Skip to Content.
Sympa Menu

tanforum - Re: [Tf] oraszamemeles alapdogma

tanforum AT lists.kfki.hu

Subject: Tanárok vitafóruma

List archive

Re: [Tf] oraszamemeles alapdogma


Chronological Thread 
  • From: Sólyom Miklós <miklos AT solyom.hu>
  • To: tanforum AT lists.kfki.hu
  • Subject: Re: [Tf] oraszamemeles alapdogma
  • Date: Tue, 21 Aug 2007 10:56:08 +0200
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/tanforum>
  • List-id: Tanárok vitafóruma <tanforum.lists.kfki.hu>

Sziasztok!

Annak ellenére, hogy - mégha önkéntesen vállalt digest módban is, de - rendszeresen olvasom a listát,
meglehetősen ritkán írok, most kénytelen vagyok a billentyűhöz nyúlni.

Jópár éve már a "kiugrott pedagógusok" táborát erősítem és a közoktatással csak mint szülő állok
kapcsolatban, de higgyétek el, azért lélekben nem sikerült teljesen eltávolodnom a páláytól (nem is
törekszem erre). De még így sem gondolom, hogy osztatlan sikert aratok mondandómmal.

Rengeteg sztereotípia él mindkét oldalon (egyik oldalon a pedagógusok, vagy általánosan a közszféra,
illetve a másik oldalon a versenyszféra munkaadói és munkavállalói) a munkavégzésről és a hozzá
tartozó (arányos vagy aránytalan) jövedelemről, az egyes munkakörök felelősségéről és társadalmi
hasznosságáról, a munkavállalói jogokról (védettségről vagy kiszolgáltatottságról) etc.

És egyúttal rengeteg dolog keveredik is.
A közvélemény még ma is tényleg azt hiszi, hogy a tanár 20 órát dolgozik (és persze nem átall
berzenkedni, ha emelni akarják) és két és fél hónap szabadsága van, de ahogy olvasom, pl. a
fogorvosról még ennél is kevesebbet gondol... (a focistát most hagyjuk!)

Valóban, lehet ítélkezni szigorúan a kötelező óra vagy a rendelési idő alapján és sajnos ki is lehet
hozni a "szakmát" ezekből az óraszámokból. Mindannyian láttunk már kollégát, akinek sikerül(t) :-(

Azt tudjuk, hogy a kötelező óraszám 1,5-2 körüli szorzójával kapjuk meg a tanári munka valós
ráfordítását, mert ugye készülni, meg javítani kell és néha nem árt újdonságokon törni az agyat, sőt,
kirándulni, meg táborozni is jó (vagy nem jó, de kell)

De akkor miért gondoljuk, hogy pl. a citált fogorvos a táblája alapján kizárólag H-Sz-P 8-tól 12-ig
dolgozik, minden más időben alszik, vitorlázik, vagy síel? Van épp elég (szakmai, kompetenciát
kívánó) háttérmunka ott is, csak azt ugyanúgy nem érzékeli a nagyközönség.

Az persze egy érdekes kérdés (és más téma is) lehet, hogy fontosnak tartja-e az adott csoport az
ilyen kérdések publicitását, kívánja-e artikulálni véleményét és törekvséeit és akar-e versengeni a
közvélemény rokonszenvéért? Ha akar, akkor mi a megfelelő módszer és ki/mi a megfelelő (érdek)képviselet?
Nem veszem a bátorságot arra. hogy itt is "közvéleményt" említsek, ezért inkább csak az ismeretségi
köröm - általam is osztott - véleményéről beszélek: maga a sztrájk és a szakszervezetek kommunikációja,
kontruktivitása (illetve annak hiánya) nem hatott sem pozitívan, sem szolidarításra ösztönzően.

Itt akár egy újabb mellékszál is lehetne az egyes szakszervezetek "hangereje" és reprezentációja közötti
korreláció (ill. annak hiánya), de van úgy, hogy valaki ügyesebb, mint a másik...
De nem ez a lényeg, hanem az a "csúfos" megállapodás, ami köttetett. Lehet, hogy tényleg csúfos,
az egyénnek lehet az. De talán a többség léte szempontjából egyáltalán nem az.
Ha alkuról van szó, akkor persze masszív demagógia lenne mondjuk a borsodi szénmező rendszerváltást
követő idöszakával példálózni, mert ott még alkupozíció sem volt.

De a közelmúltban azért érdemes szétnézni, ha nem is itthon, de születtek alkuk. Pl. Németországban,
az IG Metall szakszervezet (cca. 3 M taggal) régebben még a 35-ről 30 órára csökkenő munkahétért
folytatott harcot, sőt, talán még a 29 is összejött. Aztán tavaly leült egy-két nagyobb munkaadóval
(VW AG, Siemens AG stb.) és megállapodtak a 33 órában. Ugyanazért a pénzért, mint amikor 29 volt!
Csúfos? Idáig az, de cserébe 2011-ig garantálták a jelenlegi foglalkozatási szintet. Egyénileg rossz,
biztos az, de mint társadalmi csoport számára talán mégsem az.

Hasonlóan szolidáris intézkedés a maga módján a francia "első munkahely" törvény, annak ellenére,
hogy az egyén számára rendkívül hátrányos. Persze alku itt nem volt, lángolt is Párizs napokig.

Üdvözlettel:
Sólyom Miklós










Sziasztok!

Úgy érzem nagy társadalmi nyomás nehezedik a tanárokra mert 'csak' 20 óra a kötelező. Ez nálam átlagban33 óra munkát jelentett egy héten, mert nem vagyok osztályfőnök.Van olyanosztályfőnök kollégám aki 45-50 órát dolgozik.
Vannak más foglalkozásúakakik szintén nem dolgoznak 40 órát htetente pl. fogorvosok,hivatásos focisták, ...
Úgylátomezt a plusz 2 illetve majd pulsz 4 órát mi tanárok 'benyeltük'. Talán
ott ment el mindenkinek a kedve amikor tavalyév végéna sztájk előtt olyan
csúfos megállapodás kötött a PedagógusokSzakszervezete.

Üdv mindenkinek,

Jó nyarat!

Dániel András
Grassalkovich Antal Általános Iskola
http://www.gaai.sulinet.hu

Andras Lutter írta:



RBF írta:
A leépítések viszont sajnos nem rajtuk múlik, arra szerintem is sajnos
szükség van, egyszerűen nincs kit oktatni, mondhatnám viccesen, hogy

Hahó!

Csak az a problémám, hogy a "kevesebb diákhoz kevesebb tanárt" feltevésből nem következik az "óraszámemelés szükséges". Bár ez az érvelés igen sokszor megjelenik, mintegy az óraszámemelés alapdogmájává vált. Miért nem tűnik fel mindenkinek, hogy helytelen?

Ha pl.a gyerekek száma (extrém ellenpélda) felére csökken, akkor őket feleannyi tanár tanítaná dupla óraszámmal?
Vagy: ha az egyik iskolában felére csökken, a másikban nem változik a gyerekek száma, akkor mindkét iskolában kevesebb tanár tanítson magasabb óraszámban?
Vagy: nálunk lokálisan nem csökken a gyereklétszám. Miért kell akkor csökkennie a tanárlétszámnak?
Vagy írjunk fel egyenletet: (tanárlétszám*tanári_óraszám)/(gyereklétszám*gyerek_óraszám)=állandó? Valami ilyesmi, de finomíthatunk rajta. Mi lesz, ha a tanárok óraszámát 20%-kal növeljük, a tanárok létszámát pedig 17%-kal csökkentjük? A számláló állandó marad. Csökkentsük most a gyereklétszámot... Kevesebb diákra valóban most kevesebb tanár jut, de... hol itt a bibi?

Egy helytelen érvelést nagyon nehéz megmagyarázni, mint pl. azt, hogy: "ánégyzet meg bénégyzet egyenlő cénégyzet, tehát kék az ég". Értitek, miről beszélek? Ha nem, még megpróbálom elmagyarázni.

Szóval itt egy hibás alapdogmáról van szó, és szerintem fontos lenne, hogy mi ezt tisztán lássuk, mert úgy látom, sokan bedőlnek ennek.

Sziasztok

Lutter Andras
_______________________________________________
A lista cime:
Tanforum AT lists.kfki.hu
Informaciok: https://sunserv.kfki.hu/mailman/listinfo/tanforum
Listagazda:
listsadm AT lists.kfki.hu


_______________________________________________
A lista cime:
Tanforum AT lists.kfki.hu
Informaciok: https://sunserv.kfki.hu/mailman/listinfo/tanforum
Listagazda:
listsadm AT lists.kfki.hu

_____________ NOD32 2436 (20070803) Információ _____________

Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
http://www.nod32.hu







  • Re: [Tf] oraszamemeles alapdogma, Sólyom Miklós, 08/21/2007

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page