fizinfo - [Fizinfo] Nocsak + Laposelem

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Nocsak + Laposelem

  • From: "Bartha Zsolt" <barthazs AT cosys.ro>
  • To: <Fizinfo AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Nocsak + Laposelem
  • Date: Sun May 27 21:36:03 2001

Kedves Kollegak!
Kedves Feldolgozo Program!

Elore is elnezest azert ami most itt kovetkezik.Nekem ez a levelezo lista
egeszen uj,kivancsi vagyok a program hogyan dolgozza majd fel. Az emberek a
legtobbszor felreertik a dolgokat. Gyermekek kozott toltottem idom java
reszet.Felnottekkel kapcsolatban, sokat csalodtam.Annak ellenere,hogy evekig
tanulnak jarni a felnottek kinevetik a masik felnott botlasait.Az agynak a
bejaratasa szinten hosszu folyamat. Megy magatol is de nem art ha iranyitjak.
Egy igazan jo otlethez rengeteg mellebeszeles tartozik.Mivel az iskolaban
csak a letisztult dolgokkal foglalkozunk,ugy tunik a sok Nobel dijas szellemi
alkotas bar egyre szinesebben van talalva megiscsak emeszthetetlen.Emberibb
lenne ha az alkoto munka szerves reszenek tekintenenk a hibakat is.Aki
oszinte az sebezhetove valik.Aki most belso motivaciora epit az eppen az
orokmozgot keresi, a felnottkorit.
Orokmozgoval foglalkozott az emberiseg a megmaradasi torveny feltarasa
elott, a gyermek a torveny megtanulasa elott,sajat tapasztalatvilaga
kialakulasa elott,felnotte erese elott.
Orokmozgoval foglalkoztam en is az aprilis elsejen osszesereglett
fizikatanarok kozott.( Kezdem ugy erezni ez a datum nem egeszen a veletlen
muve.) . Akkor viccelni lehetett.De: van aki a viccet veszi komolyan,es a
komoly dolgokat nezi viccnek.
Tolem fuggetlen okok miatt szamomra megallt az ido.Aprilisban csaladomtol
messze nevnapom es szuletesnapom kozott,nem
egeszen fel masodperc alatt egtem el kollegak tapsa kozben mikor vegre
tudatosult bennem, hogy ezek a gepek amelyekbol tobb energia jon ki mint
amennyi bemegy kell hogy letezzenek.Az ilyen gepet hivatastudattal futott
tanarnak hivjak, a tarsadalom igenyt tart ra, hisz benne. Becsulni ertekelni
nem fogja.Ha ez a gep legalabb a kilepo energiaval egyezo nagysagu bemeno
energiat ker akkor anyagias. Ha beeri alamizsnaval akkor koldus.Ezt a gepet
agy hajszal tartja jelenleg ossze.Ez a gep kapott most egy kis olajat .Ez a
gep furcsan mukodik. Akkor normalis ha energia nelkul termel energiat.Ezt a
gepet nem jo helyen gyartottak.
Kedves program! Ha a szal elszakad kapsz majd meg egy levelet.Remelem tobbet
foglalkozol majd vele mint az arra illetekesek.
E nagyon furcsa bevezeto utan terjek a targyra:
1. Nem tudom,hogy ez az egesz vicc,vagy komoly
A tema vicces,de komoly. A hozzasszolasok komolyak,de viccesek.
Kiirtam magamnak a kulcsszavakat ( ezek csak nekem kulcsszavak) amit ez a
vizes auto kicsalt.A kulcsszavakkal kapcsolatosan leirom az otleteket,remelem
lesz kozottuk jo is.Jolesik,hogy a tarsadalom kezdi visszakapni azt amit
befektet es nem tobbet.
Kulcsszavak a Temahoz:Reggeli Kronika,Vilagszovetseg,Plazma,Korszakalkoto
felfedezes,Grof,Tornatanar,Volkswagen,Magyar Szurke,Buvos
Kocka,Neumann,Teller, Madach, Allamtitkar,Fizikus Allamtitkar,Morgas,100
millio,Csuszo,Varazsvesszo,Tobb energia jon ki mint amennyi
bemegy,Hidegfuzio,Laikus,Jozan
ember,UFO,Vilagvege,HivatalosTudomany,Holdraszallas,Uristen,
Nobel-dij,Miniszterelnok.
Betettem mindent a mixerbe.Ime az eredmeny:
Volt meg magyar feltalalo a temaban.A hazai TV jopar evvel ezelott az
Auto-Motor szaklapot idezte.A vizbol hidrogent akciot
egyeni szemleletmodban ki is probaltam egy jo osztalyban evharmadi felmero
kereten belul.Meleg natrium+ hideg viz,szamitsd
ki az egyensulyi homersekletet! Adatok:fajho,tomeg,homerseklet.Mindenki
kiszamolta.Egyetlen tanulonak sem jutott eszebe ott akkor a
kemiaora.Javitas:egy kis natrium meg egy kis viz. Bele sem kell tenni.
Probaljatok ki.
A fizikus temakat jo volna elore bejelenteni,pl a Fizinfon.
Mas oldalrol:kituno tema dolgozatirashoz. ( Milyennek kepzeled el a vizzel
hajtott magyar autot?)
Fantasztikus otlet! Hogy nem jutott nekem eszembe! Pedig milyen kozel voltam
hozza! Tizenotezer kilometert cipeltem a fizikat nepszerusito
eszkozeimet,valodi orokmozgokent ( mozgo okor ). Azert orokmozgo mert az
I-dijert nekem nem jart " energia"!
Egyik utam alkalmaval negyvenketszer kellett megalnom mert beesett az eso a
tartalyomba. Ott volt minden egy helyen es en a plazma helyett a rozsdara
koncentraltam.
Hogy a megmaradasi torvenyekkel mennyire tevuton jarunk, mi sem bizonyitja
jobban mint a sok kerekparral kozlekedo kornyezetkimelo fizikatanar (
kozottuk jomagam).Mennyire serkentoleg hat filozofiank a BMW-t vezeto diak
gondolkodasara!
Mekkora sikerelmenye lehetett annak a tanulonak aki szembeallitotta a
haromszaz loerot az en otven wattommal egy jelzes
nelkuli hirtelen helybolteresnel.Mi volt ez kerdeztem magamban? Es ime meg
egy uj dolog: mukodotta telepatia: " Ez azert volt tanar ur mert meg akart
buktatni". Helyszin a regi milicia barra alakitott kifustolt epulete. Sotet
auto, HR 481.Ha tevednek-ilyen
esetben az agyunk vagy nagyon gyors vagy tehetetlen.Most a lenyeg az auton
van.Tiz even belul csak a surlodasi ero figyelembe nem vetelenek diakreszrol
harom halottja van szuk iskolai kornyezetunkben. Az ermlitett autoba nem fog
beesni az eso,mert valoszinu ,hogy tobb energiat fog kitermelni gazdaja mint
amennyit befektet a tarsadalomba.Ha igy halad esetleg szponzorizalni fogja
diakjaimat.( Egy hosszu vakacioval).Hogy viszik akkor a jobbak?Azt hiszem
sejtitek.
A termeszettudomanyok tanitasa regi uzemanyaggal,regi motorral viszonylag
jol ment. Az oktatasban egy kis $egitseggel most motort cserelnek.A mi volt
fizikus allamtitkarunk pedig mindent megprobalt.Ha jol ertettem a mediakbol
nyolc konyvet is irt a reform kereten belul rovid ido alatt.Pedig reform ez a
javabol:konyveket kell vasarolni,nevezesi dijakat kell fizetni,penzt kell
vinni a dijazasra
szponzort kell szerezni a jutalomkonyvekre.A tanarok vakacioban ha fizetik
aludhatnak egy bennlakasban, ha fizetik ehetnek is,es tanithatnak tarsadalmi
munkaban.Tiszta orokmozgas.
Ha mar alkalmazzak a korszakalkotot,feltetlenul a Trabantra szereljek
fel.Kiallitasokon,tantargyversenyeken a legkemenyebb ellenfelek szalnak ki
belole! A Trabant mellett szol meg az is,hogy a benzin ( bocs az elszolasert)
akarom mondani a viz szabadesessel fecskendez majd be a motorba ezzel is
noveli annak hatasfokat.Kivetel a hatramenet-de ilyenkor el lehetne forditani
a kipuffogonyilast 180 fokkal .
Remelem nem eliras, hogy a Magyarok Vilagszovetsegen csak a Magyarorszagon
valo hasznositasra osszpontositanak!
Onkritika:szetszorodik a figyelmem,ezert most csak a telefonokkal
kapcsolatosan :
a/ A magyar szurke...lecsokken... Re:amerikai mintara:Drink Poviztiv
mozgalom inditasa,legalabb lesz szurke magyar!
b/ ...olyan sorsra...mint a buvos kocka.. Re:hogy mukodjon eloszor ossze
kene rakni!
c/...sohivatal modjara... Re: tengervizet hasznalva
az auto sot is termelhetne!
d/...tarsadalmi gyujtes... Re: dijamat - ot karakter
( nulla) felajanlom
e/...el kell tavolitani akik nem akarnak......Re: mint latjak kezdtunk
foglalkozni a temaval
f/...ugy fognak jarni mint aBeres cseppel...Re:fecskendezzunk Beres cseppet a
plazmaba,a kipuffogobol inhalaljuk a hatoanyagot
g/ .... megvalositani es pedig a magyaroknak...Re: a statustorvenyre is
gondolni!
h/...megbanta,hogy feltalalt... Re: egyetertek
i/...az orszagot gazdagitana a talalmany.... Re: Szegediek figyelem!Bontsak
le a gatakat!Ne hagyjak az energiat eluszni!
j/... nagyhatalom.... Re: valamiben nagyok leszunk az biztos!
k/...miert paszoljak...Re: a 72-es korzetbol mar ment otlet, marad 99
millio,nekem tiz szazalek eleg
l/...nagyon is tamogatni kellene... Re: ..meg kisiskolas koraban
m/ ...Madach..... Re: " Most mulathatunk mar
De mely szakmaba
tartoztok sajatlag?"
n/...tudatosan akadalyozzak... Re: .Itt nincs kerdes.
o/ ....zsenialis a Spanyol.... Re: Spanyol viz az.
p/...csak akkor hasznosulnak... Re: felaron alairok
r/.....fontos lenne az orszagnak....Re: Arvizkor a lakasba behatol a viz.Ne
kesleltessuk!Kulon nyilast kell epiteni.
Lapatkerekkel aramot
fejleszteni,gazdat ebreszteni ,plazmat gerjeszteni,
meg tobb nyersanyagot
gyujteni.Elonyben a volgyben lakok,alapincezett
szivacsbol epitett
lakasok.
Egyebb: Teli uzemmodra uzemanyaggyujto hofogo kifejlesztese. Kubai ceggel
kapcsolatot felvenni!
Katalizatort elcserelni cianszeparatorra!
Kipuffogo vizet visszavezetni a tartalyba. Automatika lejton
kapcsol.Takarekos!

Szlogenek: Szokiteshez pi vizet
duplat kap ki most fizet

A trabinak nem kell shell
Eleg hogyha bepesel

Zavaros a Tisza vize nem tiszta
Odahajom a trabimat nem vissza

Vissza a vicchez: Ket koma megy az erdoben,egymas utan
A hatulso bevagja a fejszet az elso hataba.
Te most ezt komolyan gondoltad?
Igen.
Na jo mert viccnek egy kicsit durva lenne.

2.Most pedig egy komoly dolog viccesen.Tekintettel arra, hogy a jovo magyar
autojaban is szukseg lesz az elektromossagra,elemezem a zsebtelepet,vagy mint
nalunk hivjak a laposelemet.Ha jol tudom Jedliknek a sok
otlete kozul ketto kerult sorozatgyartasra.Elso ranezesre nem tunik
bonyolultnak.Lassuk.....

A L A P O S E L E M
A Fizika valamikor nem is olyan régen kisérleteken keresztûl volt
megközelíthetõ, manapság inkább körülírjuk a dolgokat, hiszen a felvételiken
nem sok gyakorlati dolgot kell megoldani, új helyzetekkel nemigen kell
bírkózni.Az elkövetkezõkben egy ilyen körülírási kisérletet szeretnék
bemutatni.Választásom tárgya egy jól ismert eszköz: a fogyóanyagként
nyilvántartott elem (a fogyó jelzõ valószinüleg azt magyarázza, miért nem
kaptunk már évek óta).

Mindenki számára ismert az áramkör: egy áramforrás, összekötõ vezeték,
kapcsoló és egy fogyasztó.A fogyasztó lévén, hogy Ohm törvényét
tanulmányozzuk, a legtöbb esetben egy vagy két nemlineáris jelleggörbéjérõl
ismert izzó (villanykörte, zabszemégõ, lámpa).

Most az évfordulós megemlékezések kapcsán (Jedlik elemei) az elemre esett
választásom.Emlékezõ elmém elemi erõvel fogott kutatómunkába, az eredmény
valószinüleg az egyik, a végletekig leegyszerûsített magyar magyarázat(lehet
azért egy kicsit rázat).

Az elem szó a "rázós" halak egyik szervének megnevezésébõl adódott.Ezeket a
halakat a halászok már akkor eldobták amikor még nem is hallottak az
etalonokról.

Az elem a lapos jelzõt téglatesthez hasonló alakjáról kapta ugyanazon
matematikai megfontolásból mint a négyzethálós füzet a kockás jelzõt.Régen
amikor még volt rá energiánk így kellett kérni az üzletben, hogy meg lehessen
különböztetni a kerekelemtõl.

A laposelem tulajdonképpen egy olyan telep, amelynek a hosszabbik kivezetése
a négyszögesített kapcsolási rajzon a rövidebbik vonallal, rövidebbik
kivezetése pedig a hosszabbik vonallal van jelölve(forditottan arányos).

A laposelem (téglatelep) vagy szárazelem a benne levõ elektrolitból
kinyerhetõ kémiai energia révén a három darabból (kvarkok) álló oszthatatlan
(elemi) részecskéket kergeti a rajzon megadott áramiránnyal ellentétes
irányba.

Az emlitett részecskét 1890-ben, hét évvel felfedezése elõtt nevezte el
elektronnak George Johnstone Stoney.

1897-ben J.J.Thomson megtalálta (1906-os Nóbel díj) mint részecskét.

J.J.Thomson fia, G.P.Thomson nemsokára bebizonyította, hogy ez a részecske
tulajdonképpen hullám (1937-es Nóbel díj) .

Pontos töltését Millikan határozta meg (1923-as Nóbel díj), aki mint az egyik
legkiválóbb tapasztalatú kisérletezõ, mérési eredményeinek az egyharmadára
épített.

Az elemen feltüntetett + és - jelek teljesen önkényesen, de rosszúl voltak
megválasztva .

A laposelemnek a feladatok szerint vett állandó feszültsége csökken a tárolás
ideje alatt, valamint mûködés közben. Egyetlen kivétel van:amikor
párhuzamosan kapcsolunk egy ampermérõt a rövidzárlati áramerõsség mérésének
érdekében ( az ampermérõt sorosan kell kapcsolni az áramkörben és nem szabad
rövidrezárni vele az áramforrást), ilyenkor a kapocsfeszültség 0 Volt,
pontosabban U=I*R, ahol I nem lehet zéró, és az ampermérõ R ellenállása
különbözik nullától.

Mint már emlitettem a laposelemet úgy is ismerik mint szárazelemet. A
komolyabb cégek azért figyelmeztetik a fogyasztót (vevõt), hogy ne felejtse a
készülékben mert a belõle kifolyó elektrolit tönkreteheti az áramköröket.

A laposelem belsejében található fekete por: a barnakõ.

A laposelem csomagolásán fel van tüntetve egy zöld pont, vagyis az elem
környezetbarát.Ezt részletesen ki is írják: az elem cinkelektródája nem
készûl higanyból, vagy kadmiumból.

Az egy dollárt érõ laposelem értékes hatóanyagának java része megmarad ezt
nem érdemes gyûjteni (75 cent).

A laposelemre rá van még írva, hogy Heavy Duty, hogy könnyen meg tudjuk
különböztetni a tartóselemtõl.( Fûltanuja voltam annak amikor egy profi
vásárló féltartós elemet kért).

Írja még az elemeken, hogy nem szabad újratölteni õket, ezt mi sem igazolja
jobban mint a szakirodalomban fellelhetõ sokféle töltõkapcsolás rajza (pl
"Tölthetõ szárazelemek"-Hobby Elektronika) stb.

Mivel modern gépekkel egyre olcsóbban gyártható, ára ezért állandóan
emelkedik.(Valószinüleg azért ér 10kg gabonát mert liszt is van benne.)

Hazai gyártása valószinüleg profitot hozott, mert külföldrõl hozzák,
legközelebbi ország Kina.

Végezetül egy gyakorlati tanács: a 4, 5 V-os laposelemhez feltétlenül 3,
5V-os égõt vegyél ( a névleges feszültség meg kell egyezzen az áramforrás
feszültségével).

Annak reményében, hogy most már világosabban látjátok az áramkör ezen
elemének egyszerû problémáit további jó tanulást kivánva búcsúzom tõletek.

Alairas:Szekely Kobormacska

  • [Fizinfo] Nocsak + Laposelem, Bartha Zsolt, 05/27/2001