fizinfo - Re: Re: [Fizinfo] 3D vizualizáció

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: Re: [Fizinfo] 3D vizualizáció

  • From: Pázsit Imre <imre AT chalmers.se>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: Re: [Fizinfo] 3D vizualizáció
  • Date: Tue, 28 Jan 2014 12:44:25 +0100 (CET)

Kedves Radnai Gyula,

Koszonom a valaszt. Tenyleg en is emlekszem hogy lattam ilyen lapokat
annakidejen, hogy hol es hogy mennyibe kerultek, arra mar nem.

A kulonbseg ezek es a Lippmann fenykep szovegeben emlitett uveg kozott az
lenne (ha a Lippmann kep szoveget jol ertem), hogy a kepeslapoknal a
muanyagcsikok mar ra vannak sajtolva a kepre valamilyen gyari megoldassal, es
persze minden kephez kell egy muanyag. Engem viszont az erdekelne hogy
elerheto-e valahol egy kulonallo barazdalt muanyag vagy uveg lemez, amit az
erre alkalmasan elkeszitett (tehat ket kepet barazdankent osszemasolt) es
hagyomanyos nyomtatoval kinyomtatott kepre ra lehet rakni es visszaadja a
sztereot.

A dolog azert erdekel mert ki szeretnem probalni sztereo illusztraciok
hasznalatat oktatasban, tobbek kozott tankonyvekben, elerheto aron. Ilyen,
barazdas uveggel nezheto kepeket ugyanis feltehetoleg tudnek gyartani. Par
honapja Japanban vettem egy Fuji Finepix Real 3D WD kamerat, aminek ket
objektivja van es dupla kepeket keszit. Ezeket a sajat kepernyojen sztereoban
latni, nem barazdakkal dolgozik hanem minden pixel egy prizma szerepet jatssza
es igy eri el hogy a ket szem ket kulonbozo kepet lasson. A Fuji ki is tudja
nyomtatni ezeket kb ugyanilyen elven, minden festékpötty ugyanugy a prizma
szerepet jatssza. De ez (egyelore) eleg draga, egy kepet kb. 6 Euroert
nyomtatnak, ez a megoldas tankonyvbe szoba sem kerulhet. En viszont a sajat
Fujifilm dupla kepeimbol "prizmasuveg ala valo" barazdas valtozatot konnyen el
tudnek alkalmas programmal kesziteni. Szoval ez volt a kerdes mogott.

Ami a sztereo kepek oktatasban valo hasznalatat illeti, van egy masik
lehetoseg is, ami mind nyomtatott konyvben, mind osztalyteremben vetitessel is
mukodik, de az kicsit faraszto, "szellemkepes", es nem mindenkinek mukodik. Ez
az a modszer hogy a ket, kulonbozo szogbol keszult kepet egymas melle kell
tenni, es "bandzsitva" nezi, kb ugy hogy a fokusz fele tavolsagban legyen a
kephez kepest ("crossed eye view") vagy pedig ketszer olyan messzire (parallel
eye view) attol fuggoen hogy a jobb es balszemes kep milyen sorrendben van
egymas melle rakva. Egy par ilyen kepet illusztralaskeppen kitettem a
honlapomra:

http://www.nephy.chalmers.se/staff-pages/imre/teaching/RandomPoints.html

illetve a facebookomra:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201461602735874&set=a.1078023524706.13159.1649804410&type=3&theater

A Morse-Feshbach hires "Methods of Theoretical Physics" konyvben is van sok
ilyen ket-kepes illusztracio, peldaul a kulonbozo koordinatarendszerek
abrazolasara latvanyos es erdekes. De mas konyvekben nem lattam, feltehetoleg
nem volt sikere, nem mindenki latja.

Akarhogyan is van, ha barkinek ilyen vizualizacios ugyben van barmi
tapasztalata, velemenye, otlete, azt szivesen veszem. Elore is koszonettel

Pázsit Imre