Sympa Menu

fiztan - 1331. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1331. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1331. level
  • Date: Fri, 8 Jan 2021 17:56:13 +0100

1331. levél

Szomorúan tudatom, hogy *Patkó György* ny. tanszékvezető főiskolai tanár
életének 87. évében elhunyt.

Nekrológja a mellékletben olvasható.

Az Eszterházy Károly Egyetem megemlékezése pedig itt:
https://uni-eszterhazy.hu/hu/egyetem/egyetem/hirek-1048/c/dr-patko-gyorgy-emlekere

*1. **Aktuális*

· Ma, 18 óra 30 perctől Stephen Hawking születésnapján élő
közvetítésben láthatunk Cambridge-ből online rendezvényt, ahol Sir Roger
Penrose és Eiichiro Komatsu tart majd egy-egy nyilvános előadást.

https://www.youtube.com/watch?v=3sRwjf0cML0&feature=youtu.be
<https://www.youtube.com/watch?v=3sRwjf0cML0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0XeReSHw3BX8z0OepNnekNcP95CdLpy4ekU_mDT3tZTZXaAf_VWVSwYYk>

További részletek itt olvashatók:

http://www.ctc.cam.ac.uk/news/201217_newsitem.php
<http://www.ctc.cam.ac.uk/news/201217_newsitem.php?fbclid=IwAR1E7vosrW65mLpbM7UjgFclRV-kwS_oT2OPHXgnbAcceT6-XOrcSCLyOXk>

*2. * *Pályázatok, versenyek*

· A *Mikola Sándor* Középiskolai Tehetségkutató Fizikaversenyre a
jelentkezési határidő ma, *január 8*.
http://www.leoweypecs.hu/mikola/kiiras.html

http://gemscape.net/mikola/index.php?p=news.htm

· A *Természet Világa Diákpályázata* középiskolások számára. A
pályaművek benyújtásának határideje *január 15. *
https://termvil.hu/2020/06/10/felhivas-es-versenyszabalyzat/

· Országos *Szilárd Leó Fizikaverseny*. Nevezési határidő: *január 17*.
https://www.szilardverseny.hu/orszagos-verseny/verseny-meghirdetese

*3. **Órára:*

· Egy kedves kolléga ajánlását továbbítom. Ötletes megoldás egy téma
színesítésére, más tananyagra is alkalmazható:
Az alábbi szemléltetési mód ugyan részben kémia, de nekem nagyon tetszik!
Sajnos csak spanyol nyelvű linket találtam (csak a 02:24-03:40 rész az
érdekes), de magyar szinkronban néha feltűnhet a Nickelodeon Tv csatornán,
a " Rocksuli " sorozatban, talán a "Visszatérés" epizódban:
https://www.youtube.com/watch?v=_nDm2UPE3Lc

A 02:24-03:40 rész az érdekes!

A szöveg nyers fordítása (érdemes elolvasni/meghallgatni) :

Tanár (Mr.Finn): Ugráljatok, lökdösődjetek, kapaszkodjatok egymásba, mint
az atomok. Lássuk a vizet.
Megjelenik O és két karján egy-egy H.
Tanár (Mr.Finn): No, most lássuk a szénmonoxidot!
Megjelenik C és egy O.
Tanár (Mr.Finn): Hol késik a másik Oxigén ? Megjelenik O (lány) és
panaszosan mondja:

Oxigén (Summer): Bocs, jöttem volna előbb de a H nem engedett.
Hidrogén (hátulról fiú, Lawrence): Mert közöttünk nagyon erős a kovalens
kötődés !

· Pontszerű testek egyensúlya :) *Testek egyensúlya.gif*

A mellékelt kis gif animáció látványos kísérletben illusztrálja a pontszerű
testek egyensúlyát. Ha a kezünkre ráakasztunk pl. egy 3 kg tömegű testet,
akkor izmaink által kifejtett erővel ennek súlyát ellensúlyozni tudjuk, a
kezünk egyensúlyba kerül. Ha viszont megszűnik az egyensúly kialakításában
résztvevő (súly)erő, akkor persze az egyensúly is megbomlik... :) (Rózsa
Sándor küldte)

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· A hely (Kossuth Rádió): Dr. Karikó Katalin Kisújszállása
https://mediaklikk.hu/kossuth-radio/cikk/2021/01/02/a-hely-dr-kariko-katalin-kisujszallasa

· A hely (Kossuth Rádió): Az ELI
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2021-01-05_11-05-00&enddate=2021-01-05_11-40-00&ch=mr1

*5. **EZ + AZ*

· Január 4. Erwin Schrödinger halálának 60. évfordulója
https://tudosnaptar.kfki.hu/historia/webdok.php?namenev=schrodinger

· Január 5. Soós Paula halálának 25. évfordulója. Soós Paula a
második világháborút követően 1947-ben Szegeden házi sokszorosítással
újraindította a Középiskolai Matematikai Lapokat és Surányi Jánossal
<https://tudosnaptar.kfki.hu/historia/egyen.php?namenev=suranyi> együtt
szerkesztette is azt. Az évtizedekig használt kétkötetes Geometriai
feladatok gyűjteményének egyik alkotója.

· Felgyorsult a Föld forgása

https://24.hu/tudomany/2021/01/07/fold-forgasi-sebessegenek-valtozasa-szokomasodperc/

· Megtalálták a legtávolabbi galaxist

https://24.hu/tudomany/2021/01/07/legtavolabbi-galaxis-gn-z11-osrobbanas/

· Újabb becslés az Univerzum korára

https://ng.24.hu/tudomany/2021/01/05/ujabb-becsles-az-univerzum-korara/

2021. január 8.
tapodyeva AT gmail.com
<tapodyeva AT gmail.com>

Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

  • 1331. level, Moróné Tapody Éva, 01/08/2021

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page