fizinfo - [Fizinfo] Gyorffy Balazs 1938-2012

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Gyorffy Balazs 1938-2012

  • From: geszti AT complex.elte.hu
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Gyorffy Balazs 1938-2012
  • Date: Sun, 06 Jan 2013 18:33:46 +0100

Csak néhány napja, megkésve kaptam a gyászhírt, amely - azt hiszem - eddig még a Fizinfo olvasóihoz sem jutott el: október 25-én, rövid betegség után meghalt

Győrffy Balázs

Angliában élő magyar fizikus, a bristoli egyetem emeritus professzora, nekem kedves régi barátom, egy évig gimnáziumi osztálytársam. Balázs 1956-ban hagyta el az országot, az amerikai Yale egyetemen tanult villamosmérnök-fizikus szakon, kiváló úszóként sportösztöndíjjal, ott szerezte PhD fokozatát is, majd Angliába került, és 1970-től mostanáig a bristoli egyetem oktató-kutató kollektívájának volt mindenki által szeretett és becsült tagja. Kutatási területe az elméleti szilárdtest-fizika, emlékezetes munkái közé tartozik a fémes szupravezetés átmeneti hőmérsékletének talán első kvantitatívnak mondható meghatározása az elektron-fonon csatolás első elvekből való kiszámításán keresztül, nevéhez fűződik még 1970-ből egy kiemelkedően sikeres módszer ötvözetek sávszerkezetének számítására, és ennek későbbi részletes alkalmazása az ARPES (szögfeloldott fotoemissziós spektroszkópia) mérések kiértékelésére; jelentős munkákkal vitte előbbre a fémes ferromágnesek elméletét is. Szakmai tanácsadója volt Michael Frayn drámaíró itthon is többször előadott Copenhagen című, Bohr és Heisenberg háború alatti találkozása körül forgó színdarabjának. 1995 óta az MTA külső tagja, gyakran látogatott haza szakmai programokra, de osztálytalálkozóinknak is állandó résztvevője volt. Néhány éve korosztályos (70-74) Európa-csúcsot ért el 200 méteres gyorsúszásban. Nyugodjék békében.

  • [Fizinfo] Gyorffy Balazs 1938-2012, geszti, 01/06/2013