fiztan - 1677. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1677. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1677. level
  • Date: Sat, 14 Sep 2024 22:53:55 +0200

1677. levél

*1. **Aktuális*

· *szeptember 15. 15:00* *Varázsóra a Zsolnayban*– Nem élhetünk
mágnesesség
nélkül

https://www.zsolnaynegyed.hu/programok/varazsora-nem-elhetunk-magnesesseg-nelkul-2023

Helyszín: Pécs, Zsolnay Kulturális Negyed

Látogatóközpont 24-es terem

*https://www.zsolnaynegyed.hu/latnivalok/varazsora
<https://www.zsolnaynegyed.hu/latnivalok/varazsora> *

*· **szeptember 19-én **tölti be Kroó Norbert professzor **úr a 90. *
*életévét**.* *Isten éltesse sokáig ilyen testi-szellemi egészségben! *

Kisbolygót neveztek el Kroó Norbertről az Év Ismeretterjesztő Tudósa díj
elnyerése után
<https://mta.hu/sajtoszemle/kisbolygot-neveztek-el-kroo-norbertrol-az-ev-ismeretterjeszto-tudosa-dij-elnyerese-utan-106488>
https://mta.hu/sajtoszemle/kisbolygot-neveztek-el-kroo-norbertrol-az-ev-ismeretterjeszto-tudosa-dij-elnyerese-utan-106488

Egy interjú: Szeretek hasznos lenni
https://mta.hu/data/cikkek/KROO_pdf-net.pdf

· *szeptember 19., csütörtök 17 óra* Alkímia ma - *Iván Béla:
Belefullad-e az emberiség a műanyag szemétbe – avagy mit tehet a kémia
ennek elkerülése érdekében?*

Kísérleti rész: *Fecske Dóra*

https://nepszerukemia.elte.hu/alkimiama.php?free=2&id=94&detid=94

Helyszín: ELTE TTK Kémiai Intézet Lágymányosi Kampusz, Északi Tömb 065-as
Eötvös-előadó

Élő közvetítés: www.galileowebcast.hu

Az egész féléves program is itt látható:
https://nepszerukemia.elte.hu/getpage.php?free=1&id=33&detid=33, a plakátot
mellékelem (jobban nagyítható) *Alkímia ma 2024-25.png*

· *Szeptember 20-án 15:00*-tól *Tech Day a BME-n.* A
Természettudományi karral együttműködve Frank Péter a Knorr-Bremse
Fékrendszerek Kft-től fog a Kamionok és a Fizika összefüggéseiről beszélni,
ezt követően pedig* Hartlein Károly* egyetemi mesteroktató látványos
fizikai kísérleteit csodálhatják meg a diákok. Az előadások körülbelül 17
óráig fognak tartani.

Helyszín: BME F 29-es terem

A plakátot mellékelem: *TechDay.pdf*

· A HUN-REN *Wigner *Fizikai Kutatóközpont *szeptember 27-én* a
Kutatók Éjszakája rendezvény keretében izgalmas programokkal várja a fizika
iránt érdeklődő látogatókat. A délelőtti programokkal a diákokat kívánjuk
megszólítani. A telephelyi reaktor is fogad látogatókat 12-től és 14-től
(16 éves kor felett). Minden program regisztrációköteles:
https://app.kutatokejszakaja.hu/intezmenyek/hun-ren-wigner-fizikai-kutatokozpont

(A KFKI telephelyére csak 14 év feletti diákok jöhetnek, fényképes
igazolvánnyal.) A részletes program a mellékletben olvasható: *HUN-REN
Wigner.docx*

*2. **Pályázatok, versenyek, szakkörök*

*· **Az Ericsson-díj 2.0-ra jelölés határideje** szeptember 15.
www.komal.hu/ericssondij <http://www.komal.hu/ericssondij> *

*· *SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny Jelentkezési határidő
*szeptember
15., éjfél *https://u-szeged.hu/szgytv/felhivas

*· **Irány az űr! 2024 Kárpát-medencei űrkutatási csapatverseny
középiskolásoknak*

A tanulmányi verseny részletes leírása és a jelentkezéshez szükséges
regisztrációs űrlap a verseny hivatalos oldalán https://www.iranyazur.hu/
érhető el.

Jelentkezési határidő:* szeptember 22.*

· Az idei *Eötvös verseny* tervezett helyszínei már olvashatók a
verseny honlapján:

http://eik.bme.hu/~vanko/fizika/eotvos.htm

A verseny október 11-én 15-20 óráig lesz.

· Folytatódnak a fizikai diákolimpiai szakkörök az ország különböző
pontjain: Debrecenben, Budapesten, Miskolcon, Pécsett, Szegeden és
Székesfehérváron. A szakkörök időpontjai és helyszínei a
https://ipho.physics.bme.hu/ oldalon találhatók (frissítések még várhatók).

Kérünk mindenkit, hogy a fizika(versenyek) iránt érdeklődő, 10-11-12.
osztályos diákok körében terjesszék az információt! Nemcsak olyan diákokat
várunk, akik kifejezetten az olimpiára szeretnének eljutni, hanem azokat
is, akik más versenyekre, vagy akár az egyetemi tanulmányaikra készülnek.

A diákolimpiai felkészítők nevében köszönettel:

Szász Krisztián

BME Fizikai Intézet

*3. **Órára:*

· Az előző levélben a szemléltető anyagok, linkek, tanmenetek, a
mellékletekben szereplő képek, videók, stb elérhetősége nem volt jó, a sok
másolgatás során nem a mappába, hanem mellé tettem. Javítottam, most itt
vannak rendben:
https://drive.google.com/drive/folders/1kNdca9AvvGJ_z3udnxFO_kJBc5umNQ2A?usp=sharing

*4. **EZ + AZ*

· A légszennyezettségnek számos káros hatása ismert, de van valami,
amire talán kevesen gondolnának: egy friss kutatás szerint még a
villámcsapások számát is növelheti.
https://hvg.hu/tudomany/20240912_legszennyezettseg-finomreszecskek-pm25-pm-10-hatas-villamlasok-szama

· Átadták Magyarország legnagyobb termelésű naperőművét
https://www.portfolio.hu/uzlet/20240910/atadtak-magyarorszag-legnagyobb-termelesu-naperomuvet-708841

2024. szeptember 14.
tapodyeva AT gmail.com

  • 1677. level, Moróné Tapody Éva, 09/14/2024