fizinfo - Re: [Fizinfo] Quaoar fele albedo problema (fwd)

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Quaoar fele albedo problema (fwd)

  • From: Emese Forgacs-Dajka <E.Forgacs-Dajka AT astro.elte.hu>
  • To: ELFT Hirado <fizinfo AT lists.kfki.hu>
  • Subject: Re: [Fizinfo] Quaoar fele albedo problema (fwd)
  • Date: Wed Oct 9 15:33:01 2002

Szinten kollegam keresere tovabbitom az alabbi levelet.

> A legfrissebb meresek szerint egyebkent a Pluto
> atmeroje csak 1200 km,
>
> Itt valaki kicsit kutyul. Vagy ti, vagy az amik.
> Ugyanis mind ket linken van egy abra amin az van, hogy
> Pluto 1400 miles (azaz merfold)
> Quaoar 800 miles

A nemetek kutyultak ossze.

Forrasom: "Tabelle aller bekanten Monde im Sonnensystem" (Sterne und
Weltraum Special, 7, 2002. oktober, 108-109. oldal):

Pluto: 1150km
Charon: 1250 km

(! A Charon nagyobb, mint a Pluto!?). Legalabbis a tablazat fejleceben az
szerepel a megfelelo oszlop felett, hogy "Durchmesser in km" (atmero
km-ben).

A tablazatban fel vanak sorolva a holdak es a bolygok. A holdaknak valoban
az atmerojet adja meg, a bolygok eseteben viszont valamiert a
radiusz-t... (A tobbi bolygonal illetve holdnal ellenorizve). Es ez sehol
nincs feltuntetve a cikkben ill. a tablazatban. Elnezest: igy jar az
ember, ha az asztalara frissen erkezo publikaciora hagyatkozik, ahelyett,
hogy az ot meterre levo konyvtarba bemene... Szoval akkor a Pluto atmeroje
2300 km. (2x1150 km, a Charon atmeroje pedig 1250 km).

A Pluto albedojara a=0.14-et talaltam a "CSILLAGASZAT" c. kezikonyvben
(szerk. Marik M.), de annak kiadasi datuma 1989-es, enek megfeleloen kell
kezelni.

Udv: Csizmadia Szilard
(csizmadia AT konkoly.hu)

  • Re: [Fizinfo] Quaoar fele albedo problema (fwd), Emese Forgacs-Dajka, 10/09/2002