fizinfo - Re: [Fizinfo] Beszeljunk rola: A fizika tanitasa

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] Beszeljunk rola: A fizika tanitasa

  • From: Nagy <nlacap AT freemail.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] Beszeljunk rola: A fizika tanitasa
  • Date: Mon Apr 9 00:08:04 2001

Hello !
> Egy erdekes, a szemelyeskedestol sem mentes cikksorozat jelent meg az
> alabbi helyen:
> http://www.magyarhirlap.hu/cikk.php3?cikk=100000029050

> Ezeket az tenyeket vitainditonak szantam. Remelem, lesz hozzaszolo!

Mint latszik az elozoekbol, hogy sajnos nagyon nincs rendben semmi

> A fizika tanitasrol pedig kellene beszelnunk, mert oly mertekben
> csokkent a fizikatanitas a kozoktatasban, hogy mar az alapfogal-
Eloszor is a kerettantervekkel (NAT)- tal annyiban egyetertek es gondolom
egyet is kell ertenunk, hogy pl. jelenleg ahol tanítok egy muszaki
szakkozepiskolaban a gyerekeknek heti 37 !!! tanitasi oraja van ez minden
nap 7 ora, illetve ket nap 8. orat is jelent. De gimnaziumokba is
becsempesztek a 0-dik orakat. Napi 6 oranal nem szabad tobbnek lennie. En
72-ban erettsegiztem akkor nem is volt ilyen. Tehat csökkenteni kell az
oraszamokat es ebbol kifolyolag a tananyagot is.

Amikkel teljesen egyetertek a vitaindito cikkben:
Sinkó György cikkébol:
>Hatodikos általános iskolás lányom panaszkodott, hogy semmit sem ért a
fizika nevu tantárgyból. Néhány hete kezdték el >tanulni, de o, aki csupa
ötös tanuló, még ilyet nem élt át, vele még nem fordult elo, hogy ennyire
tök hülye legyen a >dolgokhoz. Például magyarázzam el neki, mi az a
"termikus kölcsönhatás"? Ha másképp nem megy, bemagolja o, >egyébként a
tanár is ezt ajánlotta nekik, mert tudja, hogy így
79-ben kezdtem tanitani eloszor altalanos iskolaban (ket evig) ekkor jottek
be ezek a szerintem is szornyu konyvek - egyetemi oktatok altal irt
toketeletessegre torekedo, szakzsargont hasznalo formedvenyek (mert mast nem
tudok ra mondani)

>- Ugyan már, nincs ido ilyesmire, apu! Ez nem az a palatáblás korszak,
amikor te iskolába jártál. Mágnest már mindenki >látott. A felvételin
különben sem azt kérdezik, hanem a definíciókat.
>Ebbol pedig van dögivel. "Dr. Egzakt Ede" tankönyvíró, a meghatározások
szerelmese agyában újabb szikra gyúlt: "Két test >közül annak nagyobb a
tehetetlensége, amelyiknek azonos feltételek mellett kisebb mértékben
változik meg a sebessége."
Másfelol ez lett a kimenet (illetve bemenet az egyetemekre) miutan jo par
helyre fizika lett a felveteli, ahova nem igazan kellene pl. az orvosi
egyetemre is.
Megindult a felvételire "gyartas" a kozepiskolakban ...
Masreszt anyagilag is szegenyedtek az iskolak es a kiserleti eszkozoket nem
tudtak potolni, karbantartani . Mara megszunt a taneszkoz gyarto vallalat is
, tanulokiserleti eszkozokhoz szinte lehetetlen hozzajutni, a tanari
bemutatasokhoz egy vagyon lett minden, amit az iskolak nem tudnak vallalni.
Harmadreszt a tanarok munkaideje ugrasszeruen megnott ... Amikor palyakezdo
voltam a heti kotelezo oraszamom 18 ora volt ( es ebbol lejott egy ora
oszt.fonoki) 6 munkanapra (nem volt szabadszombat, illetve akkor vezettek be
a ketheti egyet meg csak.) Mara 20 ora ( oszt. foniki orakedvezmeny nelkul)
a tenyleges 28 ora 5 napra. Mikor keszitsem a kiserleteket elo ? En meg
csak- csak mert eleg gyorsan osszerakom, de vannak ugyetlenebb kollegaim
akik mar teljesen felhagytak vele.

Szászvári Péter cikkébol:
>A gázok hirtelen egymást ütögeto kis golyók lettek, az atomok misztikus
hurkákkal övezett pacnik és a legegyszerubb >feladat is végtelenül
bonyolult, illogikus és követhetetlen, bebiflázandó jelsorozattá vált.
Mindez nyakonöntve egy minden >önérzetes diákot megalázó gügye nyelvezettel.

Hat ez az kepletek modellek tomkelege ... Edesapam az ELTE-n volt
tanszekvezeto (vegyesz) es panaszkodott, hogy milyen kozepiskolasokat
engedunk az egyetemre, nem tudjak hogy nez ki a higany es mi van a szodaban
( szendioxid ugyebar mergezo ...)
A tankonyvek melle kell becsempeszni a gyakorlati tudnivalokat, de akit
felvetelire kell felkeszitenem, neki a peldakat kell nyomatni :(

>Ha a fizikaoktatás romlására gondolok, mindig ugyannak a személynek a képe
rémlik fel elottem. Azé, aki tuzzel-vassal >véghezvitte elképzeléseit,
lobbizott, minden informális utat felhasznált annak érdekében, hogy azt
tanítsák, amit o jónak >látott: "a magas tudományt". Azé, aki figyelmen
kívül hagyta, hogy a középiskolában gyerekek vannak, és hogy a végsokig
>lepárolt bölcsesség lehet egyszeru és elegáns, de sosem könnyen értheto
És nem csak a középiskolába, hanem az általánosba is ld. elso cikk.

Dr. Sükösd Csaba fizikus, egyetemi docens cikkehez:
Itt hozzairtam a cimet is, mert jelzi, hogy mert szaladt el a fizikaoktatas:
professzorok irnak altalanos iskolas, kozepiskolas tankonyveket ! És
készitik a NAT-ot ... En annak idejen azert hagytam ott az altalanos
iskolat, mert rajottem, hogy a tanitoi, tanari és az egyetemi oktato is mas
szakma ! Valaki okos a fizikaban stb. attol meg em biztos, hogy attudja is
adni az ismereteit, plane nem egy 10-12 eves gyereknek !
A cel jo volt:
>a) Felfrissíteni a középiskolai fizikatanítás tematikáját, bevinni a
középiskolába a XX. század nagy tudományos felfedezéseit, >de olyan szinten,
amilyenen ezt a diákok meg tudják érteni;
>b) kidolgozni a modern fizika tanításának módszertanát, azaz megtenni, vagy
legalábbis elkezdeni azt, ami a klasszikus fizika >esetében kb. száz évet
vett igénybe;
>c) megalkotni azokat a tanári demonstrációs és tanulói (!!) kísérleteket,
amelyekkel ez hatékonyan tanítható annak >érdekében, hogy a fizikaóra
érdekes legyen, s ne váljon "tábla-fizikává";
>d) összehangolni a fizika, kémia, biológia tanítását, megteremteni ezek
egymásra épülésének lehetoségét.
De a megvalositas mar rettenetes (ma mar elmondhatjuk, hogy lett). Fizikat
sikerult a legutalatosabb targyak koze felhozni ...
Kiprobaltak a Marx féle modszert persze csak hol ? Horvath Mihaly teren,
Apaczaiban stb. Én viszont Angyalfoldon kezdtem tanitani, illetve most
Csepelen vagyok ...

Szatmáry Zoltán egyetemi tanár cikke:
( még egy egyetemi tanár ...)
>Az én egyik kifogásom ott volt, hogy csak a modern fizikában létezo modellt
szabad tanítani, továbbá ennek tanításában >minden gondolatmenetnek, minden
kijelentésnek igaznak kell lennie.
Nem lehet egy oteves gyereknek elmondani, amikor a fogamzasrol kerdez,
hogy apu meg b* anyut !
Ugyanigy nem erdemes (es szabad) egy hatodikos gyereknek "termikus
kölcsönhatás" -ról beszélni ! Ugyanugy elveszi a kedvet az "igazsag" mint az
elozo peldaban. Nem szegyen nem mindjart a teljes "igazsagot" elmondani !

>Hol van tehát a baj? A magyar tanártársadalom általános állapota
katasztrofális, és ez alól nem kivételek az egyetemi >oktatók sem. A
rendszerváltás óta évrol évre rontanak a helyzeten. Ezt még súlyosbítja,
hogy a tudás, a muveltség mint >érték egyre inkább veszendobe megy nemcsak
nálunk, hanem a világon mindenütt. Ma már szinte divat kérkedni a
>tudatlansággal, nyilvánosan hangoztatni, hogy két számot sem tudunk
összeadni.
Ez egyreszt igaz is meg nem, sajnos a mi felelossegunket is erzem benne.
Teller Ede egyik eloadasaban beszelt az atombomba moralis hatasarol is: A
"semmibol" jott elo egy ilyen technika, es sokaig a hideghaboru miatt csak
a tudosk, katonak titka maradt a technika. A negyvenes evekben a mernok a
tudos volt a minden.Ma ok az emberiseg ellesegei a kozvelemenyben.
Ez szerintem nagyban koszonheto a tulzott elvarasoknak a kozep es altalanos
iskolaban. Igy sosem szereti meg a fizikat (kemiat stb,) egy manoken, TV
bemondo, ujsagiro stb. , ha sosem lehetett sikerelmenye meg a megertes
szintjen se.

Elnezest, de nagyon kiakadtam a "tudos" embereken

Nagy Laszlo fizikatanar