fizinfo - Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei

  • From: zoltan AT phys.unideb.hu
  • To: Pál Hidas <hidas AT mail.kfki.hu>
  • Cc: fizinfo AT lists.kfki.hu, Válas György <g.valas AT freemail.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] A középiskolai (fizika) oktatás válságtünetei
  • Date: Tue, 1 Apr 2008 22:42:23 +0200 (CEST)

Kedves Pali, Olvasók!

> magyarítani. A mesterképzés és a doktori képzés nyelvileg sem gond.

A BSc magyar neve alapképzés. Teljesen jó.

> ...Ez lenne a kasztosodás, ami kétségkívül
> szilárdítja, kövesíti a társadalom szövetét, segít elkerülni
> a forradalmakat és a kiugró teljesítményeket.

Svájc így m&#369;ködik, és mellesleg jól. A gyermekr&#337;l hatodikos
korában döntik el, hova javasolják tanárai (!) a továbbtanulást, és onnan
már lényegében egyenes az útja az esztergapad, vagy a diploma felé. Így
aztán vannak szakmunkásaik, diplomásaik, és kiugró teljesítményeik is.
Tapasztalatból tudom, hogy a negyedéves fizikushallgatóik felkészültsége
meghaladja magyar kortársaikét. S&#337;t még Nobel-díjasaik is vannak.

> Mi a bolognai rendszer? Mi a rossz benne? Vagy csak a magyar
> adaptáció a rossz?

Amerre jártam Európában, mindenhol átkozták.

Szerintem az a rossz benne, hogy az 5 = 3+2 felbontást alkalmazza.
Csakhogy mind a háromnak, mind a kett&#337;nek van kezdete (alapozás), meg
vége (szakdolgozat) is. Korábban ezekb&#337;l csak egy volt. Gondolom
nyilvánvaló, hogy ilyen módon kevesebb jut a f&#337;részre.

Az USÁ-ban a BSc 4 év, az MSc pedig 3-6, mondjuk átlagosan 4+4 a mi 3+2-nk
helyett.

Egyébként lehet 3+2-ben is eredményt elérni tutori rendszerrel (a jobb
angol egyetemek ezt teszik), azaz minden diáknak van egy gazdája, aki
kézenfogva vezeti. Csakhogy ahhoz is sok pénz kell, mert egy gazda 2-3
diáknál többel nem tud eredményesen foglalkozni.

Üdv: Trócsányi Zoli