fizinfo - [Fizinfo] segítség kérése a g méréséhez

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] segítség kérése a g méréséhez

  • From: "dr. BARTOS-ELEKES Istvan" <beistvan AT yahoo.com>
  • To: "fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: László Dr. Kovács <kovacs31415laszlo AT gmail.com>
  • Subject: [Fizinfo] segítség kérése a g méréséhez
  • Date: Wed, 13 Dec 2023 15:04:09 +0000 (UTC)

Kedves Laci!
Szerintem a legnyomas es a forraspont csak egy adat, a forraspont kozvetlenul
fugg a legnyomastol, a g erteke pedig elegge allando. A helyi legnyomas a
levegoszlop sulyat jelzi (itt jelenik meg a g), de az a nedvessegtartalomtol
es a homerseklettol erosen fugg. Ezt mind osszevetve, csak nagysagrendileg
helyes ertekeket kaphatunk. Probalgatni lehet, de en nem hiszek benne!

Egy erdekes kiserlet. Biztosan ismered azt a kiserletet, amikor a lombikban
levo keves viz forrni kezd, leveszem a langrol es egy gumidugoval lezarom, a
forras mar megszunt. Amig matatok az asztalon, elmeselem, hogy a nagyapam
parkettazo mester volt (nem egy gepet tologatott, hanem terdelve, kezzel
csiszolta a parkettet), delben faradtan jott ebedre, a levest pedig szinte
forrasban ette. Elhittuk, hogy szoros torka van!

En orokoltem ezt a tuladonsagot, es a vizet is "forron" iszom (a sort nem).
Egy poharban itt van a forroviz, ezzel leontom a lezart lombikot, de elotte
meg kortyolok egyet, mert megkivantam a vizet. A lombikban levo viz ujbol
forrni kezd, hiszen "forro" vizet kapott. A kis osztalyokban a diakok
visitanak, a nagyobbakban azt remelik, hogy nem nyuzom tovabb oket.
Ralottyintem a "forro" vizet a lombikra, es abban lathatoan forrni kezd a
viz. Amikor megall a forras, ujra leontom, majd besegitek a tenyeremmel. Ha
ugyesen adagoltam a mennyisegeket, tenyerem melegetol a viz ujbol forrni
kezd. A kivancsi diakok megfogjak a poharat, ami jeghideg. Kerik a
magyarazatot.

Magyarazat. a lombik dugojat tobbe nem lehet kivenni, itt meg is allhatnek,
hiszen a magyarazat "teljes". A dugos lombik ott marad az asztalon, es napok
mulva a diakok mosolyogva emlekeznek vissza a kiserletre. Ha megis sikerul
kihuznod a dugot, akkor a betodulo levego oriasi durranassal foglalja el az
ot megilleto helyet. A hivatalos magyarazat vege, a tobbit rakd ossze a
fuzetbol!

Kulonben mar irtam neked, hogy sokat foglalkoztam a g meghatarozasaval, a
stroboszkop-vezerelt kiserletemben hosszu eveken at az egesz osztallyal
hataroztuk meg a g elegge jo erteket. Ezt a kiserletet eveken at sok szazszor
vegeztem el az iskola diakjaival, meg a varosbol jott vendegosztalyokkal. Ma
mar "tavmeresben", egy amerikai elsoeves gimnazista kislany ottani mereseit
felhasznalva a marylandi g erteket szamitottam ki, itt vannak az eredmenyek.
Megdobbentem az tizedezrelekes pontossagon!

udvozlettel,
dr. Bartos-Elekes István, nyugalmazottfizika-, informatika- és
elektronikatanár,Ady Endre Líceum, Nagyvárad, Románia
e-mail: beistvan AT yahoo.commobil: +40 770 104 459

László Dr. Kovács<kovacs31415laszlo AT gmail.com> ezt írta (2023. december
13., szerda 14:42:38 EET):

KedvesKollégák!

Szeretném megtalálniazt az összefüggést, amely megadja g értékét a víz
forráspontjának és a légnyomásnaka méréséből. Segitsenvalaki, kérem!

„Germanphysicist Mohn” találta ki ezt mérési módszert  (nem találtam róla
semmit a neten) , és O.Hecker alkalmazta ezt a módszert is  a
tengereken,óceánokon és azok partjain.

Tudjuk,hogy Eötvös mutatott rá a tapasztalt  mérési eltérések,
rendellenességek okára (Eötvöseffektus).

Előttemvan az MTA Könyvtárból Hecker hatalmas műve: 233 oldal , rengeteg
táblával:Bestimmung der Schwerkraft …. 1908.

Énnem találtam benne a képletet. A végső táblázatban cm-ben adja meg a
Schwerkraftváltozását, ami összehasonlításnak biztosan jó.

Látszika túlzott német precizitásra törekvés: ezernyi korrekció, a  hajó
rezgése, a leolvasások hibái stb.

Mindigmértünk mi is diákjaimmal, hallgatóimmal több ezer méter magasságokban
forráspontotés légnyomást, de nem számoltunk ebből g-t .

BoldogKarácsonyvárást Mindenkinek!

 Üdv sok szeretettel,

 Kovács László