tanforum - Re: [Tf] peticio

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

Re: [Tf] peticio

  • From: "Knausz Imre" <knauszi AT knauszi.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] peticio
  • Date: Sat, 24 Nov 2007 13:19:23 +0100

Még egyszer nekifutok, legföljebb majd utáltok. A magyar közoktatás tartalmi
szabályozása Európában és a világon csaknem egyedülállóan liberális. Ez
lehet, hogy baj, de akkor is ez van. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az
óraszámokról, a tantervi követelményekről és a tantárgyi tematikákról
közvetlenül az iskolák, ill. fenntartóik döntenek - a NAT figyelembe
vételével. Értelemszerűen középiskolák esetében rendkívül fontos az
érettségi követelmények messzemenő figyelembe vétele.

A kerettantervi óraszámok ellen lehet tiltakozni, de egyszerűen nem olyan a
rendszer: a kormányzatnak nem áll hatalmában, hogy beleszóljon az iskolák
helyi tantervébe. Másképp fogalmazva: ha egy iskola átveszi a kerettantervi
óraszámokat és követelményeket, az az ő szuverén döntése, és nem jogos, ha
felfelé mutogat.

Eddig szerintem nem voltam demagóg, most egy kicsit az leszek, de azért ez
is igaz. Ha valaki a fentiek ellenére a kerettantervek szabályozó erejében
hisz, még mindig megteheti, hogy saját kerettantervet akkreditáltat.
Pontosabban erre - mások mellett - az iskolák jogosultak.

A kormányzatnak természetesen van lehetősége arra, hogy befolyásolja a
dolgokat. Ha a leggyakrabban használt kerettantervben a természettudományos
óraszámok csökkennek, az nem jó üzenet. Ezzel vitába lehet szállni,
bemutatva, hogy minek a rovására lehetne növelni az óraszámot. Vagy vitatni
lehet - szerintem kellene is - a közoktatási törvény globális
óraszám-korlátozó rendelkezéseit. De a kerettanterv szerintem nem jó
célpont, mert nincs súlya és jelentősége.

Üdvözlettel
Knausz Imre

On Nov 22, 2007 4:44 PM, Härtlein Károly
<hartlein AT eik.bme.hu>