fizinfo - [Fizinfo] Paks: kerdesek

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Paks: kerdesek

  • From: Major Janos <major AT mf.mpg.de>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Paks: kerdesek
  • Date: Tue Apr 29 07:56:01 2003

Tisztelt Kollegak!

Az ujsagbol tudom (aprilis 26 ota), hogy Pakson

340 kazetta van a reaktorban, mindegyikben 126 futopalca es a futopalcak
hossza 2,5 meter. Egy tabletta (UO_2) merete 9 mm magassag, 7,6 mm atmero,
van benne egy furat is, amelynek atmeroje ismeretlen. Igy a tejes uranoxid
terfogata 340 x 126 x 3,8 x 3,8 x 3,14 x 2000 mm^3 = 3,89 m^3, ha
elfelejtjuk a furatot es 2 meteres magassaggal szamolunk a palca
belsejere. Ez hiheto szam, hiszen az UO_2 surusegevel (10970 kg/m^3)
szamolva eppen 42,6 tonna jon ki, hasonlo, mint ami a

http://www.eszi.hu/Szilard/Orszagos/1998/Feladatk/O98_dont.htm

oldalon az 5, feladatban szerepel. Ott szerepel az is, hogy a dusitas
3%-os (ennyi az U-235 tartalom, valoszinuleg tomeg %-ban).

Nem tudom azonban, hogy miben tartjak a pasztillakat, azaz mi az a
cirkonium-niobium otvozet, amit emlit az ujsag (osszetetel, tulajdonsagok,
pl. oxidacios hajlam levegon 1000 C-on = ?). Ha jol ertem ennek az
otvozetnek a feluleten jelent meg a vasoxid, amit a Framatome ANP el tud
tavolitani. Hogyan? Mi az a kemiai reakcio, amit hasznalnak? Folyadek vagy
gazfazisu? Hogyan hutik ekozben a palcakat?

Es most jon a fo kerdes: Arrol volt most szo, hogy 32 (vagy 30) kazetta
volt benne a tisztito tankban, amikor az esemeny bekovetkezett, ami
ellentmondasban all a

http://www.framatech.com/envision/summer2001/nf_02.htm

alatt lathato ismertetovel, ahol csak het kazettanak van helye a tisztito
tankban (3. abra).

Es vegul: hol vannak most a kiesett (?) tablettak: a Framatome tisztito
tartalyaban vagy a "pool" nevem emlitett atmeneti tarolo medenceben, ami
talan azonos a "pihenteto medence"-vel:

http://www.npp.hu/mukodes/tipusok/pakstipus.htm

Utolso kerdesem: milyen radioaktiv gazokrol van szo? Hogyan keletkeztek
ezek es konnyebbek-e vagy nehezebbek-e, mint a levego? Mekkora aktivitas
kerult ki a szabadba? (Itt szamokra lenne szukseg.) Alfa, beta, vagy
gamma? Pl. Kr-85, Xe-135 vagy mas is?

Ha valaki tud ezekre a kerdesekre valaszolni, nagyon megkoszonnem.

Udvozlettel

Major Janos

| Major Janos
major AT mf.mpg.de

major AT ill.fr

| Max-Planck-Institut fur Metallforschung |
| Heisenbergstr. 3, D-70569 Stuttgart |
| |
| Tel.: (00-49-711)-689-1264/ -1901 Fax: -1070 |
| |
| http://dxray.mpi-stuttgart.mpg.de |

  • [Fizinfo] Paks: kerdesek, Major Janos, 04/28/2003