fizinfo - [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Németh Gergely

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Németh Gergely

  • From: Szeminárium koordinátor <sem-admin AT szfki.hu>
  • To: SZFI Szeminárium <seminar AT szfki.hu>,Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc: Fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Németh Gergely
  • Date: Thu, 4 Aug 2022 06:00:02 +0200 (CEST)

SZFI SzemináriumNémeth GergelyMTA Wigner FK SZFIEgyedi szén nanocsövek és
hibrid rendszereik vizsgálata infravörös közeltér-mikroszkópiával (PhD
házivédés)2022. augusztus 9. kedd, 10.00, 1. ép., tanácsterem,
https://wigner-hu.zoom.us/j/87051572787?pwd=enVoTjdjOHBMdXVZNzRuSHRxWnVFZz09
Meeting ID: 870 5157 2787 Passcode: 963744Az egyfalú szén nanocsövekre
különösen érdekes mechanikai, elektromos és hővezetési tulajdonságaik miatt
számos alkalmazás épülhet vagy már épül is, a kompozit anyagoktól kezdve a
biomarkereken át, az ultragyors tranzisztorokig. Az egyedi szén nanocsövek
előállításának módszerei és tulajdonságaik feltérképezése nagyon fontos a
jövőbeni alkalmazások szempontjából. Az optikai mérési módszerek igen
hatásosnak bizonyultak az egyes anyagok tulajdonságainak feltérképezéséhez,
ám térbeli felbontásukat és érzékenységüket az alkalmazott fény hullámhossza
limitálja. A szórási típusú pásztázó közeltér-mikrószkópia lehetőséget nyújt,
hogy 20 nm térbeli felbontással információt nyerjünk a mintáink optikai
tulajdonságairól. Doktori munkám során ennek a módszernek az
alkalmazhatóságát vizsgáltam, először fémes és félvezető nanocsövek
megkülönböztetésére. Ezen eredményekre alapozva a továbbiakban szén
nanocsövekben növesztett nikkel klasztereket detektáltam, melyek
megközelítőleg csupán 700 atomból állnak. Mindegyik esetben a mérési
eredményeket a közeltér-kölcsönhatást leíró modellel is előre jeleztem. A
munkám utolsó részében fémes szén nanocsövekben keltett plazmonok és a
hordozó felület fononjainak kölcsönhatását vizsgáltam. Klasszikus harmonikus
oszcillátor modellel megállapítottam, hogy a plazmon-fonon csatolás az
ultraerős csatolás tartományába esik. Ezen megfigyelésre alapozva, a szén
nanocső plazmonok potenciálisan alkalmazhatók lehetnek a nanocsövek felületén
vagy belsejében elhelyezkedő molekulák kimutatására, akár egyetlen molekula
azonosításának szintjéig. Ezen felül új lehetőségeket teremthetnek kémiai
reakciók módosítására vagy ultragyors plazmonikus áramkörök
létrehozására.&nbsp;Minden érdeklődőt szívesen látunk! - Everyone is welcome
to attend.Juhász Róbertsem-admin AT szfki.hu

  • [Fizinfo] Szemináriumok - Seminars: Németh Gergely, Szeminárium koordinátor, 08/04/2022