fizinfo - [Fizinfo] A részecskefizika útkereső kora - megértenénk-e a kérdést, ha a Világegyetem válaszolna? - Varga Dezső (Wigner FK) előadása

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] A részecskefizika útkereső kora - megértenénk-e a kérdést, ha a Világegyetem válaszolna? - Varga Dezső (Wigner FK) előadása

  • From: Tepliczky István <level AT tepi.hu>
  • To: leonidak AT mcse.hu, fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] A részecskefizika útkereső kora - megértenénk-e a kérdést, ha a Világegyetem válaszolna? - Varga Dezső (Wigner FK) előadása
  • Date: Wed, 07 Feb 2024 18:46:44 +0100

Élő közvetítésünk február 8-án, csütörtökön 17 órától:
https://www.galileowebcast.hu/live/live_20240208.html

Varga Dezső (Wigner FK):
A részecskefizika útkereső kora - megértenénk-e a kérdést, ha a Világegyetem válaszolna?
(ELTE "Atomoktól a csillagokig" előadássorozat)

Anyu, köszönöm a szülinapi távcsövet, csupa fénylő galaxis az ég! De miért forog mind olyan furán? Környezetből tanultuk, hogy a gravitációs erő négyzetesen csökken a távolsággal... nem kellene a külsejének lassabban forognia? Hát, tudod kislányom, nem minden anyag, ami fénylik... lehet hogy sötét. De akkor mi az? Van a mi Galaxisunkban is, vagy bennünk is...? Sokszor előfordult a tudomány fejlődése során, hogy egyszerű kérdésekre nem tudtuk a választ, mert hiányzott valami lényeges elem. Amikor aztán megleltük, nem mindig örülhettünk, mert néha fura vagy bonyolult volt a válasz. Mi a gravitáció? (Olyan igazából nincs is.) Miért kering csak adott pályákon egy elektron az atommag körül? (Nem is kering, nem is pályán...) A részecskefizika - ami az anyag legalapvetőbb szerkezetének megértését tűzte zászlójára - olyan kérdésekbe ütközött, amiket meglepően egyszerű megérteni, de nem igazán látszik, hol keressük a választ. Valahogy a részecskefizika jelenlegi világképe túl "tökéletes".Az előadás bemutatja a részecskefizika alapgondolatait, az ezt megalapozó felfedezéseket, a méréseket végző szuper-mikroszkópokat - azaz gyorsítókat -, és hogy milyen kérdéseken töprengenek a jelen részecskefizikusai, a legjobb úton afelé, hogy "ők még ugye nem tudták... " kezdetű mondatok alanyaivá váljanak valamikor a jövőben.

-----

Az előadás helyszíne: az ELTE TTK lágymányosi északi tömbjében (1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A), az Eötvös teremben (földszint 0.83 terem). A teremhez további bejárati lehetőség: az 1. emelet 1.67-es vagy 1.68-as ajtón. Az előadássorozat honlapja: https://atomcsill.elte.hu

  • [Fizinfo] A részecskefizika útkereső kora - megértenénk-e a kérdést, ha a Világegyetem válaszolna? - Varga Dezső (Wigner FK) előadása, Tepliczky István, 02/07/2024