fizinfo - Re: [Fizinfo] Vizlepcso es kornyezet

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Vizlepcso es kornyezet

  • From: Sandor Zoletnik <zoletnik AT rmki.kfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Vizlepcso es kornyezet
  • Date: Thu, 13 Aug 2009 12:35:10 +0200

Kedves Listatagok!

A tarozos eromu es a vizlepcso kapcsan kibontakozo vitat szeretnem kicsit szelesiteni igy az augusztusi uborkaszezonban. Az alapveto kerdes az, hogy a megujulo energiak kornyezetbaratsaga meddig terjed es mit vagyunk hajlandok felaldozni ertuk. Erdemes par nagsagrendi szamitast tenni, hogy mi mennyi is. (Fizikusok vagyunk vagy micsoda?) A magyar villamosenergia fogyasztas valahol 5000 kWh/fo/ev korul van. Ehhez:

- Napkollektorbol kellene nagyasagrendileg 100-1000 km2. Mennyire kornyezetbarat egy ekkora ipari terulet? Hol laknak itt a nyulak?

- Becslesem szerint az ejszakai energiahiany kiegyenlitesere naponta kellene a Balatont nehanyszor leereszteni 100 meterrol. Ez megoldhato egyaltalan? Ha ezt akarjuk akkor ehhez terulet kell, akar szep akar nem.

- A nyari-teli energiatarolasra es a felhos hetek atveszelesere elkepzelesem sincs hol lehetne az energiat tarolni.

- A biamassza mar sokkal jobbnak tunik, mert el lehet tenni. Ekkor persze a hatasfok a tizede korul lehet a napkollektornak, tehat a terulet tizszerese. Ez mar az orszag teruletenek 1-10%-a. Kerdes kornyezetbarat-e ha ekkora teruleten monokultura van.

- A szeleromo meg a legjobb de a tarolasi ugyek ugyanazok mint fentebb. Ha kell szeleromu akkor kell tarozo is. Ha megsem akarjuk a tarozot akkor viszont kell csucseromu.

- Ausztria nagyon zold orszag, nagyreszt megujulo energiat hasznal villamos aram termelesre. Ez nem akadalyozta meg oket abban, hogy az osszes folyot vegigepitsek eromuvekkel. Ez az ara es kesz. Ha ez nem tetszik, akkor nem megy a megujulo energia sem.

- Ha nem szeretjuk a vizlepcsot es gazeromuvet akkor ott van a "csunya piszkos" atomenergia. Nem budos, nem kell nagy terulet, viszont csinal valamennyi nuklearis hulladekot. Nem sokat de azzal foglalkozni kell. Akkor viszont el kell fogadni, hogy kell hulladektarolo. Az legalabb a fold alatt van.

Mar elnezest de a kulonbozo lobby magyarazatok emlegetese szerintem butasag. Mikor feltalaltak az autot bizonyara a lo-lobby nagyon eros volt, megsem tudta megakadalyozni az autok elterjedeset. Meg szamtalan ilyen pelda van. Nyilvan egy technologiaban dolgozo kozosseg vedi a sajat lehetosegeit de ettol meg a vilag halad. Minden lobby vedje csak a sajat erdekeit de ha mindenki elmondta az erveit akkor talan el kellene goldolkozni es egyezsegre jutni, hogy mit fogadunk el. A problema ott van, hogy pld. mikor az egyik politikai oldal szervezett egy Magyar Energia Forum egyesuletet, hogy a lobbik elmondhassak az erveiket, akkor a masik oldal bojkottalta valami teljesen mas ugyben kirobbant vita miatt. Mintha kisse serult ovodasok ulnenek az egesz parlamentben, en utoljara az oviban lattam ilyent: "...ha elvetted a lapatomat akkor nem kapsz alma-format, beee..."

Udvozlettel,

Zoletnik Sandor

Dr. Sandor Zoletnik
Head of Research Unit
Association EURATOM/HAS
KFKI Research Institute for Particle and Nuclear Physics
Letters: P.O.B. 49, H-1525, Budapest, Hungary
Fax: (36 1) 3922598
Phone: (36 1) 3922753
WWW: www.magfuzio.hu
E-mail:
zoletnik AT rmki.kfki.hu
Megint beindult a vizlepcso- es betonlobbi, fejezzuk be Bos-Nagymarost,
ugyis felig keszen van. Korabban ugyanitt megjelent egy cikk, amely szerint
le kell betonozni a Tiszat valahol Csongradban, de egy Zempleni volgy
kibetonozasa (banya?) sem rossz munka.

Speciel a Duna "uj" szabalyozasi tervei mar az 1920-as evekben
elkeszultek, kevessel a betonlobbi es a zoldek elott. Kishazankra
jellemzo, hogy az elmult kb. 85 evben ez senkinek sem volt fontos. A
vizlepcso nem csak villamos energiat termel, hanem vizszintet is
szabalyoz, es emiatt volt fontos mar majd egy szazaddal ezelott. A
Duna alatt ugyanis van par szep nagy sziklapad, amit nem mos ki a viz
(de elotte és utana az uledeket igen). Ezert elore lathatoan egyre
hosszabb ideig nem lesz hajozhato a Duna. Varhato, hogy hasonlo
hireket hallunk meg:

http://nol.hu/archivum/archiv-421157 (2006. október)

Lehet, hogy a vizlepcso nem szep es az epitkezes koszos, de elobb
utobb valami kelleni fog.

Udvozlettel:
Baranyai Laszlo

--