fizinfo - [Fizinfo] Mentsük meg a fizikát

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Mentsük meg a fizikát

  • From: "Nemeth Csaba" <ncs AT almos.vein.hu>
  • To: <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Mentsük meg a fizikát
  • Date: Wed, 26 Mar 2008 09:29:19 +0100

Raics Péter leveléhez kapcsolódva, idézném az egyik (Péter levelében
hivatkozott honlapon található) jegyzokönyv néhány gondolatát:

111 mse (Pálinkás)

Amennyiben az Oktatási és tudományos bizottság partner lenne abban a
kezdeményezésben, hogy ugyanúgy, ahogy a matematika, a magyar nyelv, a
történelem és legalább egy idegen nyelv hozzátartozik ma ahhoz, hogy a
világban a diákok el tudjanak igazodni, ugyanígy hozzátartozik annak az
ismerete, hogy milyen a körülöttünk lévo világ, ha ezt nem is a parciális
differenciálegyenletekkel leírható modellekben kell megismerniük, hanem egy
egyszeru természetismereti érettségi tárgy keretében. Tehát ha a képviselo úr
partner lenne abban, hogy kezdodjön egy olyan, egyelore vizsgálat, és
remélhetoleg gyorsan eredményre jutnánk abban, hogy nem tantárgyként, még
egyszer hangsúlyozom, mert mély meggyozodésem, hogy a tantárgyként való
tanítása ennek a tárgynak pillanatnyilag nem lehetséges, nincsenek ugyanis
tanárok, akik ezt képesek lennének tanítani, de az lehetséges, hogy valaki
vagy választ egy természettudományos, természetismereti tárgyat - én is
mindig "természettudományos"-t mondok -, és abból érettségizik, akkor
letudta; a másik lehetoség, hogy amennyiben nem választ természetismereti
tárgyat, akkor ebbol a természetismereti vizsgatárgyból érettségiznie kell.

Ha ez nem valósul meg, akkor én a magyar természetismereti oktatásnak nem sok
javulást jósolok, mert jól ismert nézeteim szerint az inspirációhoz kell egy
kis kényszer is. Az inspirációt meg lehet teremteni a tanárok, az iskolák, a
jó kínálat oldaláról, de, tisztelt bizottság, tisztelt kutatással, oktatással
foglalkozó kollégáim, kell egy kis kényszer is a másik oldalon, és ha ez a
kényszer megvan, akkor, én azt gondolom, a magyar oktatás a matematika, a
nyelv, a történelem, az idegen nyelv és a természetismeret megfelelo
oktatásával és számonkérésével jelentos elonyhöz juthat Európában, és
jelentos elonyhöz juthat a fejlett országok oktatási rendszerében. Nagy
tételben vagyok hajlandó fogadni is, hogy ez 10-15 év távlatában - persze
könnyen mondhatják, hogy 15 év múlva hogy kérik rajtam számom, bármilyen
összegu legyen is a fogadás - az OECD-felmérésekben is jelentkezik, azt
gondolom, hogy 10-15 éves távon ez jelentos mértékben emeli a magyar
közoktatás. Képviselo úr, ha ebben elindulhat egy közös vizsgálat és egy
párbeszéd, annak én a magam részérol nagyon nagy örömmel állok elébe.
Köszönöm szépen.

ELNÖK:

Köszönöm szépen. Pálinkás képviselo úrnak erre az elgondolására csak annyit,
hogy ha jól emlékszem, a Magyar Tudományos Akadémia egy erre kijelölt
munkacsoportjának egy 1974-ben kelt a javaslatát a természettudományokra
nézve éppen Marx György akadémikus fogalmazta meg, amely kifejezetten arról
szólt, hogy az iskolában a természettudományos tárgyakat kezdetben, és
viszonylag hosszú ideig, integráltan, természetismeretként kellene tanítani,
és aztán lehetnek differenciálódnia annak, aki ez iránt érdeklodik. Alig
30-40 éves késéssel végül is átültethetjük a gyakorlatba ezt az elképzelést.

Forrás:
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_biz.keret_frissit?p_szerv=118&p_fomenu=20&p_almenu=22&p_ckl=&p_rec=&p_nyelv=HU

Az "egy természettudományos tárgyból legyen kötelezo érettségi" gondolatával
fizika tanárként messzemenokig egyetértek. Az integrált tárgy megalkotásával,
oktatásával kapcsolatban kételyeim vannak, bár éppen a hivatkozott Marx
György "Atomközelben" c. könyve lehetne erre jó példa. De igazából én inkább
az alapok "felett" / mellett tudnám ezt jobban elképzelni. Vagy még inkább a
tantárgyak összehangolásában és egymásra utalásában kaphatna hangsúlyt.

Az integrált vizsga a 3 tárgyból (biológia, fizika, kémia) viszont esetleg
hasznos lehet a nem természettudomány iránt érdeklodok számára.

Üdvözlettel,

Németh Csaba

PE Fizika Intézet

  • [Fizinfo] Mentsük meg a fizikát, Nemeth Csaba, 03/26/2008