fizinfo - [Fizinfo] [Fwd: Re: impulzus és impulzusmomentum]

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] [Fwd: Re: impulzus és impulzusmomentum]

  • From: "Balazs Hetenyi" <hetenyi AT fen.bilkent.edu.tr>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] [Fwd: Re: impulzus és impulzusmomentum]
  • Date: Tue, 29 Oct 2013 08:14:36 +0200

Kedves Olvasok,

Erdeklodessel olvasom a leveleket a szoban forgo fizikai mennyisegek
elnevezeseirol.

Csak egy rovid megjegyzest szeretnek tenni: en egy evet tanultam
egyetemen Magyarorszagon, azon kivul angol nyelvteruleten vegeztem a
tanulmanyaimat. Amikor az impulzusmomentum kifejezessel eloszor
talalkoztam, kicsit csodalkoztam. Angolul ez a mennyiseg `angular
momentum,` viszont ha szoszerint leforditjuk angolra az
"impulzusmomentum" kifejezest, akkor "impulse-momentum" vagy valami
ilyesmi jon ki. Na most az "impulse" szo az ero ido szerint integralja,
azaz a lendulet valtozasa egy adott idointervallumban, a "momentum"
pedig maga a lendulet. Igy impulzusmomentum =
lendulet-valtozas-lendulet. Biztosak vagyunk benne, hogy bar az
impulzusmomentum latin eredetu szavakbol kepzett osszetett szo,
kovetkezetes a szavak eredeti latin jelenteset illetoen?

Udvozlettel,

Hetenyi Balazs

> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
> Idézet (Hidas Pál
> <hidas.pal AT wigner.mta.hu>):

> Kedves Kollégák!
>
> Nekem az a tanulság látszik kirajzolódni, hogy egy közösségen belül
> minden ellentmondásmentes szóhasználat sokáig fenn tud maradni
> metastabil állapotban. Talán nem egészen örömteli, de fizikusoknál a
> hajdani német szóhasználat szószerinti fordításából nyert impulzus és
> impulzusmomentum ugyanúgy tartja magát, mint mérnököknél az ötletes,
> [...]

Assistant Professor

Department of Physics
Bilkent University
06800 Bilkent, Ankara