fiztan - 1649. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1649. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1649. level
  • Date: Wed, 8 May 2024 18:43:26 +0200

1649. levél

*1. **Aktuális*

· A National Academy of Sciences tagjává választották *Barabási
Albert-László* világhírű hálózatkutatót

*https://hun-ren.hu/hirek/a-national-academy-of-sciences-tagjava-valasztottak-barabasi-albert-laszlo-vilaghiru
<https://hun-ren.hu/hirek/a-national-academy-of-sciences-tagjava-valasztottak-barabasi-albert-laszlo-vilaghiru>
*

https://www.facebook.com/lovasz.laszlo.matematikus

· "Ugorj be hozzánk egy órára!" Programok középiskolásoknak *május
3-27.* között az *SZTE TTIK* szervezésében

https://sci.u-szeged.hu/kozepiskolaknak/rendezvenyek/ugorj-be-hozzank-egy-240323?objectParentFolderId=30827

· 2024-ben hazánkban is elindult egy izgalmas kezdeményezés, melynek
célja, hogy érdekes eseményeken és képzéseken keresztül növelje a STEM
tantárgyak iránti érdeklődést a tanulók körében, ezáltal segítve az ezen a
területen dolgozó oktatók munkáját. Az *ESERO Hungary /Európai Űrügynökség*
(European Space Agency, ESA) nyitó eseményére *május 15-én 16:00 órai
kezdettel* a Néprajzi Múzeum Catering termében kerül sor. A meghívót
csatolom *Esero meghívó.jpg*. A részvételi szándékát ezen a regisztrációs
linken https://form.jotform.com/241053067420041 tudja jelezni.

· *május 15. szerda 18:00 órától* Szabadegyetem-Szeged – *Dr. Ferenc
Rudolf* (SZTE-TTIK Szoftverfejlesztés Tanszék): *Mesterséges intelligencia,
vagyis Szoftver 2.0* <https://u-szeged.hu/szabadegyetem/mesterseges>

Helyszín: A József Attila Tanulmányi és Információs Központ Kongresszusi
terme Szeged, Ady tér 10, 6722

https://u-szeged.hu/szabadegyetem/mesterseges

· *május 16.* *A fény nemzetközi napja*

Szegeden az ELI-ALPS-ban
https://sci.u-szeged.hu/sztehirek/2019-majus/feny-napja-programok-eli?objectParentFolderId=30827

Martonvásárban:
https://www.facebook.com/events/1137286237500603/?ref=newsfeed

A program plakátját csatolom *A fény napja Martonvásár.jpg*

· *május 17.* BOEING Starliner ELSŐ emberes tesztrepülése az ISS-re |
CFT küldetés | Élő közvetítés https://www.youtube.com/watch?v=HfHXJGIRiGQ

· *május 25-én 10 órai kezdettel* lesz az ELFT Küldöttgyűlése,
melynek programját a meghívóban itt olvashatjuk:
http://elft.hu/wp-content/uploads/2024/05/K%C3%BCld%C3%B6ttgy%C5%B1l%C3%A9s_Megh%C3%ADv%C3%B3_2024.05.25.pdf.
A Küldöttgyűlésen bárki részt vehet, szavazati joga csak a megválasztott
küldötteknek van.

Tisztelettel várjuk a kedves Kollégákat!

· *május 30-án* a pécsi Szentágothai János Kutatóközpontban kerül
megrendezésre az *Atomenergiáról-mindenkine*k c. középiskolás diákoknak
szóló rendezvény.

A mindig érdekes, sikeres program meghívóját és a jelentkezési lapot
csatolom. A jelentkezési lap *beküldési határideje május 22.* *Atomenergia
Jelentkezesi_lap.docx; Meghivo_Atomenergia.pdf*

*2. **Versenyek, továbbképzések*

· *Hédervári vetélkedő* – országos természettudományos levelező
vetélkedő általános iskolásoknak – Hold, vulkánok, földrengések. A
versenykiírás, további tudnivalók itt olvashatók:
https://planetology.hu/%E2%80%BC%EF%B8%8Fi-fordulo-hedervari-vetelkedo%E2%80%BC%EF%B8%8F/

*Az I. forduló beküldési határideje május 17.*

· A 2024. évi (43.) *Mikola Verseny* harmadik fordulója (döntő) 2024.
május 7-én véget ért.

Gyöngyösön a legjobb 48 kilencedikes, Pécsett a legjobb 46 tizedikes
középiskolás vetélkedett. A feladatlapok, megoldások, valamint az
eredmények már olvashatók a verseny honlapján: www.mikolaverseny.hu

· Az ESERO Hungary /Európai Űrügynökség (European Space Agency, ESA)
tevékenységéről fentebb olvashattunk. A diákoknak, tanároknak szervezett
programok:

– *diákok számára:* *május 16-án és 22-én* ESERO Hungary STEM
orientációs programok

– *tanárok számára:* Az ESERO Hungary iroda egyik partnere, az ELTE
által tartott ingyenes *pedagógustovábbképzések* *hibrid (személyes és
online)* formában: *tanárok számára* pedig *május 11-én, május 25-én,
június 8-án és június 15-én* délután 2-6-ig. A részletes programot (a
tanított diákok életkora szerinti bontásban), valamint a regisztrációs
lehetőségeket a mellékletben olvashatjuk: *ESERO Hungary_hírlevel_05.07.pdf*

· Az Országos Tudományos és Innovációs Olimpia díjkiosztó ünnepsége
2024. *június 1-én* az ÖbölHáz Rendezvényközpontban kerül megrendezésre,
ahol az ország legtehetségesebb diákjai vehetik majd át az elismeréseket.
https://www.innovacio.hu/index_33_otio_sajto_0412.html

*3. **Órára:*

· Napenergiához az egész előadás nagyon jó. Napelemek,
napkollektorok, naperőmű témát járja körül: *Dr.Horváth Ákos: Hogyan hűtsük
a a lakást nyáron napenergia segítségével?*

https://www.galileowebcast.hu/live/live_20240409.html

https://www.facebook.com/galileowebcast/videos/1203265287723541

· Indukcióhoz, Lenz törvényéhez:

Hogyan készült? A z indukciós tűzhely

https://www.youtube.com/watch?v=mrbkNkA4Ogg

Működése: https://hu.wikipedia.org/wiki/Indukci%C3%B3s_t%C5%B1zhely

Indukciós főzőlap működése:
http://fozolap.blogspot.hu/2008/07/az-indukcis-fzlap-mkdsi-elve.html

Indukciós főzőlap kísérletek

https://www.youtube.com/watch?v=Tc8jHsnpzSU

Indukciós melegítés 22” https://www.youtube.com/watch?v=Uv0DFoYO7fI

1’ https://imgur.com/kQigKp6

*4. **Nézni-olvasni - hallgatni valók:*

· *május 15-től* több alkalommal a Rózsavölgyi Szalonban 1(052
Budapest, Szervita tér 5.)

Cyril Gely: *A Díj* (Otto Hahn és Lise Meitner) - Magyarországi bemutató

https://szalon.rozsavolgyi.hu/hu/eloadasok.html?eloadas_id=14404

Rózsavölgyi Szalon 1052 Budapest, Szervita tér 5.

· A Kémia hírlevél legfrissebb száma olvasható:
https://us20.campaign-archive.com/?u=ec5c26d9e50a0e1a1bb52152a&id=1ee0b7000b

· A *Firka* c. kiváló lap 3. száma olvasható sok jó cikkel. Pl:

Felületi feszültség és a kapilláris jelenségek

Fizika – (nem mindig) egyszerűen III. rész 1. Az egyenletes körmozgás 2. A
harmonikus rezgőmozgás

Alfa és omega fizikaverseny 7. osztályosoknak

Feladatmegoldók rovata

https://emt.ro/sites/default/files/archivum/2024-05/FIRKA3%202023-2024%20www.pdf

· A Magyar Tudomány májusi száma olvasható:
https://mersz.hu/dokumentum/matud202405__1

· A Fizikai Szemle májusi számának ingyenesen olvasható cikkei:

Oláh Éva Mária - Stonawski Tamás: A STEM- és STEAM-pedagógia a
fizikaoktatásban

Fürjes Péter1 , Simon Ferenc2,3, Volk János4 Gordon Moore öröksége

https://fizikaiszemle.elft.hu/szemle/129

· Nagyné Dr. habil. Rózsa Erzsébet: Atomsorompó, atomcsend,
atomfegyvermentes övezetek, avagy feltartóztathatók-e a nukleáris fegyverek?
<https://fizika.tbg.hu/2023-10-20/> https://fizika.tbg.hu/2023-10-20/ (A
Teleki Blanka Gimnázium Fizika – MTA Alumni programja keretében)

· Látványos égi jelenségek május első felében
https://ng.24.hu/fold/2024/04/27/egi-jelensegek-tejut-egyuttallas-holdsarlo/

· Magyar Kémikusok Lapja májusi száma is sok érdekes olvasnivalót
kínál. Pl. *A pécsi hőerőmű *https://www.mkl.mke.org.hu/

· Érdemes itt is körülnézni: A napenergia hasznosítása
https://naplopo.hu/

· Visszakapja régi színeit az MTA Székházának Díszterme – Videó a
felújításról
<https://mta.hu/mta_hirei/visszakapja-regi-szineit-az-mta-szekhazanak-diszterme-video-a-felujitasrol-113671>
https://mta.hu/mta_hirei/visszakapja-regi-szineit-az-mta-szekhazanak-diszterme-video-a-felujitasrol-113671

*5. **EZ + AZ*

· Űrtechnológiai gyártóközpontot épít a 4iG Csoport és a REMRED
Magyarországon, Martonvásáron
https://www.urvilag.hu/hazai_kutatohelyek_es_uripar/20240507_alapkoletetel_martonvasaron

2024. május 8.
tapodyeva AT gmail.com

  • 1649. level, Moróné Tapody Éva, 05/08/2024