fizinfo - [Fizinfo] g méréséhez segítség kérése

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] g méréséhez segítség kérése

  • From: László Dr. Kovács <kovacs31415laszlo AT gmail.com>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] g méréséhez segítség kérése
  • Date: Wed, 13 Dec 2023 13:42:13 +0100

Kedves Kollégák!

Szeretném megtalálni azt az összefüggést, amely megadja g értékét a víz
forráspontjának és a légnyomásnak a méréséből. Segitsen valaki, kérem!

„German physicist Mohn” találta ki ezt mérési módszert (nem találtam róla
semmit a neten) , és O. Hecker alkalmazta ezt a módszert is a tengereken,
óceánokon és azok partjain.

Tudjuk, hogy Eötvös mutatott rá a tapasztalt mérési eltérések,
rendellenességek okára (Eötvös effektus).

Előttem van az MTA Könyvtárból Hecker hatalmas műve: 233 oldal , rengeteg
táblával: Bestimmung der Schwerkraft …. 1908.

Én nem találtam benne a képletet. A végső táblázatban cm-ben adja meg a
Schwerkraft változását, ami összehasonlításnak biztosan jó.

Látszik a túlzott német precizitásra törekvés: ezernyi korrekció, a hajó
rezgése, a leolvasások hibái stb.

Mindig mértünk mi is diákjaimmal, hallgatóimmal több ezer méter
magasságokban forráspontot és légnyomást, de nem számoltunk ebből g-t .

Boldog Karácsonyvárást Mindenkinek!

Üdv sok szeretettel,

Kovács László