Sympa Menu

fiztan - 1295. level

fiztan AT lists.kfki.hu

1295. level

  • From: Moróné Tapody Éva <tapodyeva AT gmail.com>
  • To: Fizikalevelek <fiztan AT lists.kfki.hu>
  • Subject: 1295. level
  • Date: Wed, 9 Sep 2020 22:59:25 +0200

1295. levél

*1. **Aktuális*

· *szeptember 12.** 15:15* Tudományos Csopa Cafe - *Rockenbauer
Antal, Prof., DSc, emeritus professzor: *Utazás a Proxima Kentaurira

Helyszín: Csodák Palotája 1036 Bp., Bécsi út 38-44.

https://www.csopa.hu/csopa-programok/285-tudomanyos-csopa-cafe-utazas-a-proxima-kentaurira?date=2020-09-12-15-15

· Elindult az SZTE TTIK Fizikai Intézet Facebook-oldala

https://www.facebook.com/fizika.szte/

Oldalunkon az általunk szervezésre kerülő események beharangozóit, az
intézetünkhöz kötődő kutatási-fejlesztési eredményeket, felvételi
információkat, intézményi és oktatási híreket, valamint munkatársaink és
hallgatóink sikereit tesszük közzé. Oldalunk követését különösen ajánljuk a
fizika iránt érdeklődő középiskolás diákok, valamint szüleik és tanáraik
számára, akiknek ezen a csatornán is igyekszünk bemutatni a képzéseinken
szerezhető sokrétű tudás előnyeit és a diplomásaink számára elérhető
karrierutak széles körét.

Köszönettel és üdvözlettel,

Fábián László és Szalai Tamás

az SZTE TTIK Fizikai Intézet közkapcsolati felelősei

· Európa egyik legrangosabb tudományos kitüntetésével ismerték el a
Svájcban kutató magyar neurobiológust, aki forradalmi változást hozott a
szemészetben. *Roska Botond* professzornak ítélték a Körber Európai
Tudományos Díjat

A díjat júniusban ítélték oda

https://www.magyarhirlap.hu/kronika/20200624-roska-botond-professzornak-iteltek-a-korber-europai-tudomanyos-dijat

Ez pedig a hétfői hírekben jelent meg:

Átadták a világ legnagyobb, egymillió eurós pénzjutalommal járó tudományos
elismerését, a Körber Európai Tudományos díjat. Az elismerésben idén *Roska
Botond*, Svájcban kutató magyar neurobiológus részesült
<https://www.magyarhirlap.hu/kronika/20200624-roska-botond-professzornak-iteltek-a-korber-europai-tudomanyos-dijat>
a vakság gyógyítását célzó génterápiás beavatkozás kidolgozásáért.

https://www.magyarhirlap.hu/kronika/20200907-roska-botond-megkapta-az-egymillio-euroval-jaro-korber-dijat?fbclid=IwAR1vzRukW7PtHm7MeBxB-_Ma4DS4leU4nRBtz09DDneIgzpbCMlgcsJ3b8k

· *Lego-robot szakkör indul ősszel a győri *Mobilisben.
http://mobilis-gyor.hu/lego-robot-szakkor

· Az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programban részt vevő kiváló
munkát végző pedagógusok közül 56 főt az MTA elnöke elismerésben
részesített. A 2020. szeptember 4-én megrendezett oklevélátadás
videofelvétele a cikkben elérhető:
https://mta.hu/tantargy-pedagogiai-kutatasi-program/az-mta-tantargy-pedagogiai-kutatasi-programban-reszt-vevo-kivalo-munkat-vegzo-pedagogusok-elismerese-110475

*Az **MTA-ELTE*
<https://mta.hu/tantargy-pedagogiai-kutatasi-program/mta-elte-fizika-tanitasa-kutatocsoport-107105>*Fizika
Tanitása Kutatócsoport
<https://mta.hu/tantargy-pedagogiai-kutatasi-program/mta-elte-fizika-tanitasa-kutatocsoport-107105>*
díjazottjai:
*Gróf Andrea*, a budapesti Karinthy Frigyes Gimnázium fizikatanára

*Hömöstrei Mihály*, a budapesti Német Nemzetiségi Gimnázium fizikatanára

*Komáromi Annamária*, a budapesti Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium
fizikatanára

*Gratulálunk minden kitüntetettnek!*

· A COVID helyzet miatt a 2020 őszi félévben a Nobel-díjas kísérletek
középiskolásoknak

szakkör elmarad! Amennyiben a járványhelyzet engedi, 2021 tavasszal
visszatérünk! http://felvi.physics.bme.hu/nobeldijas

*2. **Órára:*

Horváth Gabriella kolléganő küdött három VHS kazettát: az ELTE felvételei a
90-es években készültek az ELTE Általános Fizikai Tanszékén – köszönöm a
kolléganő segítségét. A *Fizikai kísérletek I.* szakértője Skrapits Lajos
volt. A másik kettő *Sas Elemér* kísérletei, a *II*. és az *V.* sorszámú
sorozat. Mindhármat digitalizáltam és töltöm fel a drive-omra. Kérem, hogy
aki hibát talál bennük, írja meg. Mivel eléggé összefolynak a részek, a
legtöbbnek a végén ott van a következőnek a címe, nem volt időm szabogatni.
A Sas Elemér II. letöltő linkje:
https://drive.google.com/drive/folders/1R1clW-vElrzuutaGPuiNO6483-04aIti?usp=sharing

Sas Elemér V.:
https://drive.google.com/drive/folders/1Tf4yRjP62DXQ1HEiIi3iAJar-4yV5vPU?usp=sharing

A harmadikat most töltöm fel, majd küldöm a linket.

· *Képes Fizika – Sas Elemér oktató filmjei (Sinkovits Imrével)
sok-sok rész*
https://www.youtube.com/watch?v=SlGSUs4Tgy0&list=PLmxaGpNjU4DxchXopb8Zj43PcVHih37sc

Köszönöm Fábián Istvánnak a feltöltést

· *Fizika játékfilmekben *

- Sűrűség, nyomás <https://www.youtube.com/watch?v=7DxBx17IwCc> -
Részletek a "Mélytengeri pokol" ( Deepwater Horizon ) című filmből

https://www.youtube.com/watch?v=7DxBx17IwCc

- Légnyomás <https://www.youtube.com/watch?v=iwJoNOvEQf0> - Mi
történne velünk levegő nélkül a Marson? Jelenet a "Az emlékmás"című
filmből.

https://www.youtube.com/watch?v=iwJoNOvEQf0

- A fagyás - Részletek a "Dumb és Dumber" című filmből
https://www.youtube.com/watch?v=NImJfcI7nSg

- Archimedes törvénye - Jelenet a Csempészek (Contraband) című
filmből. https://www.youtube.com/watch?v=r6wP7IMiSUE

- Felhajtóerő - Részletek a "Némó kapitány" (20,000 Leagues Under The
Sea) és a "80 nap a Föld körül" (Around The World In 80 Days) filmekből.
https://www.youtube.com/watch?v=HyXfZp-r0_I&t=49s

- A rugalmas erő - Jelenetek "A szórakozott professzor" (Flubber)
1997 és "A szórakozott professzor" (The Absent Mind Professor) 1960
filmekből.

https://www.youtube.com/watch?v=9zvwMwMV80I

*( *A film magyarul:
https://videa.hu/videok/film-animacio/flubber-a-szorakozott-professzor-1997-christopher-mcdonald-csaladi-HnEOrQsjPIiY5soi
)

- Gravitáció a Holdon - Részletek a Pluto Nash - Hold volt, hol nem
volt...(The Adventures of Pluto Nash) című filmből.
https://www.youtube.com/watch?v=BCFoPfUDBm0 Szabadesés
<https://www.youtube.com/watch?v=T7pNdfaFaWM> - Részlet a "Végképp
eltörölni" ( Eraser ) című filmből.
https://www.youtube.com/watch?v=T7pNdfaFaWM

- Az impulzus megmaradás - Jelenet a "Hull a pelyhes"(Jingle All The
Way) című filmből. https://www.youtube.com/watch?v=XU3JuaQfEIo

- Elektromágnes <https://www.youtube.com/watch?v=mYR-apfborM> -
Részlet az "Árnyék nélkül" című filmből.
https://www.youtube.com/watch?v=mYR-apfborM

- Mágneses mező - Ez történne, ha egy bolygó erős mágneses mezővel,
közelebb kerülne a Földhöz ? Részlet a "Végzetes ütközés"(Collision Earth)
című filmből. https://www.youtube.com/watch?v=IaFHPzpleP8

- Az elektromágneses indukció - Jelenetek a "Szülőföld" (Swades) és a
"80 nap alatt a Föld körül" (Around The World In 80 Days) filmekből.
https://www.youtube.com/watch?v=fpM2UNlhyiQ

Köszönöm Hutanu Emilnek a feltöltést. Ha ő vágta ki a filmekből ezeket a
fizikás részeket, még nagyobb köszönet érte!

*3. **Nézni-olvasni valók:*

· Mindenki Akadémiája, Kiss László: Földön túli Földek. Exobolygók és
az élet lehetőségei az univerzumban
https://mediaklikk.hu/video/mindenki-akademiaja-kiss-laszlo-foldon-tuli-foldek-exobolygok-es-az-elet-lehetosegei-az-univerzumban/

· Egy utolsó interjú: Al Worden mesélt az Aeromagazinnak az Apollo 15
Hold-missziójáról.

http://aeromagazin.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=1400:egy-utols%C3%B3-interj%C3%BA-al-worden-mes%C3%A9lt-az-aeromagazinnak-az-apollo-15-hold-misszi%C3%B3j%C3%A1r%C3%B3l&Itemid=115

*4. ** Egy kérés:*

· Egy kollegánk keresi *Jukka Ranta* finn fizikatanár elérhetőségét.
Jukka a régebbi Ankétok lelkes részvevője volt, akcentus nélkül beszélt
magyarul. Ha valaki tud segíteni, kérem, a tapodyeva AT gmail.com címemre
írjon. Köszönöm!

*5. **EZ + AZ*

· Létrehozták az eddigi legnagyobb, biztonságos kvantum-kommunikációs
hálózatot
https://raketa.hu/letrehoztak-az-eddigi-legnagyobb-biztonsagos-kvantum-kommunikacios-halozatot

Nagyon fontos tudnom, hogy a gyereknek én vagyok a tükör, akiben magát
értékesnek fogja látni. Ha én bizalommal tudok ránézni, magasba emelem és
felnézek rá, szó nélkül is azt mondom, hogy te szép vagy, értékes vagy, a
szemem fénye vagy, játszok veled, boldog vagyok, hogy a magasba emelhetlek,
és az a gyerek elhiszi nekem, mert én vagyok a felnőtt, és elkezdi magát ő
is szépnek, értékesnek, fontosnak látni. (Böjte Csaba)

2020. szeptember 8. tapodyeva AT gmail.com

  • 1295. level, Moróné Tapody Éva, 09/09/2020

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page