fizinfo - [Fizinfo] Mit tehetünk a magyar felsőoktatás színvonaláért, az egyetemek autonómiájáért?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Mit tehetünk a magyar felsőoktatás színvonaláért, az egyetemek autonómiájáért?

  • From: Härtlein Károly <hartlein AT eik.bme.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Mit tehetünk a magyar felsőoktatás színvonaláért, az egyetemek autonómiájáért?
  • Date: Thu, 18 May 2017 17:33:49 +0200

Kedves Kollégák!

Örömmel olvasom, hogy többen aggódnak a magyar felsőoktatás színvonaláért, az egyetemek autonómiájáért. Magam is fontosnak érzem ezeket az értékeket, és azt hiszem, kellene, hogy legyen, maradjon erőnk arra, hogy a saját portánkon is sepregessünk. Szakmailag támadhatatlan, a tudomány lehetőleg minden területére kiterjedő, megkérdőjelezhetetlen tudás mellett senki sem kérdőjelezheti meg egy egyetem autonómiáját.

Nem hiszem, hogy a lista tagjai ne hallottak volna arról, hogy egyetemeinken nem kevés (egy is túl sok!) áltudomány terjedhet, maradhat meg. Feng Shui-ból írt, elfogadott doktori disszertáció, gravomágneses falszárításból írt OTKA pályázat, nanokerámiás festékekkel való szélhámolás, stb. Ezekkel való nemtörődés, néma eltűrés hihetetlen károkat okozhat.

Amikor 2006-ban egy szakmai ügyben egy emberként fordult az ELFT elnöke és az összes magyarországi egyetem fizikai intézet vezetője egy egyetem rektorához, akkor felcsillant a szemem, azt hittem elindul valami. A rektor pestiesen szólva „lepattintotta” a hozzá érkező szakmai kifogásokat. Nem tett semmit az intézménye falain belül oktató és az egyetemi tanárságával járó tekintéllyel való visszaélés ellen semmit. Mindösszesen annyit írt, hogy nem kompetens a szakmai vitában állást foglalni.

Nem érzem, hogy nekem a CEU körüli vitában meg kellene szólalnom, de kérek minden kollégát, aki elég erőt érez magában arra, hogy tegyen a fent említett ügyekben, hogy segítsen, ne sajnálja az idejét, tekintélyét ahhoz, hogy megszabadulhassunk az áltudományoktól, legalább a felsőoktatásban!

Härtlein Károly

  • [Fizinfo] Mit tehetünk a magyar felsőoktatás színvonaláért, az egyetemek autonómiájáért?, Härtlein Károly, 05/18/2017