fizinfo - [Fizinfo] A mundér becsülete, azaz nögyülölet, MTA meg egyebek...

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] A mundér becsülete, azaz nögyülölet, MTA meg egyebek...

  • From: Imre Attila <imre AT aeki.kfki.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] A mundér becsülete, azaz nögyülölet, MTA meg egyebek...
  • Date: Thu, 13 Dec 2007 18:24:43 +0100 (CET)

Tisztelt Mindenki,
Mult héten egyik este az m1-en volt egy kerekasztal beszélgetés, aminek egyik résztvevöje Sándor Klára volt - akinek nem ugrana be rögtön, ö a nöi kvóta szülöanyja. A beszélgetésben többek között azt állította, hogy a társadalom nöellenességének egyik megnyilvánulása az, hogy az MTA tagjainak csak 4-5 százaléka nö (megnéztem, csak 3.6%, legalábbis a rendes tagoknál). Ezen belül a fizikusoknál ez az arány 4.3%, bár ilyen számoknál (23 rendes tag, abból 1 nö) eléggé semmitmondó statisztikát készíteni.

Elgondolkoztam, hogy amikor én felvételiztem az ELTE fizikus szakára (1984), akkor 2 lány jelentkezett, ebböl egyet vettek fel, fiúból volt vagy 45-50, ebböl kb. 25-öt, úgyhogy az én évfolyamomon nem azért volt kevés lány mert kisebb arányban vették fel öket, hanem mert kevesebben jelentkeztek. Ez az akkor általam átlátott idöintervallumban (felfelé és lefelé 4 év) hasonlóképp volt. A lányok közül volt aki kibukott, mint ahogy ez a fiúkkal is megesett, volt aki diplomát kapott, ebben a tekintetben nem volt nemi diszkrimináció, azaz a jelentkezési és felvételi arány (kb. 5%) a diplomák arányában is megmutatkozott. Megkockáztatom hogy ezek az arányok nemcsak a nyolcvanas évekre voltak jellemzöek, hanem az azt megelözökre is. Mostanság ahogy bejárok az egyetemre, egyre több lányt látok a fizika tanszékek környékén; bár lehet hogy ök nem fizikusok, de azért optimista leszek, úgy vélem hogy a nök száma a frissen diplomázott fizikusok között lassan felkúszik 10-20 százalékra.

Feltéve hogy a két nem képviselöi azonos képességüek, igy azonos arányban kerülnek ki közülük az akadémikusok is. A mostani akadémikus arány valószínüleg a 30-40-50 évvel ezelötti hallgatói arányt tükrözi, ami pedig nem azért volt a nökre nézve kedvezötlen mert nem vették fel öket, hanem mert nem jelentkeztek fizikusnak. Ha most valóban 10-20 % a fizikus hallgatók közt a nök aránya, akkor ez az MTA összetételén kb. 30 év múlva látszik majd meg (hiába, ilyen a tudomány). Ha ennél több nöi tagot akarnánk (pl. törvény születne róla)... hát, az nem lenne jó, akkor nem a képességek döntenének.

Hogy lehetne mégis változtatni ezen, hogy pl. 30-40 év múlva a fizikus akadémikusok fele nö legyen? Csak úgy, ha az egyetemre jelentkezök fele nö. Arra pedig nem lehet kényszeríteni a középiskolás lányokat, hogy olyan szakra jelentkezzenek, ami nekik nem tetszik (hozzunk törvényt hogy minden vármegye évente 2 lányt küldjön fizikus szakra? ).

Szóval:

Kevés nöi akadémikus van (A) MERT a társadalmunk nöellenes (B).

Általános iskola felsö tagozatában tanultam, hogy attól hogy A és B igaz, AB nem lesz igaz, mert nem következik egyik a másikból. Attól hogy sokszor elmondom (tévében, rádióban és egyéb háztartási eszközben) vagy leírom, még nem lesz igazabb. Legfeljebb azt érem el, hogy nem fognak hinni nekem másban sem (ez a kisebb baj) és/vagy AB hamisságából esetleg néhányan A és/vagy B hamisságát próbálják majd levezetni (és ez már nagyobb baj lehet).

Szóval óvatosabban a nagy-, kis-, mégkisebb- és egyáltalánnem- igazságokkal.

Üdvözlettel

Imre Attila
MTA KFKI

Attila Imre
KFKI Atomic Energy Research Institute
H-1525 Budapest POB 49, Hungary
(1121 Budapest, Konkoly Thege Str. 29-33, Hungary)
Tel.: +36-1-392-2222, ext.1117 or 3366
Fax: +36-1-392-2299