fizinfo - Re: [Fizinfo] Fizinfo digest, 122 kötet, 20 szám

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Fizinfo digest, 122 kötet, 20 szám

  • From: Mizser Attila <mzs AT mcse.hu>
  • To: "Fizinfo AT lists.kfki.hu" <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Fizinfo digest, 122 kötet, 20 szám
  • Date: Sun, 20 Oct 2013 12:45:57 +0200

Őszi-téli csillagok című sorozatunk negyedik előadása a Mars világába vezet
minket. Gesztesi Albert előadása október 22-én 19 órakor kezdődik (kérjük a
pontos megjelenést!).

Kérdőjelek a Mars körül
Korunk Mars kutatásának középpontjában elsősorban az a motiváció, hogy
van-e, vagy volt-e valamikor is megfelelő mennyiségű víz, vízfolyás a
bolygó felszínén, ami potenciális életteret biztosított volna valamiféle
élő szervezetek számára. Azon túl, hogy a Mars a legkönnyebben
tanulmányozható földtípusú égitest, űreszközökkel könnyen elérhető. A Mars
körül keringő űrszondák fényképein olyan felszíni képződmények is egyre
inkább kirajzolódtak, amelyek sejtetni engedték, hogy az eddig teljesen
száraznak hitt bolygón valamikor tenger hullámzott és széles folyók
hömpölyögtek.
Az élet utáni kutatás a világegyetemben napjaink fontos kérdésévé vált.
Keressük a Naprendszerben, és azon túl az exobolygókon. Lehet-e élet a
Marson, a Jupiter Europa, vagy a Szaturnusz Enceladus nevű holdjának
jégkérge alatt? Ha felfedeznek a Naprendszeren kívül egy újabb bolygót,
rögtön az a kérdés, hogy alkalmas-e az életre? Nem az a legfontosabb
kérdés, hogy hány helyen született élet az univerzumban, hanem az, hogy
rajtunk kívül született-e valahol?
Mivel ez idáig nem találkoztunk egyetlen földönkívüli, idegen életformával,
a kérdésnek elsősorban filozófiai aspektusai vannak, amikre ebben az
előadásban nem térek ki. Annyit azonban mindenképpen látni kell, hogy az
űrkutató államok - elsősorban az USA - fontosnak tartják ezt a kérdést. A
költségvetés éppen azért áldoz újabb és újabb összegeket a marskutatásra,
mert az élet, vagy az egykori életet biztosító környezetre utaló
bizonyítékok megtalálása fontos számára. Biztos vagyok abban, hogy ha
bebizonyosodna, miszerint soha nem uralkodott az élet számára kedvező
környezet a Marson, az iránta mutatott "tudományos" érdeklődés is alább
hagyna.
Felszín-alaktani szempontból nem vitatható a Föld és a Mars közötti
hasonlóság. Ez főleg az eolikus formákban mutatkozik meg, de találunk
vulkánokat, síkságokat, folyó- és folyamvölgyeket, tektonikus hasadékokat
és glaciális formákat. Ám nagy hibát követünk el, ha egyszerűen
általánosítunk. Valóban áramló víz nyomait látjuk a Marson? Vagy valami
mást? Miért létezhetnek egyáltalán ezen az égitesten óriásvulkánok? Mi
boríthatja a bolygó felszínét, és mi rejtőzik a mélyben?
A szokásostól eltérően más oldalról igyekszem megközelíteni a Marssal
kapcsolatban felmerült kérdéseket és talán szokatlan magyarázatokat adok a
bolygó ma megfigyelhető morfológiájára.

A részvétel MCSE-tagoknak ingyenes, egyébként 600/400 Ft. Mindkettővel
segítitek a Polaris fenntartását!

Belépés az MCSE-be: http://www.mcse.hu/belepes_az_mcse-be/
Polaris Csillagvizsgáló
1037 Budapest, Laborc u. 2/c.
http://polaris.mcse.hu

Üdvözlettel:
Mizser Attila

2013/10/20
<fizinfo-request AT lists.kfki.hu>

> | Az ELFT adoszama (ide kerjuk az SZJA 1 szazalekat!): 19815644-2-41 |
>
> Mai témák:
>
> 1. Mafihe tisztújítás (Márton Lájer)
> 2. SZFKI Kvantumoptika Szeminárium: Thomas Konrad (Janos Asboth)

Mizser Attila főtitkár
Magyar Csillagászati Egyesület
http://www.mcse.hu
tel: +36-70-548-9124

Adószámunk: 19009162-2-43

  • Re: [Fizinfo] Fizinfo digest, 122 kötet, 20 szám, Mizser Attila, 10/20/2013