fiztan - 1686. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1686. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1686. level
  • Date: Wed, 16 Oct 2024 10:30:00 +0200

1686. levél

*1. **Aktuális*

· *október 17. 17 óra* Alkímia ma - *Dormán György és Róka AndrásA
kémia evolúciója I. – A kémiai sokféleség eredete, kialakulása *
https://nepszerukemia.elte.hu/alkimiama.php?free=2&id=96&detid=96

Helyszín: ELTE TTK Kémiai Intézet Lágymányosi Kampusz, Északi Tömb 065-as
Eötvös-előadó

Élő közvetítés: www.galileowebcast.hu

https://www.facebook.com/galileowebcast/

· *október 17. csütörtök 18 óra dr.Szabó Sándor egyetemi docens: Az
emberi űrrepülés perspektívái Gagarintól a Marsi expedícióig*

Helyszín: Szeged, SZAB Székház 216-os terem (Somogyi u.)

(Ehhez kapcsolódóan egy korábbi cikk: Irány az űr! – Húsz éves a Szegedi
Tudományegyetem Repülő- és Űrorvosi Tanszéke. E*urópában mindössze három
helyen: a londoni King’s College-ban, a szentpétervári Katonaorvosi
Akadémián és a Szegedi Tudományegyetemen működik Repülő-és Űrorvosi
Tanszék, amely **2020-ban** ünnep**elte** megalapításának 20. évfordulóját**.
*A tanszék korábbi és jelenlegi vezetőjével, Dr. Szabó Sándor András orvos
ezredes, egyetemi docenssel kecskeméti irodájukban beszélgetett Bobkó Anna,
az SZTE sajtóreferense.
https://szeged365.hu/2020/11/19/irany-az-ur-husz-eves-a-szegedi-tudomanyegyetem-repulo-es-urorvosi-tanszeke/

· *október 17. 11:00* *Prof.Angeli István* (Debreceni Egyetem
(Kísérleti Fizikai Tanszék): *A neutrínó-fénykép szélesebb keretben*
https://atomki.hu/events/view/840

· *október 28. 9:00 -tól 11-ig* Energetikai Szakkollégium
*Üzemlátogatás:
Budafok kocsiszín*

*Jelentkezési határidő október 18.*

https://www.eszk.org/budafok-kocsiszin

· *október 19. 15:00 és 20. 15:00* *Varázsóra a Zsolnayban** Nem
élhetünk mágnesesség* *nélkül*
https://www.zsolnaynegyed.hu/latnivalok/varazsora

· *október 25-én* ismét *Erőművek Éjszakája*! A regisztráció folyik!
https://eromuvekejszakaja.hu/

*2. **Pályázatok, versenyek*

· A Magyar Vegyipari Szövetség és a Szabó Szabolcs Alapítvány
Magyarországon újszerű, a természettudományokra, ezen belül is a
fenntarthatóságra, az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaira épülő
*projektversenyt* ír ki 10-11. osztályosok legalább 4 fős csapatai
számára. *Jelentkezési
határidő: november 15*.A projektek elkészítésére 2025. február 15-ig lesz
mód. A legjobb 30 csapat 2025. május 16-17-én vesz részt az országos döntő
Projektnapon. Regisztráció: https://zoldvegyertek.hu/regisztracio/. További
információk folyamatosan a Projektverseny honlapján:
https://zoldvegyertek.hu/, valamint a Facebook-oldalon:
http://www.facebook.com/mavesz.sz2a.projektverseny/.

· TIÉD A HOLNAP - Pedagógus-ösztöndíj Olyan pedagógusoknak, akik
hátrányos helyzetű, kreatív tehetségeket tanítanak, és eltökéltek abban,
hogy a diákjaik leküzdhessék az anyagi hátrányaikat, és valódi esélyt
kapjanak a továbbtanulásra. *A pályázatok beküldésének határideje november
10. *

https://mome.hu/hu/tied-a-holnap-pedagogus-osztondij

*3. **Órára:*

Mechanikai hullámokhoz: https://www.facebook.com/reel/1247307462948639

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· A Kossuth rádió Irány az űr! október 13-i adásában Dr.Nagy Klaudia
Vivien űrorvos volt az adás vendége. (korábbi adás ismétlése)Az érdekes
beszélgetés meghallgatható:
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2024-10-13_14-05-09&enddate=2024-10-13_15-10-01&ch=mr1

· Fizikai Nobel-díj 2024 - John Hopfield és Geoffrey Hinton nyerte a
2024-es fizikai Nobel-díjat a mesterséges intelligencia kutatásában
kulcsszerepet játszó gépi tanulással kapcsolatos kutatásaikért. Hogyan
kapcsolódik a fizika a mesterséges intelligenciához? *Csabai István
professzor beszél a Nobel-díjat érő kutatás jelentőségéről.*
https://www.youtube.com/watch?v=qHzohsIrpgU

*5. **EZ + AZ*

· Élő funkciót végez az élettelen anyag tengeri hőforrásoknál
https://index.hu/techtud/2024/10/14/fold-biologia-foldrajz-mariana-arok-hidrotermalis-kurto-ioncsatorna-elet/

· A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

https://www.bme.hu/hirek/241015/urkutatas-nemzetkozi-asztronautikai-szovetseg-iaf-bme-tagsag

2024.október 16. tapodyeva AT gmail.com

  • 1686. level, Moróné Tapody Éva, 10/16/2024