fizinfo - [Fizinfo] extra mély hőmérséklet

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] extra mély hőmérséklet

  • From: Fórizs István <forizs AT geokemia.hu>
  • To: Fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] extra mély hőmérséklet
  • Date: Thu, 02 Nov 2006 13:42:02 +0100

Kedves Kollégák!

Lehet, hogy a mostani hozzászólásom nem okoz osztatlan elismerést, azonban mégis leírom. Nem fizikáról, hanem inkább nyelvről, azon belül is szóhasználatról van szó.
Az én fülemet zavarják az olyan kifejezések, mint pl. a "magasan alacsony nyugdíjak". Manapság szinte minden vagy magas, vagy lacsony. A kicsi és a nagy, ami a magyar gondolkodásra, nyelvhasználatra oly jellemző volt, szinte teljesen eltűnik. Amikor én jártam egyetemre, akkor még "nagy hőmérsékletek fizikájáról" beszéltek. Ebből mára "magas hőmérséklet" lett, s még sok ilyen példát lehetne említeni.

A legújabb, ami egy picit meghökkentett, az a legutóbbi FIZINFO-ban megjelent mondat:

"Feladat: Részvétel lézerfizikai, hullám és kvantumoptikai, extra mély hőmérsékletű atomokkal végzett kísérletekben beosztott kutatóként."

Úgy 25 évvel ezelőtt még "kis hőmérséklet"-ről beszéltek, majd lett belőle "alacsony hőmérséklet", most pedig "extra mély hőmérséklet".

A szóhasználat mögött természetesen szemléletmód húzódik meg. Aki azt mondja, hogy "kis" hőmérséklet, az arra gondol, hogy a hőmérséklet értéke Kelvin fokban nagyon kicsi. Aki azt mondja, hogy "alacsony", az maga elé egy függőlegesen álló hőmérőt, skálát képzel, ahol a kis hőmérsékletek alacsonyan találhatóak. A "mély" hőmérsékletnél pedig, gondolom, hogy a földfelszínt vagy padlószintet tekintik 0 Celsius foknak, ezért az abszolút nulla közeli hőmérsékletek mélyek.

Kérdésem, hogy szükségszerű dolog az, hogy a tudomány, ezen belül a fizika, ilyen egyszerű dologban, mint a hőmérsékletek jellemzése, állandóan szemléletmódot váltson? Fokozatosan közelítsen az egyre vizuálisabb megközelítéshez?

Üdvözlettel: Fórizs István