fizinfo - Re: [Fizinfo] HBO go or no go?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] HBO go or no go?

  • From: sukosd <sukosd AT reak.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] HBO go or no go?
  • Date: Sat, 18 May 2019 10:23:00 +0200

Kedves Géza!

A csernobili katasztrófához sok ok együttesen vezetett. Az említett "gőzbuborékok növelték a reakciót" (a magyar szaknyelv üregtényezőnek, az angol void-coefficientnek hívja) által okozott pozitív visszacsatolás csak egy volt a sok közül. Az okokat azóta sokan, részletesen elemezték - beleértve a Nemzetközi Atomenergia Ügynökséget is - ennek irodalma több ezer oldalra terjed, lehetetlen ezt pár sorban elmondani.
A "robbanással" kapcsolatban: én úgy tudom, hogy két robbanás történt rövid időközben. Az első egy "egyszerű" kazánrobbanás volt. Mivel a reaktor teljesítménye gyorsan növekedett (többek között az előbb említett pozitív visszacsatolás következtében is), a hőmérséklet és a nyomás nőtt a hűtőfolyadék csöveiben, és gőzrobbanás történt. Mivel nem volt konténment, a gőzrobbanás leröpítette a reaktor tetejét lezáró acélfedelet, és levegő jutott a reaktor belsejébe.  A megengedettnél jóval magasabb hőmérsékleten az üzemanyagpálcák falának cirkóniumtartalma bontja a vizet, hidrogén fejlődik. Ez a hidrogén a reaktorba jutott levegővel durranógázt képezett, amely a megfelelő koncentráció elérése után berobbant. Ez volt a második robbanás, amely már "kémiai" robbanás volt - jóval nagyobb erejű, mint az első. Ez - természetesen - teljesen szétrombolta nemcsak a reaktorépületet, hanem magát az aktív zónát is. Ennek következtében a láncreakció leállt, hiszen elég sok - többek között geometriai - feltételnek kell teljesülni ahhoz, hogy láncreakció egyáltalán megvalósuljon.

A fenyegető "harmadik" robbanásról nem hallottam. Úgy gondolom, hogy ez csak egy "mi-lenne-ha" típusú feltételezés: "ha a reaktor üzemanyaga atombombaként felrobbant volna, akkor..."  De szerencsére ez nem egy lehetséges opció, hiszen atombomba-típusú robbanáshoz magasan dúsított üzemanyagra - és/vagy implózióra -  lenne szükség. Csernobilban pedig egyik sem volt jelen. Szerencsére nagyon nem egyszerű dolog atombombát készíteni, ezért kizárt azt, hogy ez "véletlenül" összejöjjön, például egy termikus reaktor balesete kapcsán. Ez általánosan elfogadott vélemény a szakemberek között.

Ajánlom egyébként az érdeklődők figyelmébe két nagy tudású és elismert szakember, Szatmáry Zoltán és Aszódi Attila könyvét Csernobilról.  Lásd  pl:https://www.typotex.hu/book/148/szatmary_zoltan_aszodi_atttila_csernobil

Üdvözlettel,
Sükösd Csaba.