fizinfo - Re: [Fizinfo] A szaz legidezettebb termeszetkutato - Heti Valasz

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] A szaz legidezettebb termeszetkutato - Heti Valasz

  • From: "Dezso Horvath, Budapest: +36 1 392-2755" <horvath AT mail.kfki.hu>
  • To: fizinfo <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] A szaz legidezettebb termeszetkutato - Heti Valasz
  • Date: Thu, 24 Jan 2008 21:58:02 +0100 (CET)

Nem szokásom újságba írni, de most nem tudtam megállni, és az alábbi
hozzászólást küldtem be a Heti Válasz on-line vitafórumára:

Tisztelt Szerkesztőség!

Igen érdekesnek találtam a "A száz legidézettebb természetkutató" című
összeállításukat. Sajnos, az az érzésem, hogy kissé tendenciózusan
állították össze. Egyrészt a bevezetésében meg kellett volna említeni,
hogy a vizsgálatot az MTA rendes és levelező tagjaira valamint tavaly
előterjesztett tagjelöltjeire korlátozták. Nagyon meglepett azonban, hogy
nem szerepelt a fizikusok között Pálinkás József kollégám, aki akadémikus
és éppen jelölt az MTA elnökségére. Pálinkás Józseffel 5 éven át együtt
dolgoztam, a CERN európai részecskefizikai laboratórium egyik nagy
kísérletében, az OPAL együttműködésben, így publikációink jelentős része
közös.

A Web of Science szerint Pálinkás Hirsch-indexe, amely szerint a cikk
rangsorol, 35-nek adódik, amellyel az erős második helyet foglalná el
Vicsek Tamás 39-es értéke mögött, ha a (z egyébként névtelen) szerzők
bevették volna. Vajon miért hagyták ki?

A nagyenergiájú részecskefizikában óriási kollaborációk működnek.
Fizikusok és mérnökök százai dolgoznak 5-15 éven keresztül egy-egy
mérőberendezés megépítésén, amely azután ugyanannyi ideig működik, és a
működtetéséhez is néhányszáz kutató szükséges. Ezért az az elv alakult ki,
hogy ABC-sorrendben mindenki szerző a kísérleti eredmények publikációin,
aki közreműködött az eredmény elérésében. A mi OPAL-cikkeinken 300 szerző
van. Elképzelhető volna, hogy a szerzők ezért hagyták ki Pálinkást, ha a
jelenlegi második helyezett Trócsányi Zoltán nem dolgozott volna szintén a
csoportunkban, hasonló (32-es) Hirsch-indexet produkálva. Természetesen
mindhármunknak vannak más témái is és különböző időkben dolgoztunk az
OPAL-kísérleten: Trócsányi Zoltán később csatlakozott hozzánk, Pálinkás
József pedig kihagyatta magát az OPAL-szerzők közül, amikor államtitkár
lett, és az OPAL-kísérlet nem sokkal az után le is állt, ezért a hármunk
Hirsch-indexe némileg különböző. Amikor a sajátomat ellenőriztem (36
lett), észrevettem, hogy több erősen hivatkozott cikkem hiányzik a Web of
Science tablázatából, de gondolom, ez mindenkivel így van, tehát nem
korrigáltam.

Nem tudom, hogyan maradhatott ki Pálinkás József éppen akkor, amikor
jelölték az MTA elnökének. Más hiányosságokat/hibákat is észrevettem,
például a műszaki tudományok első helyezettje, Gyulai József, az
annotációval ellentétben, már régen nem a Műszaki Fizikai és
Anyagtudományi Kutatóintézet igazgatója: utóda, Bársony István már második
periódusát tölti.

Üdvözlettel:

Horváth Dezső
a fizikai tudomány doktora
MTA KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézet