fizinfo - [Fizinfo] amatőrprofi

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] amatőrprofi

  • From: Orosz László <orosz AT phy.bme.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Cc:
  • Subject: [Fizinfo] amatőrprofi
  • Date: Tue, 26 Apr 2005 20:41:25 +0200

Tisztelt Elmélkedő Barátaim! Horváth Pista tőlem idézett mondata talán nem érthető. Így e levelem végére másolom a (pár nappal ezelőtt) neki írt gondolataimat. Nem akartam már tovább szaporítani a szót, ezért csak neki írtam. Most azonban úgy gondolom, hogy közkinccsé teszem, bizonyítandó, hogy kb. mindnyájan ugyanúgy gondolkozunk.

Van Péter "Heisenberg" példája nem szerencsés, mert H. fizikus volt, csak a témában volt az elején kezdő (ezt én nem nevezném amatőrnek). Feynman (amúgy elfogadható) véleménye (miszerint a témában való szakértelem beszűkíti az ember gondolkodásmódját) sem jó példa ebben a vitában. Mlodinov ugyanis a fiatal (kezdő, vagy még hallgató) fizikusokról beszél Feynman is) akik a szakma alapjaival már tisztában vannak és akiket egy témában abszolut profi elindít, hogy milyen irányba menjen de a többi már az ifjú dolga. (Mellesleg az egész könyv -- Feynman szívárványa-- pontosan az ifjú fizikusok témakeresési problémájáról szól. Átérezzük ezt, hiszen mi is átestünk ezen.). Feynman állítás amúgy triviális, hiszen az új dolgokat mindíg az újonnan érkezett fiatalok alkotják meg. Ez biológiai evidencia. Így halad az emberi gondolkodás (tudomány) előre már több százezer év óta.

Engem amúgy az egész kérdéskör (kognitív) pszichológiája érdekel. Nevezetesen: van-e arra reális esély, hogy valaki minden fizikai előképzettség nélkül megoldja a fizikában minket izgató alapvető problémáinkat ? Az erre való kísérletekkel tele vannak a könyvesboltok polcai (Egely Györgytől - Korom Gyuláig). A fizika nem matematika, nem zene és nem képző művészet. (Csak átvitt lírai értelemben szoktuk rá mondani.)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ime hát Horváth Pistának írt levelem:

Kedve Pista! Pontosan ez az én véleményem is. A hozzászólásom végén bedobott (talán kissé frivol) "nőgyógyász problémával" éppen ennek a kimondását (szakember vagy műkedvelő) akartam kiprovokálni az esetleges olvasókból.. Azaz:
1.) Az, hogy ki kinek nevezi magát tulajdonképpen magánügy. Mondhatnám magamról (Rejtő J. szellemében) pl., hogy : "Orosz László, pillangószelep és kondorkeselyű". A dolognak semmi jelentősége nincsen, mindaddig, amíg nem kell repülnöm (akár a keselyű) vagy pillangószelepelni (itt nem kellene repülnöm szerencsére) ! Nem láttam, hogy pl. Feynman azt írta volna a cikke alá, hogy "fizikus". Ha egy felfedezés jó, akkor teljesen mindegy, hogy ki írta. Persze fordítva is igaz. Ha valami butaság, az akkor is az, ha pl. Einstein írta (lásd "tűsugárzás elmélet", bár ez csak utólag derült ki).
2.) A megnevezésnek akkor van jelentősége, ha egyéb információ híján valamit közölni szeretne az illetőről. Ha pl. nyilvánosan nyilatkozik valaki (újság, TV, vagy rádió) egy tudományos kérdésről, akkor ott nincsen idő a részletek kifejtésére. Ekkor a nyilatkozó "titulusa" a tömör véleményét hitelesítheti (ha az korrelál a szakmai kompetenciája szintjével).
Nem véletlen, hogy jeles áltudósunk gyakran mutatkozik be: "E.Gy. fizikus"-ként. Azt már e jelenség paródiájának is tekinthetnénk, amikor "magamutogató" sarlatánok előszeretettel aggatnak magukra jól hangzó címeket mint pl. "időfizikus".
Hiába no, az Ember szereti a "szómágiát", azaz azt hiszi (ez már mélylélektan) , hogy ha valamit megnevez, akkor azt már "birtokolja" is. Ilyenek vagyunk: "homo vocalis magicus"! Nagyon valószínű, hogy ez is egy "amatőr latin" kifejezés!
3.) Ezek után arra kellene rájönni, hogy valaki miért érzi fontosnak egy "öndefiniáló" cím használatát? Ez pedig lehet, hogy "pszichológiai" kérdés ("elvegyültem és kiváltam" ala József Attila).
Maradjunk az "amatőr" jelzőnél!
Ifjú koromban divat volt (én is jártam oda) "amatőr rádiós" klubba menni, "amatőr csillagász" - szakkörbe járni. Ez valóban azt jelentette, hogy az embert érdekelte a dolog és szívesen foglalkozott vele az "adott színvonalon". Így azután azt hiszem hogy értem, mit jelent "amatőr csillagásznak" lenni. Legalább is nem gondolnám, hogy az illető pl. az űrtávcsöves megfigyelések tervezésével és azok adatainak a kiértékelésével foglakozna, vagy a fekete lyukak elméletében érne el fontos sikereket. Ha ugyanis itt valódi jó eredményei vannak, akkor már "nem amatőr". A hozzászólásomban arról szerettem volna elmélkedni, hogy vajon van-e reális esélye valakinek arra, hogy napi 8 órai más jellegű munka mellett a fizikában áttörően újat alkosson (pl. kvantummechanika és az általános relativitáselmélet "egyesítése"). Ebben én kételkedem (bár nem tartom abszolute lehetetlennek).

4.) Természetesen felmerül a kérdés: "Miként kell (és kell-e egyáltalán) definiálni az "amatőr fizikus"- címet?" Ha pl. egy középiskolai fizika tanár, aki (nem tanít, hanem) napi 10 órán át kísérletezik egy átlagosan felszerelt fizika szertárban (ez már behatárolja a kísérleteket) mondhatja-e magáról, hogy ő "amatőr fizikus". Mondhatja, de minek?!
Vagy esetleg van a társadalmi munkamegosztásnak (vagy közbeszédnek) egy olyan kívánalma, hogy bevezessük ezt az "új" fogalmat? Lehet, hogy talán van. De én (most úgy látom), hogy ez fölösleges. Szójátéknak jó, de semmi egyéb. Hiszen a fizika bárkit érdekelhet. Foglalkozhat is vele minden nap. Miért kellene ezért magát "amatőr fizikusnak" neveznie. Más a helyzet, ha indítanék egy középiskolai "amatőr fizikus" szakkört. Itt már el tudom képzelni a megnevezés indokoltságát, amennyiben "tájékoztat" a szakkör színvonaláról és témájáról. De akkor, ha valaki odajár az joggal mondhatja, hogy ő "amatőr fizikus"?! Van ennek egyáltalában valami értelme?!.

Lehet, hogy tévedek?

Ismeretlenül is üdvözöllek Laci

  • [Fizinfo] amatőrprofi, Orosz László, 04/26/2005