fizinfo - [Fizinfo] Re: Fizinfo digest, 51 kötet, 19 szám

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Re: Fizinfo digest, 51 kötet, 19 szám

  • From: Szilard Csizmadia <csizmadi AT konkoly.hu>
  • To: fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Re: Fizinfo digest, 51 kötet, 19 szám
  • Date: Wed, 21 Nov 2007 15:39:52 +0100 (MET)

> Az igényt azonban a társadalom teremti meg. Ha nincs igény ilyen emberekre
> - akkor ráerőltetni nem lehet.

Elnezest a hosszabb (netan elitista szemleletu) elmefuttatasert:

Szerintem ne hagyjuk figyelmen kivul azt, hogy hogyan mukodik egy
tarsadalom egy orszagon belul (vagy orszaghatarokon atnyulva hogyan hatnak
egymasra tarsadalmak). Vajon mi teremti meg a tarsadalom igenyet? Esetleg
az igenye ugy jon letre, hogy valakik beletaplaljak ezt vagy azt az
igenyt, vagy eppen kiirtjak ezt vagy azt az igenyt belole?? Vajon a
tarsadalom igenye az csak ugy osnemzessel szuletik a tarsadalmon belul,
csak ugy magatol??

Ne doljunk be annak, hogy a tarsadalom maga valasztja az igenyet.
Ertekeket a tarsadalom orokol, a tarsadalom ertekeket teremt es ertekeket
hagy el annak megfeleloen, hogy az ertelmisege mit tesz, cselekszik, mond
neki. Ha nem mi formaljuk a tarsadalmat, akkor az a tarsadalom egyre
inkabb ertekvesztett lesz - a bizonyitekokat felesleges sorolnom. Szt.
Istvan, Szt. Laszlo kiraly, vagy eppen Kadarek kepesek voltak rovid ido
alatt, de pl. az RTL Klub vagy a TV2 szinten rovid ido alatt kepesek
voltak egy tarsadalom igenyeit megvaltoztatni. (Ami azt is mutatja,
mennyire keplekeny dolog a "tarsadalom igenye".)

Az masik kerdes, hogy a ma ertelmisegenek milyen lehetosegei vannak, es
egyaltalan mit tehet a sajat maga retegenek ujrareprodukalasa erdekeben
(ha a mai ertelmisegi fiatal egyaltalan meg itthon van, vagy meg
ertelmisegi, a gyerekvallalassal nagy valoszinuseggel kikerul ebbol a
ketagoriabol, erre is tudnek peldat hozni...). De ha tevesen ertelmezi,
hogy a tarsadalom igenyei hol jonnek letre, es mit tekint a tarsadalom
sajat ertekenek, akkor nemcsak mas vagja alatta a fat, de maga is...

Ha ragaszkodik a ma ertelmisege az ertekeihez, akkor azok tulelnek akar
evtizednyi vagy tobb rossz kormanyzast is. A tortenelembol en nem azt
latomn, hogy a "tarsadalom igenyei" magan a tarsadalmon belul jonnenek
letre, vagy legalabbis bizonyos "ertekek" egyaltalan nem idotalloak... En
1989-ben csak 14 eves voltam, de annyit lattam, hogy egy tarsadalom
nevelheto, tehat a tarsadalom ertekei es igenyei nem a tarsadalomban
jonnek letre...

A megoldast csak abban tudom, hogy "hirdetni az iget, akar alkalmas, akar
nem."

Udvozlettel:
Szilard

  • [Fizinfo] Re: Fizinfo digest, 51 kötet, 19 szám, Szilard Csizmadia, 11/21/2007