fizinfo - Re: [Fizinfo] tudomanymetria.com

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] tudomanymetria.com

  • From: Banyasz Istvan <banyasz.istvan AT wigner.hu>
  • To: fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] tudomanymetria.com
  • Date: Wed, 29 Sep 2021 23:03:31 +0200 (CEST)

Kedves Kollégák!

Ezt a levelet több mint egy évvel ezelőtt kezdtem írni, és most döntöttem úgy, hogy befejezem és elküldöm.

Az alábbi levélváltás adta az utolsó lökést, hogy megírjam ezt a levelet. Elsősorban nem a konkrét vitához szeretnék hozzászólni, hanem a magyarországi (volt akadémiai) tudományos kutatók jelentős részét (vagy valamennyit?) érintő komoly problémákról szeretnék szólni. Hozzászólásomra több olyan kolléga korábbi körlevelei is ösztönöztek, akik bátran kiálltak értünk, amikor különböző, a kutatókat ért visszásságokat tapasztaltak. Ilyen Kamarás Katalin kolléganőm, aki többször is felszólalt érdekünkben, legutóbb a kutatási pályázatok elbírálásával kapcsolatban.

Azzal a talán nem népszerű kijelentéssel kezdem, hogy tavaly azt gondoltam, hogy az ELKH valószinűleg nem lesz sokkal rosszabb, mint az MTA. Ez az én személyes véleményem, ebből a kijelentésből gondolhatjátok, hogy nem voltam elragadtatva az MTA kutatói léttől. Nem tudom, hogy hány nálam valamivel fiatalabb, korombeli vagy már nyugdíjas (nemcsak fizikus) kollégának voltak hasonló tapasztalatai és érzései.

A szocializmus végnapjaiban kezdtem el dolgozni diplomamunkásként a KFKI-ben (1982). Minden nagyon szép volt, mindennel meg voltam elégedve. Annyira, hogy az egyetemi doktori megszerzése utáni 2,5 éves műegyetemi kitérő után visszatértem a KFKI Kampuszra, és azóta is ott dolgozom. Megjegyzem, hogy mai napig utolsó pénzjutalmamat a BME Fizikai Intézetében kaptam 1989 karácsonyán (az 1994-es MTA Ifjúsági Díjat nem számítva).

Véleményem szerint az MTA már a rendszerváltáskor sem a nyugat-európai országok kutatóhálózatainak mintáját követte, és az elmúlt 30 év során inkább eltávolodott tőlük. Külföldi munkáim és együttműködéseim folytán valamennyire ismerem a francia (CNRS), spanyol (CSIC) és olasz (CNR) hálózatokat. Nagyon leegyszerűsítve én úgy látom, hogy azokban az országokban minden tudományos kutatónak megvan a lehetősége arra, hogy folytonosan kutatómunkát végezzen. Ennek nyilván egy alapvető feltétele volt, hogy az országok költségvetéséből ezek a hálózatok elegendő összeget kapjanak. De arra is szükség van, hogy ebből a támogatásból biztosítsák a teljes kutatóhálózatban a kutatás személyi és tárgyi feltételeit.

Állításom az, hogy a fenti feltételek Magyarországon 1990 óta egyre kevésbé teljesülnek. A személyes feltételekről: Doktoranduszként és tudományos munkatársként (kb. 1994-ig) még úgy éreztem, hogy a fizetésemből jól meg tudtam élni, gyakran tudtam hangversenyre, színházba járni és (nem túl messze) utazni. Azóta viszont (bár közben tízévenkénti előléptetésekkel a tudományos főmunkatárs III fokozatig vittem) a fizetésem reálértéke gyors ütemben csökkent. Frissítés: "Mozgóbérrel" megoldva, 2021. januárjában elég jelentős fizetésemelést kaptunk.

Ami a kutatás feltételeit illeti, az MKI-ban diplomamunkásként és doktoranduszként töltött éveim alatt ezzel nem volt gondom, mert egyrészt egy nagyon jól felszerelt optikai laboratóriumban dolgozhattam, másrészt a kutatások közben szükségessé vált eszközöket, berendezéseket, anyagokat a mindig rendelkezésre álló keretből kollégáim beszerezték illetve a műhelyben elkészítették.

A BME-n szintén meglévő kutatási "infrastruktúrán" dolgoztam, és ott nem volt szükség extra anyagok és eszközök beszerzésére.

Az IKI-ben a Nuclear Safeguards Csoportban én üzemeltem be az első - Canberra gyártmányú - számítógéppel vezérelt gamma spektrométert. Emellett vendégként tovább dolgoztam a még mindig világszínvonalú holográfiai laboratóriumban, volt kollégáim jóvoltából.

Az igazi "mélyrepülés" az SZFKI-ban kezdődött. Másfél évig dolgoztam az "őskövület" Eksma impulzuslézeren alapuló CPA lézer építésén. Később a Kristályfizikai Osztályon sem volt rózsásabb a helyzet.

A "wigneresedés" és az intézet- és osztályváltás után javultak a tárgyi feltételek, és - többnyire többéves próbálkozások után - sikerült használható eszközöket beszerezni.

Ami a kutatási támogatások és pályázatok magyarországi rendszerét illeti, fenntartom azt a határozott véleményemet, hogy a mostanára állandósult rossz rendszerben számos túlfinanszírozott és számos alulfinaszírozott kutatási egység van, és a finanszírozás mértéke sok esetben nem arányos az adott csoport eddigi és várható tudományos eredményeivel. A horgászok is több bottal, különböző halaknak szánt csalikkal dolgoznak. A divatos témák mellett támogatni kellene a kevésbé népszerűeket is. A "felfedező kutatás" lényege éppen az, hogy nem lehet előre tudni, hogy milyen eredményeket hoz. Ha előre lehet tudni az eredményeket, akkor az inkább fejlesztés, mint kutatás.

Személyes tapasztalataim elsősorban az OTKA pályázatokkal vannak. Véleményem szerint a rendkívül alacsony nyerési arány eleve igazságtalanná teszi a pályázatok elbírálását. Nyilvánvaló megoldás lenne az össztámogatás lényeegs emelése. Egy szükségmegoldás lehetne az, hogy (pl. zsűrinként) a nyertesek egységesen nem a teljes igényelt összeget kapnák meg, hanem csak pl. 75 %-át. Így elvileg több kutatócsoport kaphatna támogatást. Nem tartom "normálisnak", hogy egyes kutatócsoportok akár egy évben is több zsűrinél nyernek, illetve már megnyert, futó pályázatok mellett ugyannarra a kutatásra ismét kapnak támogatást, míg más csoportok 2 - 5 stb. éven keresztül nem nyernek.

Ha a pályázati rendszer(ek) keretében nem megoldható minden működő kutatócsoport finaszírozása, akkor szükség van egy normatív finanszarozási rendszer bevezetésére.

Utoljára hagytam a hivatalos utazások kérdését. A rendszerváltás környékén több olyan alapítvány működött, amely a tudományos kutatást is támogatta, és viszonylag könnyen lehetett tőlük támogatást kapni utazásokra (nemcsak fiataloknak). Idővel ezek eltűntek. Már hosszú ideje az a helyzet, hogy aki nem rendelkezik pályázati pénzekkel, az (azon kívül, hogy nem tud anyagokat és eszközöket beszerezni) kénytelen a fenekén maradni. Ha mégis utazni szertene, akkor marad még a lejmolás, de ez egyrészt nem túl hatékony, másrészt meglehetősen zsenánt, főleg, ha a lejmoló már nem ifjú.

Üdvölettel:

István