tanforum - [Tf] tani-tani

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

[Tf] tani-tani

  • From: "Knausz Imre" <knauszi AT knauszi.hu>
  • To: "tanforum AT sunserv.kfki.hu" <tanforum AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: [Tf] tani-tani
  • Date: Fri, 31 Aug 2007 14:23:11 +0200

Taní-tani
alternatív iskolai folyóirat

Kedves Kollégánk!

Örömmel értesítjük, hogy megjelent a Taní-tani idei második száma. Reméljük,
hogy az új formátum és a tartalom megnyeri tetszését, és a jövőben (is) a
lap olvasói és szerzői között üdvözölhetjük.
Kiadja a Független Pedagógiai Intézet, 1027 Budapest, Frankel Leó út 6.
Telefon: 1/336-1766 E-mail:
intezet AT fupi.hu
Felelős kiadó: Juhász Ildikó
Felelős szerkesztô: Knausz Imre E-mail:
knauszi AT knauszi.hu
A szerkesztő munkatársa: Papp Ági
Megjelenik évente négy alkalommal. Ára 650 Ft
Megrendelhetô, előfizethető és megvásárolható a Budai Tankönyvcentrumban,
1027 Budapest, Frankel Leó út 6.
Tipográfia: Neményi Ildikó

Tartalomjegyzék

Párbeszéd
Fóti Péter Az osztályozás és a bürokratikus iskola
Knausz Imre Válasz

Tanítások
Fóti Péter A szegények Summerhillje. Bevezető George Dennison könyvéhez
George Dennison A gyerekek élete (Részlet a könyvből I. rész)
Kereszty Zsuzsa Mindenkinek jó
W. Barna Erika Írászavarok gyógyítása

Ajtót nyitok
Antal Z. László A „kisebbség" és az egészségügyi intézmények közötti
együttmuködés akadályai
Papp Ági Az iskolakerülésről

Érted haragszom...
Vajda Zsuzsanna Részekből egészet? Integráció az oktatásban

Műterem
Bihari Péter Karikatúrák a történelemtanításban
Székely Ágnes Figyelj rájuk!
Juhász Orchidea „Projektpedagógia projekt" a tanárképzésben

Emberek
Lubinszki Mária Az alkotás pedagógiája

Szomorúfűz
Szávai Katalin A megoldatlan ügy

Kedves Olvasó!
Amikor elhatároztam, hogy igent mondok a lap tulajdonosának felkérésére, és
kísérletet teszek arra, hogy a tekintélyes elődök, Oroszlány Péter és Takács
Géza örökébe lépve a Taní-tani szerkesztője legyek, végig kellett gondolnom,
hogy milyen lapot is szeretnék. (Vagy másképpen fogalmazva: mit is szeretek
én ebben a lapban.) A Taní-tani meghatározása szerint: alternatív iskolai
folyóirat. Soha nem gondoltam, hogy ez azt jelentené: az alternatív iskolák
folyóirata. Soha nem is volt az, bár értelemszerűen – már csak a kiadó
pedagógiai intézethez való kötődés okán is – mindig odafigyelt a közoktatás
„normális" rendjéből kilógó „alternatív", jellemzően alapítványi és
magániskolákra. Úgy sejtem, az alternatív jelző mégis inkább a folyóiratra
vonatkozik itt. Olyan folyóiratról van szó, amely a „lehet másképpen is"
gondolatát képviseli egy olyan világban, ahol nagyon is hatalmas erők
tartanak a megszokott pályán. (Ahol az iskola hagyományos rendjét ma is
„vaskos bástyák" őrzik – hogy Takács Géza emlékezetes – Istenem, 20 éves –
írására utaljak.) Szeretném, ha a lapban arról írnánk – pedagógusok és
pedagógusjelöltek, kutatók és laikusok –, hogy van alternatívája az
unalomnak, a félelemnek, a kíméletlen versenynek, a bürokráciának, az
előítéletnek – azoknak a jelenségeknek, amelyeket nem ok nélkül kapcsolunk
össze ma az iskolával.
Talán egy beköszöntő levélben nem bűn, ha az új szerkesztő magáról is elárul
egyet-mást. Sok minden voltam én már a közoktatás világában: gyakorló tanár,
kutató, tantervfejlesztő, továbbképző, még pedagógiai intézetet is vezettem,
és most már kilenc éve pedagógusjelölteket tanítok, de alternatív iskolákkal
úgy igazán soha nem volt dolgom. Ez talán baj egy ilyen folyóirat esetében.
De érthetővé teszi azt a törekvést, hogy a Taní-tani segítségével is
próbáljuk kiszabadítani az „alternatív pedagógia" gettójából mindazt, ami
korszerű, emberi és közösségi a pedagógiában, és ragaszkodjunk a kérdéshez:
mit hasznosíthat mindebből egy átlagos iskola – már ha akar egyáltalán
valamit hasznosítani.

És még valamit. Szeretném, ha a Taní-tani gondolkodó lap lenne. Szándékom
szerint továbbra sem azoknak készül ez a folyóirat, akik megtalálták az
igazságot, és ennek az igazságnak a fényében akarnak sütkérezni. Ma, amikor
a korszerű tevékenység-központú pedagógia számos eleme mintegy hivatalosan a
kormánypolitika szintjére emelkedett, különösen fontos figyelmeztetni: nincs
olyan igazság, amelyet dogmává lehetne emelni, vagy amelyet a bürokratikus
megvalósítás ne torzíthatna el a felismerhetetlenségig. Szeretném, ha a lap
a nyitottság, a kérdezés és a kritikai gondolkodás szellemét képviselné, és
nem akarna a katedra bálványának helyére új, korszerűbben festő bálványokat
építeni.
Keresni, kérdezni, beszélgetni hívom az olvasót. Próbáljuk meg újra!

Knausz Imre
knauszi AT knauszi.hu
WL Messenger:
knauszi AT t-online.hu
Skype name: knauszi
http://www.knauszi.hu
http://radioknauszi.blogspot.com

  • [Tf] tani-tani, Knausz Imre, 08/31/2007