsolódó kísérletek
eddigi eredményeit, továbbá a nagyenergiás fizika előtt álló, a
közeljövőben vizsgálható fontosabb kérdéseket. Szakértő kutatók számolnak
be az aktuális gyorsító- és detektorfejlesztési irányokról, valamint az
információtechnológiai kihívásokról.

Élő közvetítés az MTA Székház Díszterméből, követhető az MTA
YouTube-csatornáján:

https://www.youtube.com/channel/UCJxAiEUoJ4CzPU968Qu6jjg

A részletes program a mellékletben található: *Nagy Hadronütköztető.docx*

· *Ki mit tud és gondol a klímaváltozásról? – Kérdőíves felmérés*
<https://mta.hu/tudomany_hirei/ki-mit-tud-es-gondol-a-klimavaltozasrol-kerdoives-felmeres-111370>
Nemzetközileg is egyedülálló, anonim, 16 kérdésből álló, online kérdőíves
kutatást indít a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem a Föld napján, április
22-én. Az egy hónapig tartó felmérésben a válaszadók éghajlatváltozással
kapcsolatos természettudományos tudását és attitűdjét egyaránt vizsgálják.
A kérdőívet bárki kitöltheti, aki felelősséget érez a jövő generációk
életesélyei iránt, s aki véleményével támogatni kívánja a tudományos
kutatásokat e témakörben.

https://mta.hu/tudomany_hirei/ki-mit-tud-es-gondol-a-klimavaltozasrol-kerdoives-felmeres-111370

*2. **Pályázatok, versenyek*

· Űrhajós kerestetik! *A jelentkezési határidő: május 28. *
http://huppa.hu/urhajos-kerestetik/

*3. **Órára:*

· Közegellenálláshoz BASE jumping
https://www.youtube.com/watch?v=YL9sNrOlK-I

https://www.redbull.com/int-en/soul-flyers-interview-a-door-in-the-sky

· Rakéta-elvhez
https://twitter.com/TechAmazing/status/1384669195426836480?s=03

https://www.youtube.com/watch?v=F2qk3Em7KOkc

· Periódusos rendszerek

http://www.mpcfaculty.net/ron_rinehart/periodic.htm

· Pörgettyű-féle labdákból
https://twitter.com/WElRDPHYSICS/status/1386235189681029126

· Egy mérnöki feladat kihívásai, avagy hogyan pakoljuk be a Napot egy
acéldobozba

https://www.bme.hu/hirek/20210329/Egy_mernoki_feladat_kihivasai_avagy_hogyan_pakoljuk_be_a_Napot_egy_aceldobozba?fbclid=IwAR1gGICy2oG8OxbHAw6dPvwX1qllR7d019qqX3mEbg6SavK0YqcrAv6QGfg

· Kormeghatározás - Honnan tudjuk, mi történt több milliárd évvel
ezelőtt? 11’ Hogyan működik? Röviden - Tömören
<https://www.youtube.com/channel/UC9k4lw3Ze5gSM01KFr-mkSg>
https://www.youtube.com/watch?v=9UNmDBxnZnk

· Állati jó fizika - Madarat tolláról
https://www.youtube.com/watch?v=mHNByP5zRDc

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· Nagyon érdekes előadás: Légrády Dávid: Utazás a koponyámban -
orvosi képalkotás mesterséges és természetes intelligenciával

https://www.youtube.com/watch?v=vdhVGx0yF4k

· *A Csernobil-évforduló kapcsán:*

április 27. - Ez itt a kérdés c. műsorban: 35 éve történt a csernobili
atomkatasztrófa. A beszélgetés egyik résztvevője Aszódi Attila 51’
https://mediaklikk.hu/video/ez-itt-a-kerdes-2021-04-27-i-adas/?fbclid=IwAR05ql72vDlYZ3PWO9TslPzGtf_LtTIK1V_rGTHf-ZyxE6_nP9xFcu0Q1Ms

Félmúlt – Atomhatás 52’ https://www.youtube.com/watch?v=2xK1wEkixL0&t=3s

Csernobil máig kísért: kevesen tudták, mi történt pontosan

https://index.hu/belfold/2021/04/26/a-negyes-reaktor-felrobbant-a-tobbit-meg-abban-az-evben-ujrainditottak/?fbclid=IwAR02iW1Vhh6CZHujslpcqtffXrjiE4GyOiRpqDWjfagO8B2uB66HLf4rN50

Csernobil máig kísért: kevesen tudták, mi történt pontosan
https://index.hu/belfold/2021/04/26/a-negyes-reaktor-felrobbant-a-tobbit-meg-abban-az-evben-ujrainditottak/

Aszódi Attila: System error – gondolatok a csernobili minisorozatról
<https://aszodiattila.blog.hu/2019/06/23/system_error_gondolatok_a_csernobili_minisorozatrol>
https://aszodiattila.blog.hu/2019/06/23/system_error_gondolatok_a_csernobili_minisorozatrol

Az ötrészes Csernobil filmet feltöltöttem a drive-omra. Aki szeretné
letölteni, egy kis ideig innen elérheti:
https://drive.google.com/drive/folders/1uWxYwd1esL4trWmfEBbnQqAyHreU_UtP?usp=sharing

· Prof. Dr. Aszódi Attila : Visszatért járvány előtti önmagához
villamosenergia-fogyasztásunk
<https://aszodiattila.blog.hu/2020/08/06/visszatert_jarvany_elotti_onmagahoz_villamosenergia-fogyasztasunk>
https://aszodiattila.blog.hu/ (2020. augusztusi elemzés)

· A hely – az április 23-i adás: Inota 1. - Erőmű és hűtőtorony 23’
https://mediaklikk.hu/kossuth-radio/cikk/2021/04/22/a-hely-inota-1-eromu-es-hutotorony/

2021. május 1.
tapodyeva AT gmail.com

  • 1366. level, Moróné Tapody Éva, 05/01/2021

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page