fizinfo - Re: [Fizinfo] Fukushima, mar a 3. is robbant

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Fukushima, mar a 3. is robbant

  • From: Tallián Miklós <miklos.tallian AT gmail.com>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Fukushima, mar a 3. is robbant
  • Date: Tue, 15 Mar 2011 12:30:13 +0100

Tisztelt Kollegák,

néhány gondolatot hadd tegyek hozzá, mielőtt a 100 m magasan elhelyezkedő barlangokba épített erőművekről kezdünk gondolatkísérletekbe.

Mi a biztonság? Az, hogy amilyen zavar elviselésére a berendezést méretezték, azt el is viseli, és amikor ennél nagyobb terheléssel szembesül, akkor "biztonságos" módon romlik el, azaz a lehető legrosszabb esetben is a lehető legkisebb kárt okozva elsősorban az emberéletben, másodsorban a környezetben és egyéb anyagi javakban. Nincs információ arról, a japán erőművekben mekkora volt a tervezési alap, de valószínűleg nem ekkora, és még így is, a lehető legrosszabb eseménysorozat bekövetkeztekor a műszaki gátak (a klasszikus "négyes" mélységi védelem elve szerint kiépítve) eddig megakadályozták a környezet nagy mértékű, tragikus elszennyeződését.

Lehet 9-es földrengésre ÉS 6 méteres cunamira méretezni egy műszaki létesítményt? Minden bizonnyal lehet, az itt is elhangzott megoldásokkal, vagyis elásni a barlangba, vagy ki tudja hogyan. Lehet így praktikusan építeni bármit is? Viszonylag nehezen, nemhogy atomreaktort, de vonatot, sőt, kapanyelet sem nagyon lehetne használni, ha mindennek ilyen szigorúságú követelményeknek kellene megfelenie.

Akkor mit lehet tenni: felkészülni a méretezésen túli események bekövetkezésére, és a következmények elhárítására. A biztonságnak a közvetlen műszaki biztonságon kívül ez is része. A japán katasztrófaelhárító szervezetek ebből pedig több, mint jól vizsgáztak.

A földrengés háromnegyed háromkor történt, negyed órával, húsz perccel utána az NHK rádió országosan ismertette a (később elég pontosnak bizonyult) cunami-előrejelzéseket és a lakosság teendőit angolul és japánul, tudom, mert hallottam, szerencsére az ország déli részén. Amint szükség volt rá, gond nélkül kitelepítettek 200 ezer embert. Stb.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ami történt, az jelentéktelen, hanem azt, hogy a tág értelemben vett biztonság (vagyis a műszaki és szervezeti intézkedések együtt) jelenleg úgy tűnik, kitart, és reméljük, ez így is marad. Nem vagyok benne biztos persze, hogy ez Japánon kívül bárhol a világon sikerült volna ilyen színvonalon. Mindennek köszönhetően az erőművi balesetek áldozatainak száma eltörpül a földrengés és szökőár többi áldozata mellett. (Amelyek szintén tragikus, de más országokkal összevetve még mindig alacsony számok. Az ezredekkora haiti rengésben 100-300 ezer halálos áldozat volt.)

Úgyhogy én azt gondolom, hogy a szakma feladata lesz majd a pontos értékelés és a reális javító intézkedések kidolgozása, de addig is elmondhatjuk, hogy elég jól bizonyítja a japán eset, hogy a megfelelő műszaki _és_ szervezeti biztonsági kultúra rengeteget tud segíteni mind nukleáris, mind más katasztrófák esetén. És bár sokan tragikusan áldozatul estek a természeti katasztrófának, még sokkal többen menekültek meg, köszönhetően a műszaki és szervezeti felkészültségnek.

üdvözlet
TM