fizinfo - Re: [Fizinfo] A Titius-Bode szabály új értelmezése

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A Titius-Bode szabály új értelmezése

  • From: Máté Vigh <vighmate AT gmail.com>
  • To: Dezso Sarkadi <dsarkadi AT gmail.com>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] A Titius-Bode szabály új értelmezése
  • Date: Mon, 4 Feb 2013 14:22:26 +0100

Kedves Sarkadi Dezső!

Vettem a fáradságot és elolvastam a cikkét. Érdekes tudomány a
matematika: két exponenciális függvény összegével éppúgy le lehet írni
egy, a két végén felfüggesztett lánc alakját, mint egy roppant gyorsan
fogyó vagy éppen növekvő adatsort. Ha jól értem, a végső formulájában
a j (egész) számot is szabadon választhatóként kezeli (hiszen fizikai
tartalmáról semmit sem mond), így 2+10 paraméterrel írja le a tíz
égitest Naptól mért távolságát átlagosan 2,7%-os pontossággal.

Egyszer Neumann azt mondta, hogy négy paraméterrel még egy elefántot
is le lehet írni, egy ötödikkel pedig el lehet érni, hogy az ormányát
is csóválja. A jövőben szerintem kerüljük el a hasonló levelezéseket
és inkább publikáljuk az eredményeket az arra alkalmas oldalakon (pl.
arxiv.org).

Üdvözlettel:

Vigh Máté
okleveles fizikus