Sympa Menu

fiztan - 1335. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1335. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1335. level
  • Date: Tue, 19 Jan 2021 09:48:21 +0100

1335. levél

*1. **Aktuális*

· Kedves Kolléga!

Freund Tamás professzor, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke felhívással
fordul a fiatal kutatókhoz és a középiskolákhoz, ahol végeztek. A tudomány
és a tudományos gondolkodás népszerűsítése érdekében azt kéri, hogy az
iskolák kutatóvá vált diákjaikból hozzanak létre *Alumni Klub*okat, ahol a
középiskolások találkozhatnak az iskola régi diákjaival, megismerhetik azok
munkáját, tudományterületét. A fiatal kutatókat pedig felhívja az Alumni
Klubokhoz való csatlakozásra, a kutatói élet, a kutatói pálya
népszerűsítésére. A Magyar Tudományos Akadémia tekintélyével a
kezdeményezés mögött áll, és konkrétan segíti az Alumni Klubok
megalakítását. Tőlünk, fizikatanároktól azt kéri, hogy ezt a kezdeményezést
támogassuk az iskolában, hívjuk fel az iskolavezetés figyelmét a
lehetőségekre, amiket ez a kezdeményezés jelent a pályaorientációs
nevelésben.

Arra kérem a kollégákat, hogy aki támogatja a kezdeményezést, küldje el a
saját és az iskolája nevét, elérhetőségét. Ha van javaslatuk a régi
diákokra, akit érdemes megkeresni (PHD-k, az Akadémia köztestületének
tagjait, akik a saját iskolájukban végeztek), ezt is küldjék el.

A cím: Ujvári Sándor (ujvasa36 AT gmail.com)

· *január 20-án, 27-én,illetve február 3-án és 10-én 10:00 órától* A
Nyíregyházi Egyetem online nyílt napja .

Internetes elérhetőségek:

www.nye.hu, www.youtube.com/nyiregyhaziegyetem1914,
www.facebook.com/nyiregyhaziegyetem,
https://www.instagram.com/nyiregyhazi_egyetem/

*2. **Pályázatok, versenyek, továbbképzések*

·
*Játsszunk fizikát! 2021 *Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád-Csanád
megyei Csoportja és a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézete *3 fordulós
versenyt hirdet fizikai kísérletekből általános és középiskolás diákok
számára.*

Hat héten keresztül, kéthetenként *egy tudománytörténeti kérdést és három
megoldandó kísérleti feladatot közlünk*. A résztvevőknek a feladatok
megoldásait, a kísérletek körülményeit, az azokból származó tapasztalatokat
és a jelenségek magyarázatait kell elküldeniük, kísérletenként legfeljebb
1-1 A/4 oldalnyi terjedelemben.

A tudománytörténeti kérdések ebben az évben az egyetem Természettudományi
és Informatikai Karának centenáriuma alkalmából ezzel a jubileummal
kapcsolatosak. A három fordulóban a kérdésekkel egy-egy legendás fizikus
oktató, kutató életpályáját, munkásságát kívánjuk felidézni.

*Feladatok megjelenése a honlapon:*

I. forduló: 2021. január 18.

II. forduló: 2021. február 1.

III. forduló: 2021. február 15.

Internetes elérhetőség:
http://titan.physx.u-szeged.hu/modszertan/jatsszunk_fizikat.htm
<http://titan.physx.u-szeged.hu/modszertan/jatsszunk_fizikat.html>l

A versenyfelhívás további részleteket tartalmaz, a mellékletben olvasható.
Ugyancsak a mellékletben található az első forduló feladatsora.
*FelhivasJatsszunk2021.pdf,
Jatsszunk_2021_I.ford.pdf*

· *Fizikatanári továbbképzés az ELTE-n.*

*Februrár 13**-ával* új továbbképzés indul az ELTE-én a Fizika tanítása
doktori program aktuális félévéhez kapcsolódóan.

*A jelentkezés határideje február 9.*A részletek a mellékletben
olvashatók. *Fizikatanári
továbbképzés ELTE.pdf*

*3. **Órára:*

· A gravitációhoz: egy ötletes szójáték: *Newton és a gravitáció.png*

· Hópelyhek elektronmikroszkóp alatt
https://24.hu/tudomany/2015/01/28/lenyugozo-kepek-hopelyhek-elektronmikroszkop-alatt/

· Meteorológiai alapismeretek 6.6. Fontosabb csapadékfajták
https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0073_meteorologia_alapismeretek/ch06s06.html

· Hogyan működik egy szelektív hulladékot szortírozó üzem?
http://korkorosgazdasag.hu/egypercesek/hogyan-mukodik-szelektiv-hulladek-uzem/

· Lorentz-erő az asztalomon (Piláth Károly)
https://www.youtube.com/watch?v=CXkxaocVB94

· Piláth Károly A fényelektromos jelenség
https://www.youtube.com/watch?v=qlWlxt-bLWs

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· Csopa Wigner Cafe fizikusokkal - Veres Gábor: Fúziós
energiatermelés: zsákutca, vagy Szent Grál? (2019.09.25.)
https://www.youtube.com/watch?v=0-WjWs3ruDQ

· Ignácz Ferenc: Energiatermelés alternatív módjai
https://www.youtube.com/watch?v=tepa63D0HqE

· Érdemes ezen az oldalon körülnézni, sok hasznos cikket-videót
találunk, órára is: http://korkorosgazdasag.hu/category/tudtad-e/

*5. **EZ + AZ*

· Különleges napelem növényi hulladékból

https://index.hu/techtud/2021/01/19/kulonleges_napelem_novenyi_hulladekbol/

· Repülőről lőtt űrbe műholdakat a Virgin Orbit

https://index.hu/techtud/2021/01/18/repulorol_lott_urbe_muholdakat_a_virgin_orbit/

· Robbannak a szupernóvák, röppennek a neutrínók

https://www.csillagaszat.hu/hirek/robbannak-a-szupernovak-roppennek-a-neutrinok-a-modellek-pedig-egyre-osszetettebbek/

· A világ első 100 százalékban napenergiával működő vonata
http://korkorosgazdasag.hu/egypercesek/a-vilag-elso-100-szazalekban-napenergiaval-mukodo-vonata/

2021. január 19.
tapodyeva AT gmail.com

  • 1335. level, Moróné Tapody Éva, 01/19/2021

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page