fizinfo - Re: [Fizinfo] Vilagokon at

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Vilagokon at

  • From: Papp Zoltán <zpapp AT tigris.klte.hu>
  • To: Makai Mihály <makai AT sunserv.kfki.hu>, <Fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Cc:
  • Subject: Re: [Fizinfo] Vilagokon at
  • Date: Tue, 14 Mar 2006 15:19:55 +0100

Tisztelt Listatagok!

Szerintem az áltudomany, ezotéria, irracionalizmus mindig is itt voltak
körülöttünk (ezt az egész világra és az emberi történelem egészére értem).
Nekünk most csak azért tunik szembe nagyon a jelenség, mert a szocializmus
évtizedei alatt nálunk ezek el voltak nyomva, vissza voltak szorítva, így
elszoktunk a jelenlétüktol. Most viszont újra akadálytalanul terjednek. Azért
sikeresek, mert - ahogy Lindeisz László írja - van rájuk igény a nagyközönség
részérol. Ha nem lenne ilyen igény, nem lennének sikeresek.

Hatásosan küzdeni ellenük tehát az igény csökkentésével lehet. Az igény pedig
akkor csökkenhet, ha a nagyközönség képzettebb, okosabb, felvilágosultabb
lesz, mint amilyen ma. Ezt pedig csak oktatással, mégpedig a közoktatáson
keresztül lehet elérni. Nagyon nehéz a dolog, mert a butaság mindig
ujjátermelodik, hisz minden ember tudatalanul születik. Mégis csak ebben
bízhatunk.

Ha a tudóstársadalom tenni akar valamit ezügyben, akkor azt teheti, hogy
idejébol többet szakít az oktatás segítésére, támogatására. Mindig keresnünk
kell az utakat, hogyan lehetnénk meggyozobbek és eredményesebbek az
iskolákban (a tanárokon, tananyagokon, tankönyveken, oktatási segédleteken,
módszereken keresztül). A gyerekeim most iskolások, így jól látom, hogy
nagyon sok tennivalónk lenne. Sajnos a gyerekek agyáért nem csak a tudomány
verseng, ott van még a vallás is, a globális kapitalizmusnak pedig nem igazán
áll érdekében az emberek kiokosítása. Ezért a feladat nagyon nehéz, nem ígér
könnyu és gyors sikereket. A magam részérol - a fentiek miatt is - egyre
inkább úgy látom, hogy a társadalom szempontjából az oktatás fontosabb
tevékenység, mint például a kutatás, és talán még szellemileg is nehezebb és
magasabb rendu annál.

Makai Mihálynak válaszolva, én ezt lehetoséget látom.

Papp Zoltán
DE Környezetfizikai Tanszék