Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - [Fizinfo] meg lehet allitani?

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

[Fizinfo] meg lehet allitani?


Chronological Thread 
  • From: Károly Härtlein <hartlein AT eik.bme.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] meg lehet allitani?
  • Date: Tue Mar 4 18:15:01 2003
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/fizinfo/>
  • List-id: ELFT HRAD <fizinfo.lists.kfki.hu>

Tisztelt Kollegak!

Talan mindenki tudja, hogy az altudomanyok barmifele megjelenese
modfelett bosszant. Mielott billentyut ragadtam, elgondolkodtam, miert
is nem irok mindennap – hiszen lenne mirol…! Ne ijedjen meg senki, nem
tervezem az effele gyakorisagot. De most betelt a pohar. Az Egyetemen a
hallgatok kerdezik tolem a szunetben, hogy hogyan ropulhet egy dongo a
vakuumban, kesobb azt is megtudom, hogy E. Gy. a “Nagymester” a
kozszolgalati TV-ben ismet atvette Oveges Jozsef es Sas Elemer
szerepet…(“Tegyen naggya a media!”). De emmiatt meg nem irtam volna, ez
az ingerkuszobomet meg meg sem kozeliti. Nem zavart meg az sem, hogy ket
neves akademikus (Dr. Vizi E. Szilveszter, Dr. Enyedi Gyorgy)
vednokletevel kozpenzbol rendezett tobbnapos rendezveny egyik
eloadojakent talalkozhattam a “Nagymester”nevevel. Lasd:
www.regiokbrusszel.hu/esemeny/programfuzet.doc (“Tegyen naggya ket
akademikus vednokletevel tartott nemzetkozi konferencia!”). Az sem
zavart tovabba, hogy marciusban a “Nagymester” az oly hires, Eotvos
Jozsef gimnazium - ugye jo a helyszin? -egy szepnek igerkezo vasarnap
delutan, eloadast fog tartani
www.szintezis.info.hu/index.html?page=I0013 („Tegye a hely szelleme
naggya az eloadot!”). Vajon hajdanan Karman Mor ilyennek almodta meg a
mintagimnaziumot?. A TV-t ugye nem kell nezni, a konferenciara sem
muszaly elmenni, hasonloan a vasarnapi PSZI-vitaforum is kihagyhato az
eletunkbol. Termeszetese nem kell elolvasni a Sulinet honlapjan
talalhato ( www.sulinet.hu/evilag/ ) a „A leghasznosabb tudas” cimu
cikket sem melynek szerzoje ugyancsak E. Gy. a “Nagymester”. Mellesleg
erdemes megjegyzni, hogy mindezeket az adofizetok penzebol rendeztek,
rendeltek meg. Megtalalhato (lenne) mindegyik rendezveny felelose, meg a
TV musornak is van ilyen… Ezen a hirek szuperpoziciojakent letrejovo
hatas sem volt eleg az irasi ingerkuszobom eleresehez. Lehet hogy
oregszem, lehet hogy immunizalodom, ki tudja?

Az interneten boklaszva dyslexia-val kapcsolatos oldalakat kerestem es
egy valodi gyongyszemet talaltam. Belebotlottam egy iskola, aktiv
“pedagogiai programjaba”. Kozkinccse is teszem, mindenki okulasara.
Ebben a fizetos altalanos iskolaban a gyerekek tanulassal kapcsolatos
pszichikai kepessegeit, nehezen kezelhetoseguk esetleges lelki okait a
“Nagymester” “csodalatos” talalmanyaval (um. egely kerek) velik
felterkepezni az iskola elhivatottsagtol buzgo, taneroi

Az elgondolkoztato mindebben tobbekkozt az is , hogy ezen iskola
mukodeset valaki(k) engedelyezte(k), es nem utolso sorban valaki(k)
felugyeli(k), is.

Az emlitett maganiskola pedagogiai programjabol idezek, talan egy kicsit
hosszan, hogy ne erhessen az a vad, miszerint a kornyezetebol kiragadott
mondat felremegyarazhato:



C.B.A. Magánintézet


Az itt közreadott pedagógiai program szerint történő nevelő-oktató munka
elsajátitása pedagóiai tréning keretében történik. Gyakorlati
alkalmazása, - mint iskolaterápia - Tanusitványhoz kötött, melyet a
C.B.A. Magánintézetben lehet megszerezni.

TANULÁSI ZAVAROK ÚJSZERŰ KEZELÉSÉRE

kidolgozott C. B. A.

Pedagógiai PROGRAM

Írta: Czeinerné dr. Bükki Mária

C.B. A. Magánintézet és Általános Iskola igazgató

BEVEZETŐ

A pedagógiai gyakorlatban az egyik legnagyobb problémát a tanulási
nehézségekkel küzdő gyermekek számának növekedése okozza. Az iskolában
az tapasztalható, hogy a tanulók egy részének írási, olvasási,
matematikai teljesítménye lényegesen elmarad életkorától. Továbbá a
csoportban történő beilleszkedési zavarok okai között megtalálható, a
tanulók teljesitményének tempóbeli különbözősége. Az átlagtól való
eltérésénél megtaláljuk a gyors felfogású, a lassú feladatmegoldás
mutató tanulókat. Mindkét esetben e probléma magatartásban mint tünetben
jelentkezik. Orvosok, pszichológusok, pedagógusok kutatják a tünetek
okait. Az elméletek figyelembevételével az iskolában folyó nevelő -
oktató munkát újra kell értékelni. Magyarországon, Székesfehérváron a C.
B. A. Magánintézetben alkalmazott serkentő program eredményesnek
bizonyult. Tapasztalataikat a "Tanulási és magatartási zavarok újszerű
kezelése, avagy hátsó padból az elsőbe" című könyvben írták le Az
alábbiakban a tanulási zavarok C. B. A. program szerinti felfogása
olvashatóA C. B. A. Magánintézet és Általános Iskola célja Az iskolában
folyó munka olyan céllal jött létre, amely figyelembe veszi a tanulási,
magatartási zavarok okait és ezek alapján tervezi meg a nevelési,
oktatási feladatokat.

Ezek a következők:

1. Az ontogenetikai program része a mozgásterápia, mely a szem-kéz-láb
koordinált mozgását segít megteremteni, és a laterális dominancia
kialakulásához vezethet.

2. A mentálhigiénés (lelki egészséget megőrző) program, mely a
figyelemkoncentrációt növeli, a szorongást oldja, segíti a gondolkodás
fejlődését. A pozitív megerősítéssel, valamint a pozitív önértékeléssel
pedig a személyiség önfejlesztéséhez járul hozzá.

3. A felzárkóztató program személyreszabottan igazodik a gyermekek
elmaradásához, illetve tanulási tempójához.

4. Az oktatás megtervezésével igazodni kell az általános iskola
követelményrendszeréhez. Kutatni és alkalmazni kell a tanulási
képességek növelését szolgáló módszereket. A C. B A Magánintézet és a
célok megvalósításáról a továbbiakban részletesen írok.

A C.B.A program a gondolkodás egy részének zavarával, a dyslexiával
foglalkozik részletesebben, mert a tanulási és magatartási zavarok egyik
leggyakrabban előforduló oka. Hipotézisem a dyslexiát a gondolkodás
lényeges összetevőjének tartja, mely e tulajdonságánál fogva a
személyiség lényegét érinti. Ezért a módszer a dyslexia kezelésén
keresztül a teljes személyiségre kíván hatni. E gondolatmenetet a
mellékelt táblázat szemlélteti. A gondolkodás egy részének zavara nem
értelmi fogyatékosság! A tanulási zavar megelőzése, illetve leküzdése
minden pedagógus autentikus, felelős közreműködését igényli.
.
.
.
.
.
Kutató munkát, végzünk bioenergia mérő segitségével.

Bioenergia, vagy pszichoenergia?

A tanuláshoz energia kell Dr. Egely György vitalitásmérőjével szerzett
többéves tapasztalataim összefoglalója 1990-ben tanulási nehézségekkel
küzdő gyermekek részére magániskolát hoztam létre. Olyan gyerekek
tanulnak itt, akik valamilyen ok miatt nem tudnak képességeiknek
megfelelően teljesíteni hagyományos, nagylétszámú iskolában. Az itt
alkalmazott komplex iskolaterápia: -relaxációt, -mozgásterápiát,
-figyelemkoncentrációs tréninget, -pozitív megerősítést,
-felzárkóztatást, és az egyéni teljesítőképességet figyelembevevő
bánásmódot tartalmaz. A tanulási és magatartási zavarok hátterében
húzódó okokat nehezen találjuk meg. Nevelési és oktatási módszereink
eredményessége attól függ, hogy mennyire vagyunk képesek az okokat
kutatni és lehetőségeinkhez képest megszüntetésükre törekedni, ezért
pedagógiai tevékenységünket ennek figyelembevételével időről-időre újra
kell gondolni. A feltárás egyik nagyjelentőségű új eszköze Dr. Egely
György vitalitásmérője, amely a tanuláshoz szükséges pszichikus
energiát, másszóval a 2 bioenergiát2 méri. Ez a világon egyedülálló
találmány csúcstechnikát valósít meg, nemzetközileg elismert műszer.
Hogyan és mit mér a vitalitásmérő? A képen látható, rendkívül érzékeny
műszer kis kereke forogni kezd akkor, ha tenyerünket érintés nélkül
annak közelébe helyezzük. A forgást tenyerünkből kisugárzott
energiaáramlás idézi elő, és annak sebességét a beépített számítógép
méri. A jobb kezünkön a bal agyfélteke működésének pszichoenergiáját,
bal kezünk pedig a jobb agyfélteke pszichoenergiáját láthatjuk. A
vitalitásmérő a kerék forgássebességének arányában piros, sárga, majd
zöld színű lámpácskákat villant fel, ami az energia növekedésének
arányában változik, és a beállításától függően hangjeleket is adhat. Ha
az érték a piros mezőben van, amin ez hat fokozatban látható, akkor ez
az átlagnál alacsonyabb értéket jelent. Minél inkább haladunk a sárga
mező, -a hatos fokozat- felé annál közelebb kerülünk az átlagosnak ítélt
energiaszinthez. A különleges képességeket, -a rendkívül magas
teljesitőképességhez szükséges energiát- a zöld mező egyre magasabb
fokozata mutatja. A vitalitásmérőt számítógéppel összekapcsolva, egy a
-mellékleteken látható- grafikus ábrát kapunk. A mért érték jele: VQ
/vitalitáshányados/



Milyen információkat közöl a VQ a pedagógusoknak? Lássunk példát egy
kiegyensúlyozott, a tanuláshoz szükséges energiával rendelkező
tanulóról. / x. sz. ábra / A mért energia mindkét kézen az átlagos
övezetben van. E tanuló képes életkorának megfelelő követelményeknek
eleget tenni, nem fáradékony, tud figyelni. Ha a jobb kéz energiája
átlagos, vagy annál magasabb, akkor a gyerekek nem küzdenek írási,
olvasási nehézségekkel és iskolábalépéskor ez igen előnyös, hiszen az
anlítikus, szintetikus gondolkodáshoz szükséges kellő energia erősségét
mutatja. Ezért az első évek már sikerélményhez juttatják a gyerekeket.
Dyslexiás gyerekeknél a balkéz az erősebb, még abban az esetben is, ha
jobb kézzel írnak. Az x.sz. ábráról azt olvashatjuk le, hogy a két kéz
energiájának nagysága lényegesen eltér egymástól. Minél nagyobb a
különbség, annál inkább jelentkeznek a tanuló viselkedésében észrevehető
kiegyesúlyozatlanságra utaló tünetek. Súlyosabb személyiségzavar lehet,
ha az energiaszint nagymértékű ingadozást mutat, vagy hosszabb időre meg
is szakad. Figyelemzavarral küzdő gyerekeknél nagyfokú és gyorsan
növekvő, majd hirtelen zuhanó energiaingadozát figyelhetünk meg. Érdekes
megfigyelni azt is, hogy a műszer kerekének forgásiránya is jelentést
takar. Serdülőkorig általában a kar irányába forog a kerék, mutatva a
test körüli energiaáramlást. Felnőtteknél általában az ujjak irányába
forgás a jellemző. Serdülőkorban történik a váltás, ekkor a pszichikus
energia nagyságát nehezen lehet mérni a kerék ingadozása miatt. Ha
aktuálisan pszichikus probléma van a serdülőkor után, akkor megmarad a
forgás irányának ingadozása. Jogunk van feltételezni, hogy a
serdülőkort, és esetleg annak pszichikus rögzülését,
kiegyensúlyozatlanságát minden életszakaszban nyomon lehet követni a
méréssel. Ha egy tanuló elvont gondolkodása fejletlen, akkor a forgás
iránya nem vált, hanem a kisgyerekkori irányban marad. Van felnőttes
gondolkodású óvodás, aki beilleszkedési zavarokkal küzd. Az ő pszichikus
energiájának áramlása a felnőttekre jellemzően az ujjak irányába mutat.
E nagyon figyelemreméltó jelenség segítségt nyújthat, közelebb vihet a
gondolkodás érettségének, valamint fejlődési ütemének megismeréséhez.



A nevelés-oktatás számára levonható következtetések Azt gondolom, hogy a
gyerekekkel való bánásmód eredményességét a VQ érték ismerete
befolyásolhatja, hiszen ha egy kisgyerek pszichikus energiája nagyon
alacsony, ez megjelenik a tanulmányi eredmény gyengeségében is. Ebben az
esetben elsősorban azok a pedagógiai módszerek lesznek eredményesek,
amelyek megmutatkoznak a bioenergia növekedésében is. Nem biztos, hogy a
feladatok vég nélküli gyakoroltatásától várhatnánk eredményt, hiszen az
újabb energiafelhasználással jár. Lehet, hogy ilyenkor az étkezési
szokásokkal, az alvással, a pihenés ritmusának a megváltoztatásával
érhető el nagyobb eredmény. A vitalitásmérő azt is megmutatja, hogy egy
adott feladathelyzetben nő, vagy csökken az energia nagysága. Ha egy
tanuló nagyon szorongó, akkor jobb őt olyan körülmények között
feleltetni, amikor a legjobban tud teljesíteni, vagyis ne vegye észre,
hogy ő most felel. Növelni kell az önbizalmát, az ismereteinek
elmondásához szükséges feltételek megteremtésével. Segítséget jelent a
pályaválasztásnál is, hiszen különböző továbbtanulási, majd
elhelyezkedési feltételek különböző mértékben veszik igénybe az ember
teljesítőképességét. Arra a pályára lehet egy tanulót javasolni, ami az
energiaháztartásának leginkább megfelel. Nagyon fontosnak tartom
megjegyezni, hogy a személyiségnek ahhoz, hogy teljesítsen, bioenergiára
van szüksége. A pszichikus energia tehát szükséges feltétele
munkavégzésünknek, de nem takar erkölcsi értéket. Egy negatív csoport
vezéregyénisége magas energiaértéket mutat, vagyis egy ilyen tanuló
jelenléte a osztályközösség munkáját nagyon megnehezíti. Az általam
leírtak több éves mérési eredmények tapasztalatainak közlését jelentik.
További kutatásokkal még többoldalú információt gyűjthetünk az emberi
elme működéséről, melyről eddig kevés konkrét adat állt
rendelkezésünkre. Hipotézisem az, hogy a bioenergia, vagy pszichikus
energia örökletes is. Két testvér, vagy anya és gyermeke VQ értéke
csaknem azonos. A pszichikus, vagy más szóval bioenergia több éven át
tartó megfelelő tréninggel, az iskolámban alkalmazott módszerrel
tapasztalatom szerint növelhető. Különösen hatékony a figyelem
javítására a speciális relaxációs tréningek megvalósítása. Kimutatható
az önuralom növekedése hiperaktív gyerekek körében is. A két félteke
működésének nagy különbségét is csökkenteni lehet akkor, ha a
gyerekekkel sikerül nagyon jó együttműködést kialakítani. Bár a
pszichikus energia mennyisége és minősége változékonyabb tulajdonságaink
közé tartozik, mégis az egyénre jellemző képet kapunk a többször
megismételt mérések következtében. Akinél alacsony értéket mérünk, az
ingadozás is alacsony határok között marad, míg magas értéket mutató
személy ingadozása a nagyobb értéket mutatja. A pedagógiai gyakorlatban
minden bizonnyal még sokszor fogunk találkozni e vizsgálati módszerrel,
mert diagnosztikai értéke objektív, és nagyon sok hasznos információt
lehet megtudni a gyermekek pszichikus energiájának működéséről, a
teljesítőképességet hasznosan figyelembe véve. A C.B.A. programot minden
iskola alkalmazhatja, mert a nevelő - oktató munka tartamához jól
illeszthető. A módszer konkrét megismerése és alkalmazása az intézet
által szervezett pedagógiai tréninget történik.

C.B.A. Magánintézet és Általános Iskola

8000 Székesfehérvár Lomnici út 67.

Czeinerné dr. Bükki Mária


Tovabbi reszletek: http://www.sulinet.hu/kabo/doc/1998/okt/1-8.htm


Azon morfondirozok mostanaban, hogy a biologiai koromhoz kepest vajjon
tulzottan alacsony-e az altodomanyokkal kapcsolatos ingerkuszobom, vagy
az altudomanyok lettek tulzottan zajosak?


Hartlein Karoly
BME
Fizikai Intezet






Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page