tanforum - Re: [Tf] magyar tudomanytortenet

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] magyar tudomanytortenet

  • From: Katalin Munkacsy Dr <katalin.munkacsy AT gmail.com>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] magyar tudomanytortenet
  • Date: Tue, 6 Sep 2011 08:56:41 +0200

Kedves Kollégák!

A Magyar Pedagógiai Társaság keretein belül működik a Kerekgedei Makó
Pál matematikatanári szakosztály. Jó lenne átalakítani tudomány- és
technikatörténeti szakosztállyá.

Nagyon kérem, hogy azok, akiket érdekel a magyar kultúrtörténet,
jelezzék érdeklődésüket. Ez egy laza együttműködés lenne, főképpen
internetes levelezés keretében tartanánk a kapcsolatot.

A pedagógiához való kapcsolódást kétféleképpen képzelem el. Részben a
a tanítás, a felsőoktatás történetének vizsgálata révén, hiszen ez a
tudományos közélet egyik fontos részterülete, részben úgy, hogy az
eredményeket érdemes lenne bevinni a közoktatásba. Jó lenne, ha a
magyar diákok jobban ismernék a magyar tudománytörténetet, a magyar
tudományos élet történetét. Fontos lenne, hogy megértsék, a külföldi
irodalom mit miért ír másképpen és később képesek legyenek azok
hibáinak korrigálására is. Történészeket, természettudományos,
technikai tárgyak és a matematika kutatóit tanárait, minden pedagógust
szeretettel várunk.

Engem elsősorban a XIX. század története érdekel. A század első
felében még küzdöttek a magyar nyelvű oktatásért, pályázatokat írtak
ki magyar nyelvű tudományos és ismeretterjesztő cikkek megírására. A
század végére pedig, amikor már általános volt, hogy a magyar diákok
magyarul tanulnak, és így az idegen nyelvű publikálást kellett
támogatni. Szerintem ez nagy és gyors változás volt, aminek mi inkább
a bölcsész vonatkozásait ismerjük, a külföldiek meg egyáltalán nem
tudnak róla (elsősorban azért, mert mi magunk nem írunk erről.) Az
általam látott angol nyelvű oldalakon magyar királyság volt nagyjából
a XV. századig, meg a XX-ban, közben a Habsburg birodalom része
voltunk. Ha valamit mi meg a külföldiek ennyire másképpen tudunk,
akkor érdemes ezzel a kérdéssel foglalkozni. Mit jelent kulturális és
tudományos szempontból a magyar királyság 1000 éves története? Hogyan
kapcsolódtunk régen a nemzetközi tudományos élethez? És ma? Mik az
erősségeink? És mik a gyengéink?

Matematikában a nyilvánvaló állítások egy része tényleg nyilvánvaló,
de másokról, amikor alaposabban megvizsgálták, kiderült, hogy az
egyszerűnek látszó probléma hátterében olyan mély összefüggések
állnak, hogy egészen új tudományterületek jöttek létre a kutatásukra.
Írok egy példát is, Nyilvánvaló, hogy a rész kisebb az egésznél. Igen,
véges halmazok esetében. De végtelen halmazok esetében ez nem igaz,
sőt éppen úgy definiálják a végtelen halmazt, hogy ekvivalens valamely
valódi részhalmazával.

Üdvözlettel, Kati