fizinfo - Re: [Fizinfo] Érdekes hazai gravitációs kísérlet Pakson

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Érdekes hazai gravitációs kísérlet Pakson

  • From: Dr. Hudoba György <hudoba.gyorgy AT amk.uni-obuda.hu>
  • To: Sarkadi Dezső <dsarkadi AT gmail.com>, FIZINFO <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Érdekes hazai gravitációs kísérlet Pakson
  • Date: Wed, 10 Mar 2021 23:23:45 +0000
  • Accept-language: hu-HU, en-US

Kedves Dezső!

Kétségtelenül nagyszerű érzés, mikor az ember úgy érzi, valami újat
fedezett fel. Én is végeztem gravitációs kísérleteket, és máig is
csodálattal tölt el Cavendish kísérletező tehetsége. És Eötvös Lorándé
is. Nos számos, hónapokig tartó kísérletezés során sikerült kiszűrnöm
számos zavaró körülményt, és végül meggyőzően sikerült a gravitációs
vonzást kvalitatívan látni. A torziós ingán 100 g tömegű ólomgolyókkal
és hengeres wolfram tömegekkel dolgoztam. (Mivel a hengeres test
gravitációs terének számítása jóval bonyolultabb, mint a
gömbszimmetrikusé, kvantitatív eredményt meg sem próbáltam kicsikarni a
mérésből.) Már az is megzavarta a mérést, ha a kert túloldalán kb. 150
m-re levő úton elment egy autó.  No nem a tömegvonzása, hanem a keltett
rezgés, ami átadódott az épületre. Az emeleten abszolút reménytelen volt
mérni, elfogadható eredményt csak lent sikerült elérni. És persze én is
a plafonról lógattam le az ingát. Várni kellet több órányit a
csillapodásra, és a kísérletet éjfél után kellett végezni, mikor már
elült a forgalom.

Mindezt csupán azért írtam le, hogy bizonyítékát adjam, a kísérleti
munka bizony igen nagy körültekintést igényel, és minden elismerésem
annak, aki ilyenbe belefog. Nos ezek után a videón látott és szövegesen
leírt kísérlethez pár észrevétel. Ami a mechanikai csatolás révén átjutó
rezgéseket illeti, csökkenteni kehet, de véglegesen kiküszöbölni nem. A
látott videó alapján úgy gondolom, nem ez a probléma, hanem ennél sokkal
súlyosabb a dolog. Alapvető gond, hogy a próbatest vasból van. a másik,
hogy a földi mágneses térben történik a mozgás. A mágneses térben mozgó
vezetőben örvényáramok léphetnek fel, ami az érzékeny vasból készült
ingára már hatást gyakorolhat. De ennél talán még nagyobb gond az,  hogy
a vas a földi mágneses tér hatására kissé felmágneseződik, az ólom pedig
paramágneses, azaz periodikusan löködi el magától a felfüggesztett
vasdarabot, amit ha rezonanciában vagyunk jól fel lehet erősíteni, és
okozhatja a látott kilengéseket. (Arról nem is beszélek,  hogy mintha
elektromotor hajtotta volna a kereket.)

Tömören összefoglalva: minden, ami elektromosság, mágnesezhetőség
gondosan kerülendő. (Ebből a szempontból Cavenddish-nek könnyű dolga volt.).

További jó és eredményes kísérletezést. Megéri. Sokat tanul belőle az ember.

Üdv

hgy.