fizinfo - Re: [Fizinfo] peticio (fwd)

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] peticio (fwd)

  • From: Zalanyi Laszlo <zala AT rmki.kfki.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] peticio (fwd)
  • Date: Mon, 26 Nov 2007 11:15:32 +0100 (CET)

Kedves Listatagok!

Tovabbi szempont lehet az iskolak tamogatasi rendszere, azaz ahova tobben jelentkeznek, az az iskola tobb tamogatast kap. (nem vagyok biztos benne, hogy a kozepiskolaknal is igy van-e de az egyetemeknel igen) Mivel a rendszer "liberalis", kvazi piaci szemleletu, az iskola az aktualis piaci "igenyeknek" megfeleloen olyan tantervet hirdet ami vonzza a diakokat. Az a sejtesem, hogy ez nem a matek es fizika (kemia stb.). Bizonyos hatarokon belul ezzel nincs is semmi baj, ha valaki jobban szereti az irodalmat tortenelmet az aldozzon tobb idot azokra a targyakra, de egyfajta minimmot meg kellene tartani. Hogy ez osszefugg-e az oraszammal? Nos nem szuksegszeruen de egy kozepiskolastol nem varhato el altalanossagban, hogy magatol felmeri egy tudomanyterulet lenyeges pontjait, megkeresi a megfelelo konyvet , megerti, sot a hianyzo esetleges matematikai ismereteket felismerve azoknak is utananez. Ez nagyon sok ido, egyedul.

Latjuk, hogy feldusult a "kommunikacio" stb. szakok letszama. Lehet bizni benne, hogy egyszercsak megfordul a "trend" magatol, es a piac kikoveteli a tobbi kepesites valasztasat is a diakoktol. En ebben nem bizom, szerintem szukseg van valamilyen atfogo koncepciora, "tarsadalom epitesre", melynek egyik alappillere az oktatas, a megfelelo minosegu es osszetetelu oktatas.

udvozlettel:
Zalanyi Laszlo
Tistelt Listatagok!
Kedves Benkő László!

A történetiséghez kapcsolódva volna egy költői kérdésem: Mi TÖRTÉNTaz elmúlt
években, ami indokolja a fizika óraszámának TOVÁBBI csökkentését?

A diákok túlterhelése egyébként valós probléma. De a mostani változtatás nem
nyúl az összóraszámhoz, csak a tantárgyak közti arányt változtatja meg (a
természettudományok kárára). Egyébként a középiskola lehetne ötéves is. Az
kompenzálhatná az ötnapos munkarendre való 80-as évekbeli áttéréskor kiesett
óraszámot. (Persze ez pénzkérdés.)

Ha az iskolákra bízzák a tantárgyak közti arányok eldöntését, akkor egy
pozitív visszacsatolási folyamat miatt az (elektronikai hasonlattal éve)
egész rendszer begerjed. Azon tárgyak öraszáma fog nőni, amelyek egyébként is
nagy óraszámmal rendelkeznek, mert ezt a tárgyat többen tanítják. (Több
magyar-történelem szakos tanár van egy tantestületben, mint biológia-földrajz
szakos). Az igazgatók és igazgatóhelyettesek aránya is hasonló. Mi lesz tehát
egy ilyen vita eredménye a tantestületen belül?

Zátonyi Sándor
www.fizkapu.hu

"Benkő László"
<lbenko AT enternet.hu>
írta:

> Javaslom, tekintsük át a dolgokat a maguk "történeti sorrendjében".
> Kezdetben, - nem is oly rég, - a diákok, a szülők, meg jónéhány pedagógis
> is
> csatlakozva hozzájuk, harcot hírdettek a diákok "túlterheltsége" miatt, és
> ellen. A viták lezárása érdekében, sok megvitatás, egyeztetés, alkú
> eredménye az óraszámok maximális számának a meghatározása lett. Azt a
> "felsőbb vezetés" már akkor látta, hogy a megszabott óraszámban, valamennyi
> tantárgy anyagát teljes mélységében megtanítani szinte lehetetlen. Ezért,
> [...]
kiraly AT sunserv.kfki.hu

  • Re: [Fizinfo] peticio (fwd), Zalanyi Laszlo, 11/26/2007