fizinfo - Re: [Fizinfo] furge neutrinok

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] furge neutrinok

  • From: "Válas György" <g.valas AT freemail.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] furge neutrinok
  • Date: Sat, 19 Nov 2011 19:56:23 +0100

On 19 Nov 2011 at 17:05,
geszti AT complex.elte.hu
wrote:

> Ejnye-ejnye, már megint a napisajtóból kell valamit megtudni! Most
> olvasom kedvenc lapomban (hogy melyik az, az nem tartozik a tárgyhoz),
> hogy a fénynél sebesebbnek látszó neutrinók ügyében, úgy tűnik, kilőtték
> eddigi kedvenc kibúvómat, az indulási pillanat esetleg hibás
> beazonosítását. Ez úgy történt, hogy most már az effektusnál jóval
> rövidebb protonlöketekkel indították a mérést, és az effektus megmaradt,
> mind a húsz megfigyelt esetben (hmmm - húsz, az sok?).

Egy biztos. (Nem a saját fejemből vettem, olvastam.) Ha azok a neutrinók
tényleg
gyorsabbak lennének az elvi határsebességnél, akkor elektron-pozitron párokat
sugároznának, a Cserenkov-sugárzás analógiájára.
Olvastam egy lehetséges magyarázatot is. (Nem tenném rá a nyakam, hogy ez
az
igazi.) Egy fizikus szerint a mért fénysebességet nem ideális vákuumban
mérjük, hanem
fizikai vákuumban, amely tele van születő és eltűnő virtuális
részecskepárokkal. Benne
tehát a kölcsönhatások miatt a fény mérhető terjedési sebessége kisebb az elvi
határsebességnél. A neutrinók viszont ezekkel a virtuális párokkal nem
hatnak kölcsön,
tehát tisztább vákuumot érzékelnek, jobban megközelíthetik az elvi
határsebességet.

Válas György